Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 6 Oktober 2010

Renung Sejenak - "Honda tak sama dengan Proton.."


Satu petang di hadapan perkarangan Bangunan PKPS (BIMB) Shah Alam...


Puan X : Sekarang nak buat macam mana ni? (sambil tuding-tuding jari telunjuknya kat bumper depan kereta Honda Odysey miliknya). Kenapalah u ni tak hati-hati....tak nampak ke kereta saya kat tepi tu???

Od : Sorilah Puan. Saya betul-betul tak nampak. Maaf sangat-sangat.. (muka pucat lesi tak berdarah, sambil tanya aku nak buat macam mana sekarang).

Aku : Macam ni lah. Kalau nak settle dengan insurans, kita buat report jerr.. tapi kalau nak settle sini, diskas lahh. (dengan suara macam confident, walaupun hampir hilang nyawa sebentar tadi..)

Puan X : Ini kena ketuk ni, nak kena ganti semua bumper ni.. Honda tak sama dengan Proton!! Mahal nak servis. Kena ganti semua.. (kata beliau dengan muka ketat).

Aku : Sorilah . Dia memang tak perasan Puan. Saya dah cakap dengan dia, ada kereta, tapi tak sempat elak dah. Apa lagi.. Selamat lah!! Benda nak jadi. (Tapi aku rasa tak payah ketuk sebab aku rasa, scratch jerrr..tak bengkok pun bumper dia..)

Puan X : Saya ni dah la sibuk. Macam-macam nak fikir. Jadi macam ni pulak. (Masih suara tinggi).. Beliau terus kol seseorang, aku agak hubby beliau, maybe mintak pandangan kot.

Mamat X : Ini hantar kedai, dalam RM250, cat semua, satu bumper. (Tetiba mamat ni datang, ntah dari mana. Allah hantar kot! :P)

Aku : Owh! Yer ker?? Itulah.. saya rasa pun tak payah ketuk.. (Syukur.. takut jugak kalau lebih RM250.. Masak Od mau bayar!! Iyerlah.. sebab kenyataan "Honda tak sama dengan Proton, menyebabkan aku bimbang harga servicenya..)

Mamat X : Ha ah. Dulu saya pun kena jugak macam ni. Lebih kurang tu jerr.. tak kemik pun, so tak yah la ketuk..

Puan X : Apa? tak payah ketuk? Tak nampak ni. Ni teruk ni... tak payah ketuk awak kata? Aduh... macam mana bawak kereta?? Saya dah 30 tahun bawak kereta, memang saya bawak hati-hati.. (Masih mau membebel.. ) Saya bukan apa. Saya ni sibuk. Tak ada masa nak layan benda-benda ni. So, sekarang ni macam mana? (Tetiba aje Puan X muncul. Masih marah-marah dengan kening hampir bercantum, sebab tetiba ada mamat X nak sibuk-sibuk).

Mamat X : Ini sikit jer ni. Tak perlu ganti bumper.. cat jerr..Nak senang, settle jer lah.. Bawak gi bengkel, baiki, claim pada dia (katanya memberi cadangan sambil memandang Od).

Puan X : Heh! Saya sibuk. Tak ada masa. Takperlah.. Macam ni.. Bayar jer lah kat saya RM200 dulu. Kalau lebih saya pulangkan balik. Kalau kurang, tak apalah, saya tambah. Insyaallah, saya jujur. Ada duit tak?

Aku angguk pada Od isyarat setuju. Ok la tuh!!

Od : Ada. Ada. tapi saya kena kuarkan dulu... (suara masih gelabah..)

Puan X : Takper. Saya tunggu.

Mamat X berlalu, sebab dah selesai. Sempat dia pesan pada Od, kalau Puan X claim RM800 or more, report jer polis.. sebab mahal sangat. Aku sambung sembang dengan Puan X.

Puan X : Saya ni, betul-betul sibuk. Saya kerja di UiTM.

Aku : Owh.. dekat jer... kami di MAIS.

Puan X : Itulah. Ingat nak balik cepat nak solat di rumah. Ini pun belum solat lagi.. (jam dah kol 6.30 petang kott!!)

Aku : ..... (Dalam hati, aku bersyukur, sebab aku dah solat.. kalau mati pun, dah solat..:)

Bagi aku, sibuk macam mana pun, solat kena diutamakan. Ini kerana, solat adalah ibadat pertama yang Allah akan nilai dan hisab di Padang Mahsyar kelak. Kalau elok dan diterima solatnya, insyaallah, ibadat yang lain diterima. Sebab itulah Abah selalu pesan, solat di awal waktu dan berjemaah. Zaman sekarang, alhamdulillah, ramai yang bersolat, tapi solatnya ditunaikan di hujung-hujung waktu. Dah la tu, buat sorang-sorang.. Agaknya, kalau Allah boleh tunjukkan kita score board (papan markah) solat kita satu waktu, berapa agaknya kita dapat.. Tak berjemaah, lewat, bacaan tunggang langgang, sujud, rukuk tak sempurna, tak ada toma'ninah..

Bayangkan kalau kita nak amik peksa, kena jawab 27 soalan, masa sejam, kita datang lambat, masa tinggal 20 minit, kita tak mampu jawab semua, maybe cuma dapat jawab 15 soalan, belum tentu semua jawapan betul. Dah la jawab dalam keadaan terkejar-kejar, tulisan dah tentu kalah tulisan doktor... Markah kita? Dah tentu tak sebaik calon yang datang awal, bersedia, dan jawab dalam keadaan tenang.

Samalah macam solat jugak. Tepuk dada, tanya diri sendiri, muhasabah diri sendiri.. Adakah kita telah menunaikan ibadat solat kita dengan sempurna?? Adakah kita tunaikan di awal waktu? Adakah kita buat berjemaah?

Dulu, ada sorang member aku nih. Pada pandangan aku, dia seorang terpelajar dan mempunyai latar belakang agama yang baik. Tapi sayang, sebab dia sangat sibuk dan terkejar-kejar dengan urusan dunia (hopefully dengan niat mengumpul bekalan untuk akhirat) solatnya aku lihat, dibuat terkejar-kejar. Tak ada toma'ninah, memang express!! Sapa yang berjemaah dengan beliau agaknya stress sebab tak terkejar.. (Harap Allah beri hidayah pada dia untuk memperbaiki solatnya)..

Aku tulis ni, bukan nak kata solat aku bagus, sempurna, atau terhangat di pasaran.. Tidak! Tapi aku serius nak jaga dan perbaiki. Nak solat fardhu di awal waktu dan berjemaah. Dulu, aku solat Asar kat rumah, sebab rumah dekat sangat dengan ofis.1.1 km ajerr.. Tapi sejak kejadian semalam, aku berazam nak solat Asar dulu di pejabat, sebab aku tak tau apa akan jadi pada aku dalam perjalanan pulang ke rumah. Kalau kena eksiden lagi teruk dari semalam, tak solat pulak.. Nauzubillah.. Allah saja yang tahu...

Aku rasa nak cakap dengan Puan X... Patutlah benda ni jadi.. Mau bagi peringatan pada dia, aku dan semua...:) Lain kali, utamakanlah solat. Nasib baik eksiden kecik ajerr.. Tak mengorbankan nyawa.. Sempat nak solat lagi.. Kalau tak sempat solat, dah sampai liang lahad, sapa mau bertanggungjawab?? Lu pikirlah sendiri!!

So, saya ingin mengingatkan kepada diri saya sendiri dan pengunjung blog ini, please.. utamakan solat. Tunaikanlah dengan penuh rasa cinta pada Allah..

Seperti sabda Rasulullah SAW dalam satu hadis:-

"Solat itu tiang agama. Barang siapa yang mendirikannya, maka dia mendirikan agama, barang siapa meninggalkannya, maka dia meruntuhkan agama".

* Entry ini ditujukan khas buat Od dengan pesanan, sila jual Proton anda dan belilah Honda...:P)

"Renung Sejenak"


Nurhani


Shah Alam.

6 ulasan:

Nor Fadzlina Nawi berkata...

Thanks Oan for the Reminder. Nak link kat blog aku ya...

ana berkata...

man ada org nak accident...walau siapa salah, rasa lagi manis berbincang secara baik..

Hunny berkata...

Silakan Ina. :)

Hunny berkata...

Ana,

Yupp.. tapi, kalau mati, tak sempat bincang.. Kena jawab soalan Mungkar nakir terus...huhuhuu..

ibnu_maulub berkata...

kak sabar dengan ujian Allah..
akak doakan saya....
saya pun tengah diuji Allah....

Hunny berkata...

Ya Allah, permudahkanlah urusan hambaMu Aliff, semoga rahmatMu bersamanya.. Amin..