Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 13 Oktober 2009

Peguam Menulis- Prosiding pendakwaan kes percubaan melakukan persetubuhan luar nikah

Salam semua,

Hari ini saya menghadirkan diri ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam sebagai wakil MAIS untuk mendapatkan tarikh sebutan baru daripada Mahkamah untuk melantik peguam.

Selepas sebutan di hadapan Hakim Dewan 2 selesai, saya ke Dewan 3 kerana ada satu lagi kes MAIS di hadapan Mahkamah tersebut. Sewaktu saya tiba di sana, jelas kedengaran di telinga saya kata-kata yang diucapkan oleh seorang peguam syarie yang sedang berhujah di sebelah kiri Hakim di hadapan Mahkamah.

"Untuk makluman Yang Arif, semasa OKT ditangkap, beberapa bahan bukti telah diperolehi oleh pihak Penguatkuasa. Ini termasuk seluar dalam wanita, baju dalam wanita dan seluar dalam lelaki. Mohon untuk ditandakan sebagai IP Yang Arif," kata Peguam Syarie tersebut sambil mengemukakan ekhsibit-ekhsibit tersebut ke hadapan Hakim.

"Eh!Peliknya Dewan ni..Masuk-masuk terus citer pasal seluar dalam wanita," kata hati saya sambil mengerling ke ruang hadapan Hakim.

"Oh! Pendakwa Syarie JAIS rupanya," bisik saya dalam hati yang pada awalnya menyangkakan bahawa yang sedang berhujah adalah seorang Peguam Syarie.

"Berdasarkan kepada bukti-bukti dan keterangan tertuduh serta pengakuan bersalah tertuduh, pihak kami percaya tertuduh sewajarnya dikenakan hukuman di bawah seksyen 26 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 kerana melakukan perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah iaitu sama ada denda tidak melebihi lima ribu ringgit, penjara tidak melebihi tiga tahun atau enam kali sebatan,"hujah Pendakwa Syarie JAIS.

"Kamu dah dengar tadi apa yang dinyatakan oleh Pendakwa?" tanya Tuan Hakim kepada pihak tertuduh.

"Dengar Yang Arif," jawab seorang pemuda yang terus berdiri bila ditanya Tuan Hakim.

"Kamu nak teruskan dengan bicara atau nak merayu?" tanya Hakim lagi.

"Saya nak teruskan dengan rayuan,"jawab pemuda tersebut.

"Betul ni? Banyak saksi dalam Dewan ni. Kamu nak teruskan ker nak merayu. Kalau tidak, hukuman sebat boleh dikuatkuasakan," kata Hakim lagi.

"Saya nak teruskan dengan rayuan,"kata pemuda itu tersekat-sekat.

"Ok. Silakan. Apa rayuan kamu?" tanya Hakim.

Di sebelah kanan Hakim, saya melihat seorang lelaki dan pasangannya. Walaupun tidak dapat melihat wajah mereka, saya yakin mereka masih muda remaja. Yang lelaki fizikalnya lebih rendah dan lebih kecil daripada pasangannya. Pasangannya senyap dan sentiasa menundukkan muka. Malu agaknya kerana bila dah dibicarakan, benda yang rahsia semua keluar.

"Nampak jer kecik, tapi hebat jugak," gurau sahabat saya yang merupakan seorang Peguam Syarie.

"Hek eleh kau. Sabar jerlah.." jawab saya sambil mengawal ketawa kerana berada dalam Mahkamah.

Seterusnya, Hakim meminta pasangan tersebut untuk membacakan rayuan beliau. Antara lain pemuda tersebut menyatakan bahawa beliau telah insaf dan sebagai bukti, beliau telah pun mengahwini pasangannya. Beliau turut menyatakan bahawa beliau dan pasangannya tidak mampu membayar jumlah denda yang dikenakan kerana telah pun diberhentikan kerja kerana kes tersebut, dan kini beliau menampung kehidupan harian dengan membantu sahabat beliau berniaga burger dengan pendapatan RM25 sehari.

Dalam hati saya membayangkan hati dan perasaan tertuduh yang kesnya dibicarakan di hadapan orang ramai, terutamanya wanita. Betullah kalau Allah nak sesorang itu dimuliakan, Dia akan beri. Kalau Allah nak seseorang itu dihina, Dia akan beri. Malunya tak terkira. Perkara yang rahsia pun tak rahsia lagi. Semua dibongkar di muka pengadilan. Orang Melayu dan Nusantara yang diasuh dengan perasaan malu dan sopan santun yang tinggi, perasaan malu memang paling sukar nak dikikis. Hukuman penjara, denda dan sebatan mungkin sudah jadi nombor dua. Malu dengan masyarakat jadi nombor satu.

Kemungkinan, andainya semasa pemuda dan pemudi tersebut membuat maksiat, kalau ada perasaan malu pada Allah, maksiat itu tak akan terjadi. Kerana sifat malu kepada Allah telah terkikis, makanya mereka tidak malu membuat maksiat tersebut. Kerana tiada sifat malu pada Allah, tetapi malu pada masyarakat, mereka sanggup ke tempat-tempat yang tersorok untuk melampiaskan nafsu serakah masing-masing kerana tidak mahu masyarakat mengetahui perbuatan maksiat mereka. Tetapi mereka tidak malu dengan Allah.

Kerana itulah, antara lain, hikmah kepada hukuman sebatan yang digariskan oleh Syariah, yang bersifat untuk mendidik, bukan menghukum. Kerana apabila hilang malu di hati manusia, makanya maksiat bermaharajalela. Hukuman sebatan syariah sewajarnya dilaksanakan supaya perasaan malu oleh pesalah menerbitkan penyesalan abadi, dan sebagai pengajaran dan peringatan kepada yang melihat hukuman sebatan dibuat.

Wahai orang-orang beriman! Ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, apa yang kita lakukan dan niatkan, walau sebesar zarah pun! Jauhilah laranganNya dan patuhilah suruhanNya, semoga kita mendapat redhaNya! Sekadar peringatan buat semua yang lupa dan mereka yang lalai...

"Mengharap Redha Ilahi"
Nurhani
Shah Alam
Selangor

6 ulasan:

~PakKaramu~ berkata...

Salam ziarah dari Pak Karamu

Hunny berkata...

Salam PakKaramu,

Salam Ziarah kembali.:)

..nOWa.. berkata...

bukan senang hendak menjaga diri sendiri (terutama yang bujang)..perlu kuatkan iman dan terus dampingi kawan2 yang baik dan suka menasihati..

Hunny berkata...

Salam Nowa,

Itulah dia.. Kesimpulan dan penyelesaian terbaik, kenalah cepat2 kawen.. :)

..nOWa.. berkata...

alamak..calonnya belum ketemu kok!kak hani juga harusssssss..

Hunny berkata...

Salam Nowa,

Meh lumba, sapa dapat calon dulu, ada bran?