Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Jumaat, 15 Januari 2010

Diari - Gerhana Matahari 15 Januari 2010


Salam semua,



Rasanya baru ajer 31 Disember lepas berlaku gerhana bulan cincin. Hari ni, 15 Januari 2010, berlaku pula gerhana matahari. Saya sebenarnya dah terlupa ada gerhana matahari hari ini. Namun, tengahari tadi, semasa waktu rehat yang panjang, saya sempat tidur kerana terlalu letih. Saya bermimpi mengenai gerhana matahari yang berlaku, tapi saya tidak mengambil kisah sangat, kerana ia sekadar mimpi.

Jam 3 petang tadi, saya menghadiri mesyuarat penyelarasan bagi pewartaan fatwa yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor yang dipengerusikan oleh Ustaz Halem Hapiz, Timbalan Setiausaha MAIS. Turut hadir adalah ustaz Mat Jais Kamos, Setiausaha Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor.

"Banyak kali dah gerhana yer... Tahun lepas dah dua kali.. Tahun ini rasanya baru hari tu gerhana bulan, ini gerhana matahari pulak," kata Ustaz Halem.

"Eh! Gerhana ke Ustaz? Bila?" tanya saya.

"Ni, kejap lagi ni, pukul 3 lebih," jawabnya.

"Biasalah.. Tanda-tanda kiamat," ulas Ustaz Jais.

"Iyerr.. hmmm.. Nauzubillah.."
ucap saya.

"Kenapa nauzubillah pulak? Kiamat berlaku, memang pasti," tanya Ustaz Jais.

"Tak la Ustaz. Tak ready laa.. Amalan tak cukup," jawab saya tersipu-sipu.

"Apa pulak tak ready.. Kena la ready.." tegur Ustaz Jais, sinis tetapi penuh makna.

"Yer lah.. Tau.. Kena lah "ever ready" macam battery ever ready tu," saya membalas menyebabkan semua yang hadir tersenyum.

Manusia, sentiasa tak bersedia bila bercakap mengenai kiamat dan kematian. Termasuklah saya. Namun teguran Ustaz Jais mengingatkan saya, we must be ever ready, sebab kita tak tahu bila saat kematian kita tiba dan bilakah kiamat yang pasti itu tiba. Dan bila saat itu tiba, adakah cukup amalan baik kita?

Gerhana sentiasa mengingatkan saya pada hari kiamat yang pasti, dan mengingatkan saya pada amalan saya yang tak pasti Allah terima atau tidak. Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat supaya sentiasa menambah amalan, sebab kita tak pasti amalan kita yang manakah yang Allah terima. Dunia hanya persinggahan, akhirat tempat yang hakiki. Mudah-mudahan amalan kita semua diterima sebagai bekalan di akhirat. Amin.

"Mengharap Redha Ilahi"
Nurhani

Shah Alam

**Fakta-fakta gerhana matahari 15hb Januari 2010 - Bermula 3.02pm, maksimum 4.20pm & tamat 5.38pm. Ulama telah bersepakat tentang hukum sunat muakkad bagi melaksanakan solat sunat gerhana. Hukum sunatnya adalah sama dengan hukum solat dua hari raya. Solat sunat gerhana pula hanya dilakukan di tempat berlakunya gerhana. Jika saudara kita di satu tempat seperti Afrika Utara mengetahui ramalan akan berlakunya gerhana matahari separuh pada 29 Safar 1428, tetapi gerhana tersebut tidak berlaku d Malaysia, maka umat Islam di Malaysia tidak disunatkan untuk melakukan solat gerhana.

2 ulasan:

azura berkata...

hai hani..akhirnya meet u here... keep updating,..

Hunny berkata...

salam Zura,

Thanx sudi ziarah. Insyaallah, ada masa saya update selalu.