Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 16 Mei 2011

Renung Sejenak : Takut itu bagus..

Assalam semua,

Kerja-kerja di KUIS semakin bertambah. Bermula dengan arahan untuk menyemak cadangan pindaan KUIS,  10 keping fail yang aku pesan dari Bursary dah pun habis digunakan untuk membuka fail bagi tugas-tugas baru. Sejak 3hb aku memulakan tugas di sini, 'rezeki' aku memang melimpah-ruah. Setiap hari akan ada panggilan mesyuarat dan memo meminta semakan dibuat terhadap perjanjian yang pelbagai. Phew! Rasa nak bernafas pun tak sempat. Walaupun semuanya kerja-kerja rutin, namun aku rasa aku sangat mengejar masa. Cepat sangat dah 2 minggu. Risau dan takut melanda jiwa. Risau dengan kepantasan masa. Takut tak dapat buat yang terbaik.

Betullah. When u work alone, cabarannya berbeza dengan kerja berjemaah. Semua kena buat sendiri. Tanggung sendiri. Tension sendiri. Bila buat secara berjemaah, tugasan dan beban kerja dikongsi bersama. Kurang rasa tension bekerja, malahan hasilnya lebih baik hasil perkongsian pendapat dan idea yang disatukan.

Anyway, bila aku suarakan ketakutan aku pada my boss, nasihatnya pada aku,

"Takut itu bagus. Bila kita ada rasa takut, kita ada tanggungjawab nak buat dan selesaikan amanah dengan baik. Kalau tidak takut, itu yang saya bimbang. Kerana tak ada rasa takut bila tugasan tak siap."

My workstation @ KUIS.
Alhamdulillah. Syukur dapat boss yang rajin bagi nasihat. Terus bersemangat nak buat kerja dan laksanakan tanggungjawab. Aku akan cuba buat yang terbaik. Itu janji aku, dan prinsip aku. Walaupun aku sangat rindu dengan suasana kerja berjemaah di BUU @ MAIS, aku akan cuba buat yang terbaik. :D

"I am not alone, Allah is with me"
Nurhani
Bandar Sri Putra

7 ulasan:

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Work smart make you feel more responsible

Hunny berkata...

Waalaikumsalam Tuan Haji. Terima kasih atas nasihat tu..:)

Nor Shafinas berkata...

moga terus mmberikn khidmat yg terbaik..u never alone sis! caiyookk..

Hunny berkata...

Syafinas,

Thanks sis..:)

ana berkata...

sabar ye..lg 3 tahun keje jemaah semula :)

Hunny berkata...

Ana,

lama tu..:P

ghost writer berkata...

ouh nampaknya pemikiran boss telah mendahului aku.