Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 7 November 2011

Diari : Too many stories, but the time is just too short..

Assalam semua,

Phew! Lega dapat berehat selepas berhempas pulas dengan pinggan mangkuk kat dapur tadi. Dua hari ni aku, kakak dan adik-adik mengemas dapur yang macam tongkang pecah selepas kenduri doa selamat 3 in 1; firstly, sempena perkahwinan adik-adik aku, Kamil dan Nazim, secondly, kenduri doa selamat untuk arwah Abah, nenek-nenek dan atuk-atuk yang telah pergi meninggalkan kami (semoga roh-roh mereka dicucuri rahmat Allah sentiasa), dan thirdly is cukur jambul untuk Nur Adriana Sofia (anak keempat Abang Long, merangkap cucu emakku yang ke 12).

Miss the time when I was able to update my blog almost every day in my life. Now it is not easy. Kena bahagikan masa dengan keluarga lebih dari masa untuk diri sendiri. Weekdays di KUIS already full with meetings and appointments. Sabtu di UiTM. Kalau lapang, after that kadang-kadang aku spend masa dengan kawan-kawan. The rest dengan family. Sebab tu lah aku suka balik kampung hari Sabtu. Itu jer lah masa aku ada dengan family. Malam jer lah pun aku ada masa dengan diri sendiri, dan kekasih aku, Al-Khaliq. 

Alhamdulillah hari ni cuti sebab Raya Haji jatuh pada hari Ahad (semalam). So, ada la extra masa dengan family, especially mummy tercinta. Jap gi nak jengok kubur Abah tercinta. Makin hari bila aku terkenang, aku rasa sangat bertuah dapat beribubapakan Abah dan Emak. Semoga Allah ampunkan dosa Emak dan Abah dan menyayangi mereka seperti mana mereka menyayangi aku sewaktu aku kecil. Pengorbanan mereka tak terbalas dengan wang ringgit atau material dari anak-anak. Bukan itu yang mereka mahukan. Perhatian dan kasih sayang anak-anak yang mereka dambakan. Selalulah doakan, hubungi, dan ziarah mereka, sementara masih berpeluang, selagi hayat dikandung badan. Sentiasa berbuat baik dengan mereka dan jangan sesekali derhaka dengan mereka.

Selamat Hari Raya Qurban. Semoga segala pengorbanan yang kita lakukan semata-mata kerana mengharap keredhaan Allah, dibalas dengan ganjaran yang setimpal oleh Allah. Ibadah korban yang kita lakukan pada hari ini sewajarnya mengingatkan kita kepada pengorbanan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyembelih anaknya Ismail as kerana taqwanya kepada Allah. Itulah darjat pengorbanan tertinggi. Berkorban apa yang disayangi dan dikasihi ke jalan Allah dan untuk agama Allah. Berkorban masa, tenaga, harta, jiwa, raga, keluarga, isteri, anak-anak, semuanya untuk Allah. Itu yang Abah buat. Itu juga yang akan aku cuba ikuti. Insyaallah. Amin.

Miss Abah every time the day of the Eid comes..

Miss Ta'alim  moment with Abah..
"Eid Mubarak"
Nurhani
Kg Raja

2 ulasan:

ana berkata...

selamat hari raya haji kak hani...

Hunny berkata...

Selamat hari raya haji Ana.. :)