Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Ahad, 2 Ogos 2009

Diari - Program Ijtimak Pegawai Dakwah Mualaf 2009

Salam semua,

Hari ini saya dijemput menghadiri Program Ijtimak Pegawai Dakwah Mualaf bagi tahun 2009. Tujuan saya dijemput adalah untuk menjelaskan kepada Pegawai Dakwah Mualaf mengenai Peraturan-Peraturan Pendaftaran, Pengajaran dan Penjagaan Mualaf (Negeri Selangor) 2009 yang baru dikuatkuasakan pada 4 Jun 2009 yang lalu. Urusetia turut menjemput Tuan Mohd Fouzi Bin Mokhtar, Penolong Penasihat Undang-Undang Negeri sebagai Penceramah pada malam itu. Oleh kerana tajuk yang sama diberikan kepada kami, memandangkan status beliau lebih tinggi dari saya (kerana beliau bekerja di Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri Selangor) saya memutuskan supaya Tuan Fouzi sahaja yang membentang, dan saya hanya membantu sahaja.

Tujuan peraturan tersebut digubal adalah untuk menjaga beberapa perkara penting terutamanya mengenai proses pengislaman seseorang. Di dalam kes Siti Fatimah Tan yanng berlaku di Pulau Pinang baru-baru ini, memberikan kesan besar kepada badan-badan agama dan Majlis Agama yang melaksanakan pengislaman. Ini kerana, di dalam kes tersebut, pengislaman siti Fatimah Tan dikatakan tidak sah kerana beberapa faktor, antaranya kerana beliau tidak memahami maksud kalimah syahadah. Kemudian dari sudut kesaksian juga perlu dipatuhi. Paling penting, adalah pendaftaran sebagai seorang mualaf dan perakuan memeluk Islam kerana keduanya adalah bukti kukuh bahawa seseorang itu telah memeluk Islam.

Banyak perkara penting yang perlu dipelajari oleh pegawai dakwah dalam mempersiakan diri mereka untuk bertemu dengan orang bukan Islam. Mudah-mudahan ilmu yang dikongsikan tadi dapat membantu mereka menjalankan tanggungjawab dan kebajikan. Insyaallah.

Tolong tekan enter jer pun jadilah... paling penting kita turut serta.

Tuan Mohd Fouzi Bin Mokhtar, Penolong Penasihat Undang-Undang Negeri
Antara Pegawai MAIS yang turut serta.


"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani
Concorde Inn KLIA
Sepang

Justify Full

Tiada ulasan: