Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Jumaat, 1 Oktober 2010

Diari- Kursus Pengucapan Awam

Salam semua,

Pada 29hb September dan 30hb September 2010, saya dan beberapa orang pegawai MAIS terpilih untuk menyertai kursus pengucapan awam yang dianjurkan oleh Unit Latihan, Bahagian Sumber Manusia, MAIS.

Di dalam kursus tersebut, kami diberi penerangan mengenai asas penulisan teks ucapan, cara-cara komunikasi yang berkesan, serta pengurusan stress. Ada peserta bertanya mengapa slot 'pengurusan stress' perlu dimasukkan. Penceramah yang hadir iaitu En Letuchumanan menjelaskan bahawa kebiasaannya manusia akan mudah mengalami stress dan gugup apabila diminta untuk memberi ucapan di hadapan orang ramai.

Kenyataan beliau memang tepat, kerana sewaktu sesi latih amal yang dijalankan pada hari kedua, walaupun majoriti peserta yang hadir nampak yakin (confident) dan mampu berucap dengan baik, masih ada beberapa orang pegawai MAIS yang saya gelar "4G' iaitu gugup, gabra, gelabah dan gemuruh. (Hihihiii.. Sapa-sapa yang terasa, ampunnn!!!! Jangan marah ek.. :) Tapi tak apalah. Sekurang-kurang nya mereka berani mencuba, dan dapat menghiburkan hati yang lain dengan telatah masing-masing bila berada di hadapan. Bergoyang sana, bergoyang sini, menggaru sana-sini.. (Hahahaha.. Memang chomell!!!)

Terdapat juga slot Imej dan Ketrampilan Diri, yang membantu kami mengenalpasti imej dan pakaian yang sesuai untuk dipakai semasa berucap. Yang pastinya, tidak terlalu 'bling bling".. (Itu yang tak besh tu...:P)

Anyway, syabas pada Ustaz Hasal kerana dinobatkan sebagai Perucap Terbaik Keseluruhan, kerana berjaya mempengaruhi semua yang berada di dalam dewan kursus untuk mendengar ucapan beliau bertajuk "5 Perkara Aneh" yang disampaikan dengan penuh berkesan. Terima kasih pada haji Rahim yang menggamatkan dewan gelak ketawa kami sewaktu mendengar ucapan beliau bertajuk "Mat Rempit". Mana taknya, semua gaya Mat Rempit dia buat.. Wheeling, Waking, Scorpio, Superman.. hehehehe.. lawak lawak..:D

Paling best masa penceramah jemputan Puan Zaliha Sulaiman dari InTengah membentangkan penilaian beliau. orang lain punya ada, tapi saya nak abadikan komen beliau di dalam blog ini terhadap ucapan saya bertajuk "Sedih". Kata Puan Zaliha:-

"Hani dapat kembangkan idea, ada body language, pandai berjenaka, eye contact seimbang, ada hadis dan ayat Quran, dan dapat menarik minat audience."

Ok la tuh!! Saya turut tersenarai sebagai salah seorang peserta yang beliau tertarik dengan ucapan yang diberi. Kira Top 5 lah! (Perasan!!)

Anyway, kursus ni, memang baik dan bermanfaat lebih-lebih lagi kepada pegawai MAIS dan kakitangan kerajaan lain yang sentiasa berhubung dengan orang awam dan perlu memberi penjelasan mengenai institusi mereka atau bidang tugas mereka kepada orang awam. Saya berharap semoga Unit Latihan MAIS akan mewajibkan kursus ini kepada semua kakitangan MAIS supaya setiap pegawai dapat memperbaiki cara berkomunikasi dan mempertajam skill berucap masing-masing.

"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"
Nurhani

Shah Alam


Sebahagian pegawai wanita yang hadir.

Sebahagian pegawai lelaki yang hadir.

Penerangan mengenai Bahagian Audit Dalam MAIS. oleh Shahida.

Haji Rahim dengan ucapan gamat beliau " Mat Rempit".

Terhibur dengan telatah rakan-rakan yang menggelikan hati.

Ustazah Saloni, menceritakan mengenai pengalaman beliau sebagai orang asli yang mendapat hidayah untuk masuk Islam. Kisahnya menyebabkan saya betul-betul bersyukur, kerana lahir Islam.
Encik Hafiz, pustakawan MAIS berkongsi ilmu mengenai "Pemuliharaan Bahan".

Shikin dengan "Pembuangan Bayi".:D

Zuraidah dengan "Masa".

Saiful dengan "Cara Elakkan Dari Keberhutangan".

Ustazah Mazlina dengan "Tips Mengekalkan Keharmonian Rumahtangga". Best!! Penceramah pun suka.

Ustazah Baizura dengan "Pengurusan Jenazah". Walaupun ucapan beliau ringkas, tetapi mendapat pujian dari Puan Zaliha, kerana berkeyakinan, lantang dan jelas.

Husna... Errr.. lupa la tajuknya..:P

Ustazah hafizah dengan "Taubat". Insaf bila dengar. Insyaallah saya cuba amalkan.

Syakirah dengan "Kebebasan Beragama".

Ustaz Jamal dengan ucapan bertajuk "Dakwah".

Bersama Puan Zaliha Sulaiman, penceramah hari kedua.

Alalalala..:D

Ustaz Yaacob Alwi dengan "3 Agama".

Dari kiri : Hafiz (Pemuliharaan Bahan), Hasal (5 Perkara Aneh), Nasoha (Sipon), Amrul (Stress).

Happy..

4 ulasan:

ana berkata...

wah muka happy semua nie...bagus2, nnti ada la pelapis MC function yer..

tukang karut berkata...

top 5?hebat,tp bkn 5 org jer ker g kursus tuh?
cuba sebut KURSUS,SURKUS,KURSUS laju2..hahahha

Hunny berkata...

Ana,
Ramai boleh jadi MC.. berlapis2!! Hehehehe...

Hunny berkata...

tukang karut,
hahahahaa..