Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 5 Ogos 2009

Diari - Mesyuarat Komuniti Syariah MAIS

Salam semua,

Semalam Bahagian saya menganjurkan Mesyuarat Komuniti Syariah MAIS untukmembincangkan beberapa perkara berkaitan dengan pindaan terhadap beberapa undang-undang Persekutuan iaitu, Akta Memperbaharui Undang-Undang, Akta Undang-Undang Keluarga Islam dan Akta Pentadbiran Agama Islam Wilayah Persekutuan. Mesyuarat dipengerusikan oleh YAD Dato' Setia Pengerusi MAIS. Mesyuarat turut disertai oleh wakil-wakil dari Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Persatuan Peguam Pembela Islam, Jabatan Mufti Selangor, panel-panel peguam MAIS dan beberapa orang ahli MAIS. Terdapat beberapa isu yang ditimbulkan khususnya terhadap cadangan pindaan yang dikemukakan oleh Jabatan Peguam Negara terhadap Akta Memperbaharui Undang-Undang, yang hanya terpakai terhadap perkahwinan orang bukan Islam.

Antara cadangan yang dikemukakan cuba untuk menyelesaikan isu apabila salah satu pasangan memeluk Islam. Sebelum ini, apabila satu pasangan memeluk Islam, pihak yang memeluk Islam tidak mempunyai hak untuk membatalkan perkahwinan tersebut di Mahkamah Sivil. Hanya yang masih di dalam agama asal boleh memfailkan perceraian di bawah Akta tersebut. Ini memberi kesan kepada pihak yang memeluk Islam kerana dari aspek perundangan sivil, perkahwinan mereka masih lagi berkuatkuasa. Walaupun, kemungkinan ada orang akan berkata;

"Alah, tak kisahlah bicara kat mana pun, janji kes selesai,"

Sebenarnya, mengapa umat Islam, yang mempunyai undang-undang Islam sendiri, perlu memohon di Mahkamah Sivil, sedangkan semua tuntutan boleh dibuat di Mahkamah Syariah? Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa, Islam adalah agama Persekutuan. Sepatutnya Islam dan undang-undang Islamlah yang layak diangkat dan dirujuk, bukan undang-undang sivil. Saya turut dimaklumkan oleh panel peguam yang hadir, bahawa Akta Memperbaharui Undang-Undang itu sebenarnya diilhamkan daripada Undang-undang Kristian. Bagaimana umat Islam harus 'abide' and follow the law, sedangkan ianya bertentangan dengan Islam?

Cadangan pindaan yang dikemukakan oleh Jabatan Peguam Negara memberi ruang kepada pasangan yang Islam untuk memfailkan perceraian di Mahkamah Sivil, dan berhak membuat tuntutan untuk nafkah, hadhanah, harta sepencarian, etc., sedangkan sebagai seorang Muslim, sepatutnya perkara-perkara tersebut diputuskan di Mahkamah Syariah. Tambahan pula, apabila dibicarakan di Mahkamah Sivil, tidak dapat dipastikan sama ada hakim yang bersidang adalah seorang yang Muslim atau tidak.

Terdapat juga beberapa cadangan pindaan yang bercanggah dengan Hukum Syarak. Pada saya, cadangan pindaan ini perlu diteliti dengan merujuk kepada pakar-pakar dan mufti-mufti sebelum sebarang pindaan diluluskan oleh negeri-negeri. Ini kerana, sesuatu undang-undang akan berkuat kuasa untuk tempoh masa yang lama, bukan sehari dua. Generasi kita dan generasi akan datang akan menggunakannya. Mudah-mudahan, umat Islam akan membuka mata dan menyedari, bahawa kita bukan sahaja di attack dari sudut ekonomi, tetapi termasuk juga sudut undang-undang. Insyaallah, saya dan rakan-rakan peguam akan cuba pertahankan, selama mampu. Moga dipermudahkan dan diredhai Allah.


"Mengharap Redha Ilahi"
Nurhani
Shah Alam

2 ulasan:

KUNTONG berkata...

:سلام صلوا هاني

سموك دعا سلفس بجأن يس فد مالم نفس سعبان دمقبلكن
اوله الله دان كيت سموا دافت منيغكلكن تروس دوسا
يغ كيت لاكوكن.

Hunny berkata...

Salam Wak Kuntong,

Sama-samalah kita usaha untuk memperbaiki diri :)