Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Jumaat, 22 Januari 2010

Kenangan Lalu - Assesment PTD


Salam semua,

Minggu lepas, semasa mengemaskan nota-nota pembelajaran semasa mengambil Diploma Lepasan Ijazah Syariah di UITM dan pengajian Sarjana LLM Undang-Undang di UIA, saya terjumpa sekeping fail INTAN (Institut Tadbiran Awam Negara) yang saya perolehi semasa saya menghadiri assesment untuk Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada tahun 2007. Masa tu, memang saya betul-betul berminat nak jadi pegawai PTD, sebab mudah naik pangkat dan kerja pun dalam pelbagai bidang, jadi banyak yang saya dapat pelajari. Bagaimanapun, sudah ditakdirkan saya gagal melepasi assesment kedua tersebut. Rasanya sebab tak kuat lari kot semasa assesment untuk kecerdasan, iaitu berlari sejauh 2km! Bukan jauh mana pun, tapi sebab badan memang tak fit (but fat!), memang laa tak larat.. Hahaha...

Lepas tu, ada jugak catatan nama dan alamat kawan-kawan yang sama-sama training di sana. di atas kulit fail tersebut Tapi tak berhubung pun. Barangkali ramai yang dah dapat jadi PTD dan dah jadi pegawai kanan pun dalam kerajaan.

Anyway, saja saya nak kongsikan dan abadikan pengalaman di INTAN Terengganu ini di dalam blog ini. Dah tua-tua nanti bolehlah saya atau keluarga lain tengok, saya pernah juga nak kerja PTD. Selama lebih kurang 3/4 hari di INTAN, kami penuh dengan aktiviti LDK dan presentation yang mencabar. Bersemangat rasa nak kerja dengan kerajaan. Tapi akhirnya Allah takdirkan saya untuk berkhidmat di MAIS, membantu sebuah organisasi Islam, yang saya rasa lebih mulia dan agung. Paling penting, saya dapat membantu saudara seagama dan yang lebih penting, mempertahankan agama Islam. Insyaalllah...

"Mengharap Redha Ilahi"


Nurhani


Seksyen 5


Shah Alam

Tiada ulasan: