Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Ahad, 17 Oktober 2010

Diari : Aku nak jadi lebih baik...

Salam,

Prinsipnya mudah aje.. "Aku nak jadi lebih baik.." tapi nak buatnya susah.. Seyes!! Tak caya, cuba korang tengok ni..


Episod 1: @ home semasa azan Isyak dan Buletin Utama

Aku : Dah azan laa.. nak solat lah!

Syaitan : Rileks la Cik Hani. Baru jer azan.. Isyak kan panjang... Kol 10 nanti kau solatlah.... Apa barang solat awal-awal..

Aku : Solat di awal waktu lebih baik.. kang apa-apa jadi kang, tak sempat solat pulak!

Syaitan : Alah.. setakat dok umah jerr.. tak ada bala besar pun akan jadik kat kau.. Lagipun siang tadi kan kau dah solat 4 waktu dan bersedekah banyak.. rileks lah! Banyak dah pahala tu.. Dah kena tukar container dah.. Dacing pun dah berat sebelah.. Dah dah la.. gi men FB... Nanti sebelum tido, ko solatlah...

Aku : FB?? Menarik jugak tu..:P

Syaitan : Yes! Yes! Yes!


Episod 2 : @ bedroom, kol 3 pagi waktu Malaysia..

Aku : Huwargggghhh!! Ngantuknya nak qiyam...

Syaitan : Baru kol 3 pagi Cik Hani, tido la sekejap lagi... Nanti bangun balik..

Aku : Yerr lah.. tido lagi 10 minit, then bangun balik.. sekejap jerrr.. zzzzzz...

Syaitan : Yes! Yes! Yes!

Aku : zzzzz... (sampai Subuh..)


Episod 3 : @ Office

Aku : Argghhh!! Tension lah! Banyak kot nak kena settle??

Syaitan : Itulah.. Banyak sangat tu.. Rileks la dulu.. Bukan dapat bonus berganda pun kalau buat.. Buat penat-penat pun, orang lain dapat nama.. Ngko? Dapat kerja lagi ada.. Dah dah .. Stop stop.. Tak ada pekdahnya ngko buat.. Tak yah buat kerja tu Cik Hani.. biarkan jerr..

Aku : Hurmmm.. Malas la aku nak buat... Lantaklah situ.. Pi miting dulu.. Nanti ada masa, aku buat...

Syaitan : Yes! Yes!

Begitulah keadaan sebenar kita. Hari-hari kita digoda, dan ada masanya kita menang dan ada masanya kita tewas. Macam aku jugak. Hari-hari aku niat, nak jadi lebih baik dari semalam. Tapi bila aku dah pasang niat macam tu, lebih hebat syaitan goda aku..

Sebenarnya, pertarungan kita dengan syaitan memang takkan habis, sampai kiamat. Ini banyak Allah ceritakan di dalam kalamNya, al-Quran, di mana syaitan akan goda manusia habis-habisan untuk jadi teman mereka di dalam neraka semasa hari kiamat. Nauzubillah..

Harap Allah sentiasa guide aku dan kita semua, untuk jadi hamba Allah yang lebih baik... Ingat! Sebesar zarah pun kebaikan kita, Allah akan kira. Begitu jugak dengan kejahatan, sebesar zarah pun Allah akan catat dan rekod dalam buku amalan kita. So, meh la kita PERANGI SYAITAN MUSUH DURJANA bagi sekalian manusia. Merekalah yang menyebabkan rekod amalan kita teruk. Kalau ada rakan sepejabat yang menjadi penyebab kita dapat penilaian buruk, tentu kita akan membencinya dan menjauhinya. Begitu juga syaitan. Jadi, ayuh!! Bencikan syaitan dan jauhinya. Bagaimana menjauhi syaitan? Jauhi perkara-perkara maksiat yang membawa kita semakin dekat dengannya. Lakukan perkara-perkara yang mendekatkan diri kepada Allah dan rahmatNya. Usaha disusuli dengan doa yang berterusan. Insyaallah, Allah bersama kita. DEKATI ALLAH, JAUHI SYAITAN. SYAITAN MUSUH DURJANA!

"Mengharap Redha Ilahi"
Nurhani
Shah Alam

2 ulasan:

ana berkata...

:)

Leenoh berkata...

Salam Hani.

Ternyata sudah iblis dan syaitan musuh manusia.Iman pula pasang dan surut.