Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 5 September 2009

Diari - "Terima kasih la sebab menyampah kat aku.."


Salam semua,

Sebenarnya terlalu banyak cerita yang hendak ditulis, tetapi idea tak keluar. Agaknya sebab rasa bersalah kepada seorang sahabat baik. Disebabkan satu tindakan yang beliau buat, (yang saya rasa kurang wajar), saya menegurnya, then, terpacul kata-kata ini dari mulut saya,

"Menyampah la dengan kau ni, sebab orang tegur tak nak dengar."

Sahabat saya ini, walaupun kedengaran seperti tidak berpuas hati dengan kenyataan saya, sebaliknya membalas dengan kata-kata berikut,"

"Alhamdulillah. Terima kasih laa sebab menyampah kat aku,"
"Lepas semua benda aku buat nak tolong diorang, dugaan macam2 aku dapat nak tolong diorang, campur ko membebel lagi kat aku, sekarang ni pulak, ko menyampah kat aku Hani, terima kasih lahh," katanya lagi.

"Saya ni jujur orangnya (perasan!). Kalau saya menyampah, saya cakap jerrr terus terang," saya membalas.

"Salah ker?" tanya saya tanpa rasa bersalah.

"Hani, Hani.. Memang la kita diminta berlaku jujur, tapi tidak dalam 3 perkara." katanya.

"Aku nak ingatkan kau, tiga perkara kita tak perlu berlaku jujur.. Pertama, dalam peperangan. Kalau kau askar, takkanlah kalau musuh tanya strategi peperangan, kau nak bagi tau? Kedua, kalau kita benci kat orang, kita tak boleh cakap kat dia, kita benci kat dia.. Ketiga, kalau kita tahu, dengan bercakap benar, akan membawa kemudharatan yang lebih besar. Contohnya, time cuti raya, pencuri tanya, rumah ni ada orang tak, sedangkan kita tahu dia pencuri, takkan nak kata tak ada orang.. Jadi kau fikir-fikirkanlah.." sahabat saya mengingatkan.

"Alamak! Jadi saya ni masuk kategori kedua lah? Ye ke? Apa plak? Bukan apa. Saya tak nak jadi munafik, berpura-pura, jadi saya cakap jer la terus terang.." saya masih tak nak mengalah walaupun dah termalu, sebab terlajak kata.

"Hehehe.. Hani, Hani.. Tak kisahlah.. yang penting, aku dah ingatkan. Terpulang lah kat kau nak terima tak," ulasnya pendek.

Pagi ini, saat saya bangun dari tidur, kata-katanya masih saya ingat. Saat saya menonton Air Force One sampai jam 12.30 tengahari, pesanannya masih segar dalam minda saya. Pesanan pada diri sendiri, lain kali jangan cakap main sedap mulut ajer.. Kena berfikir dulu sebelum mengeluarkan kata-kata. Pada sahabat baik saya, mohon maaf banyak-banyak, dan terima kasih banyak-banyak kerana sentiasa mengingatkan dan meninggalkan pesanan-pesanan yang baik untuk saya fikirkan dan amalkan.

Teringat saya pada kata-katanya satu ketika dulu,

"Sahabat yang baik seperti lebah. Kadangkala dia memberimu madu (pujian) bila kita berbuat baik, dan kadangkala dia memberimu sengat (teguran) jika kita membuat salah."

Memanglah kau sahabat yang baik :) Renung-renungkan :)

"Manusia Mudah Lupa"

Nurhani

Seksyen 19
Shah Alam

4 ulasan:

..nOWa.. berkata...

ya benar, setuju tentang lebah tersebut..
semoga tidak ada yang terbuku di dalam hati kalian berdua..=)

KUNTONG berkata...

entri yg baik .ingatan untuk diri saya juga. agak lama x singgah di sini. Hani sihat ya....Alhamdulillah.

Hunny berkata...

Salam Nowa,

Takziah atas kehilangan insan tersayang.. Mudah-mudahan tetap tabah harungi dugaan yang mendatang..

Hunny berkata...

Salam Wak Kuntong,

Saya dah lama tak menulis kerana kesibukan dengan kerja-kerja di pejabat. Terima kasih singgah. Insyaallah, ada masa saya berkunjung ke blog anta pulak..