Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 29 Mac 2010

Diari - Pak Aji yang komited..


Salam semua,

Selama dua hari bermula 27-28 hb Mac 2010 saya berada di ILDAS (Institut Latihan Dakwah Selangor) membantu sahabat baik saya Puan Norraini mengendalikan Bengkel Pemahaman Garis Panduan Pengurusan Kewangan Masjid dan Surau Negeri Selangor. Disebabkan Puan Norraini merupakan penceramah undangan, kami menginap di rumah VVIP yang disediakan khas untuk penceramah. Kebanyakan masa saya berada di rumah penginapan tersebut, kerana slot saya cuma 4 jam, sabtu malam dan ahad pagi.

Alhamdulillah, tempat tinggal memang selesa, semua lengkap, bilik tidur dan bilik air memang selesa, air cond pun tahap beku, sebab saya terus selsema lepas tidur satu malam di sana. Cuma yang kurang best nya, sebab WiFi nya rosak, so, tak dapat lah internet connection. Untuk bloggers yang memang minat melayari internet, TV pun kurang tonton, jadi, saya rasa teramat-amatlah bosannya nak menghabiskan masa di rumah sebelum slot saya tiba. Mujurlah ada teman cilik, Irdina, anak perempuan tunggal Puan Norraini yang dibawa bersama beliau ke sana. Jadi saya spent masa dengan Irdina. Dalam perkataan lain, jadi bibik la.. Bibik tak bertauliah.. Heheheh..

Alhamdulillah juga, bengkel berjalan dengan lancar. Seronok saya melihat kegigihan pak-pak haji (AJK Masjid) yang rata-rata berumur lebih kurang 40-60 tahun. Mereka yang hadir kebanyakannya dilantik sebagai Bendahari untuk masjid di kariah masing-masing. Walaupun dah berumur, itu bukan alasan untuk mereka mengelak daripada menghadiri kelas dan bengkel ini. Yang saya nampak, masing-masing bersungguh-sungguh nak memahami apa yang cuba disampaikan oleh Puan Norraini. Banyak juga yang memuji penyampaian Puan Norraini yang jelas dan tepat.

Seperti kata pepatah, tuntutlah ilmu dari buaian ke liang lahad. Selagi tak masuk ke lahad, selagi itulah kita tuntut ilmu. Kesungguhan pak aji-pak aji itu untuk terus menimba ilmu walaupun sudah layak digelar warga emas membuatkan semangat saya untuk menyambung pengajian semakin membara. Mereka memang lah Pak Aji yang komited. Semoga semangat dan kegigihan mereka untuk menuntut ilmu ini turut diwarisi oleh anak-anak muda belia kita yang masih sihat dan cergas.

"Tuntutlah Ilmu Dari Buaian Hingga Ke Liang Lahad"
Nurhani
Shah Alam

Ceramah yang disampaikan oleh Puan Norraini, memang tak membosankan.
Tak hairan beliau muncul sebagai penceramah terbaik tahun 2009 ILDAS.

Sebahagian peserta yang hadir. Ada sebahagian yang pernah hadir dulu, tapi masih nak datang juga dengar. Mungkin seronok dengan penyampaian penceramahnya.

Sesi latihan dalam kumpulan (LDK).

Masing-masing berkongsi idea.

Kat dinding pun ok gak. Janji presentation mantopp!!

Tengok Pak Aji ni, sempoi jerr kan? Tapi bila bercakap, speaking tu..
Means, he is really educated.

Wah Aji! Kat lantai pun bolehhh.. Ini memang betul-betul komited.. Syabas!

Masa presentation. Semangat kerjasama yang ditunjukkan.
Sorang present, sorang tolong pegang.

Tengok kelibat Irdina tu.. hehhee..

Gadis kecil Irdina bermain congkak yang diambil ibunya di pejabat. Kalau tak ada congkak ni, memang dia berjalan ke sana ke mari, dan nak bercakap di mikrofon. Apapun, sekecil ini dia dah didedahkan dengan ilmu mengenai pengurusan kewangan masjid. Untungnyerr..

Tiada ulasan: