Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 9 Oktober 2010

Renung Sejenak : Cantiknya bila bersanggul..


Salam semua,

Korang suka bersanggul tak? Aku tak suka, sebab tak pandai.. Lagipun, aku kan pakai tudung.. Apa kes tetiba nak bersanggul.. pelik semacam.. hehehe.. Tapi aku suka tengok orang pakai kebaya, atau baju kurung dan bersanggul, pastu letak cucuk sanggul atau bunga atas kepala.. Cantik!! Nampak sungguh ayu dan sopan-santun. Terserlah orang Timurnya..Cuma yang tak bestnya, sebab terbuka auratnya. Biasanya, kat negara kita, cuma pengantin ajer yang nak pakai sanggul dan cucuk sanggul ni..

Tapi, aku tak suka sanggul Arab, yang jadi trend sekarang.. Pelik semacam jer bubuh sanggul macam tu, then pakai tudung. Toncit tinggi.. Heran aku, macam ner ada orang suka pakai sanggul Arab tu.. Ntah-ntah orang Arab sendiri pun tak sanggup nak pakai.. Tak pastilah aku.. Tengah dok surfing, aku jumpa pulak hadis nabi yang dengan jelas menegah pemakaian sanggul tinggi ni. Tak pasti dah ada fatwa ke belum terhadap isu ini. Aku ingat nak cadang pada Jawatankuasa Fatwa untuk buat fatwa pengharaman sanggul Arab ni, sebab trend bersanggul Arab ni dah menular di negara kita.

Ini hadisnya:-

“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

“Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian.” (Riwayat Muslim).

Rupa sanggul Arab sebelum dipakai. Sama macam rambut palsu.

Untuk mudahkan pemakaian, diorang letak ketip rambut dalam sanggul.

Ini selepas.

Finishing.

Cara-cara pemakaian sanggul Arab.

Perbezaan sebelum dan selepas memakai sanggul Arab.

So, sapa-sapa yang adik-beradik, sepupu-sepapat, saudara -mara, kawan-kawan yang dikenali yang memakai sanggul ni, nasihatkanlah diorang. Pelik lah! Macam zaman firaun pun ada. Lainlah kalau nak berhias depan suami kat dalam rumah, itu dibenarkan. Semoga kita semua terus diberi hidayah untuk berpakaian menurut tuntutan Syarak.

"Berpesan-pesan"
Nurhani
Shah Alam

4 ulasan:

::mellankolia:: berkata...

ade ek menda nih...seyes tak penah tau ade penyepit rambut yg camnih..ahahahah...

ana berkata...

first time tgk sanggul tu...selalu tgk yg ada kat kepala dh, siap bertudung. hehehehe alhamdulillah blm teringin nak pki...harap2 tak la :)

Hunny berkata...

Cik Ya,

Seyes ada.. pelik kan? Geli pun ada..

Hunny berkata...

Ana,

Kak Hani tengok kat gerai jual tudung kat bawah. Saja tanya rupa sanggul Arab tu.. macam tu rupanya..