Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 24 Mac 2010

Diari - Majlis Perjumpaan dengan YB Menteri

Salam semua,

Semalam, bermula jam 3 petang, saya menghadiri perjumpaan ahli MAIS bersama YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dato' Seri Dr Jamil Khair di Grand Blue Wave Hotel Shah Alam. Perjumpaan ini turut dihadiri oleh pegawai-pegawai kanan MAIS, JAIS, Jabatan Mufti dan Mahkamah Syariah serta anak-anak syarikat MAIS. Pertemuan ini adalah hasil inisiatif ahli-ahli MAIS yang berpandangan supaya pihak MAIS menjalin hubungan kerja dengan pihak berkuasa agama Islam di peringkat persekutuan supaya isu-isu berkaitan agama Islam dapat diselesaikan dengan lebih mudah.

Majlis dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada Pengerusi MAIS, Dato' Setia Hj Mohamad Adzib dan diteruskan dengan ucapan daripada YB Dato Seri. Antara lain, Dato Pengerusi MAIS memaklumkan kepada YB Menteri kejayaan MAIS mengekalkan indeks akauntabiliti kebangsaan yang dibuat oleh Jabatan Audit Negara selama dua tahun berturut-turut dengan cemerlang dengan menerima 4 bintang dengan mata sebanyak 94 markah. Kemudian Dato' Pengarah JAIS membentangkan beberapa isu untuk dibincangkan bersama YB Menteri yang hadir bersama 11 orang pegawai kanan persekutuan, termasuk KP JAKIM dan JAWHAR, serta wakil dari Tabung Haji, Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Kehakiman Syariah.

Alhamdulillah, majlis perjumpaan berjalan dengan lancar. Banyak isu seperti isu penghinaan terhadap agama Islam, pindaan terhadap undang-undang yang berkaitan dengan Islam, isu-isu muallaf, bantuan dan elaun yang diperuntukkan oleh kerajaan persekutuan kepada negeri untuk aktiviti Islam, pendidikan Islam, pembangunan rumah HIV untuk orang Islam, TV JAKIM (Hijrah), projek usahasama antara kerajaan persekutuan dan negeri Selangor, dan pelbagai isu lain yang ditimbulkan.

Walaupun perbincangan diadakan pada sebelah petang, namun saya tak mengantuk dan sangat enjoy, sebabnya seronok mendengar celoteh dan penjelasan YB Dato' Seri Menteri yang diselang seli dengan pengalaman beliau sepanjang memegang portfolio sebagai Menteri Agama. Ini kali kedua saya bertemu dengan beliau. kali pertama semasa pihak MAIS dan MAIN yang lain dipanggil untuk berbincang mengenai isu pindaan terhadap Law Reform Act, yang menyentuh bidangkuasa sultan dan raja sebagai Ketua Agama Islam Negeri-negeri. Dengan ilmu dan karisma yang beliau ada, pendapat saya, beliau memang sesuai ditempatkan di situ.

Usai majlis, beliau mengucapkan terima kasih atas jemputan MAIS dan berharap semoga perbincangan seumpama ini akan diteruskan.

"Be, jom lah Be.."

YB Dato' Seri mengajak Penasihat Undang-Undang Negeri Selangor yang juga ahli MAIS, Datin Paduka Zauyah Be Binti T Lotkhan untuk jamuan minum petang. Saya yang duduk di belakang Datin Paduka spontan tergelak mendengar panggilan nama itu, kerana kebiasaannya kami memanggil beliau Datin Paduka Zauyah.

"Datin Zauyah la Dato' Seri, bukan Be." kata saya.

"Tak pa lah.. Panggil Be lagi senang." jawab Dato' Seri.

"Kalau panggil Be, macam "baby' pulak Dato' Seri," kata saya menyebabkan Dato' Seri dan yang lain tergelak sama.

"Tak pa lah Hani. Panggil apa pun ok. Zauyah ke, Be ke.." kata Datin Zauyah sambil tersenyum.

Whatever it is, saya seronok menghadiri pertemuan ini. Selain menjalin ukhuwah dengan rakan-rakan yang mempunyai misi yang sama, kami dapat berkenalan dan berkongsi cerita dan pengalaman dengan rakan-rakan di peringkat persekutuan. Walau di mana kita berada, hala tuju kita masih sama, untuk memartabat dan menyebarkan Islam serta membantu membangunkan Islam secara menyeluruh.


Tunggu Pak Menteri sampai..

Pom pom girl MAIS yang turut sama nak sambut Pak Menteri... hehehe.. Dari kiri : Rohaidah (PSU BPH) Puan Norzaihan (Ketua Akauntan), Puan Nurlaila (PSU Pengurusan) dan saya.

Dari kiri: Dato' Pengarah JAIS, Ustaz Halim (TSU MAIS) dan pegawai-pegawai kanan MAIS.

Apa yang best sangat tu Dato' Seri? Boleh kongsi?
Dari kiri : Dato Setia Azib, Dato' Seri Dr Jamil Khair, Dato' Khusrin dan
Ustaz Ali Mohamed (TP JAIS)

Suasana dalam dewan perbincangan.

Ambik dari angle lain pulak..

Ahli-ahli MAIS yang hadir.

YA Tuan Bakar turut hadir dalam perbincangan sebagai wakil JKSM.

Dari kiri: Wakil MAWIP, duduk di tengah-tengah, wakil Tabung Haji.

Tuan Arik Sanusi, Peguam Kanan Persekutuan, yang kelihatan tension menjawab soalan dari saya berkenaan pindaan undang-undang..

Pegawai-pegawai kanan MAIS dan anak syarikat, tekun dan serius mengikuti perbincangan.

Start dah boring sket.. Saya pun ambil gambar tempat duduk saya semalam.. Belakang Datin Paduka LA State.

Boring lagi sket (sebab topik tak berkenaan), ambik gambar dengan Ketua Akauntan MAIS, Puan Norzaihan.. Gambar ni diambil sendiri, sebab tu senget..

Thanx YB Dato' Seri. Lain kali boleh kami jemput datang lagi..

Pom pom girl yang bertugas sebagai urusetia program hari ni dengan dulang hantaran untuk YB Dato' Seri. Boleh macam tu? Bertudung hitam, Syikin, bertudung putih, Rohana.


"Musyawarah Menjana Kekuatan Ummah"

Nurhani
Shah Alam

4 ulasan:

Guru berkata...

banyak pengalaman menarik hunny ni ...
best baca

Hunny berkata...

salam kl citizen,

Tu yang kena kongsi tu.. kalau tak, tak best jugak.. hehehe..;D

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

Kenapa tak tanya YB tu kenapa nak halang anwar bawa pertuduhan Qazaf ke mahkamah syariah ?

Kata menteri agama! mahkamah syariah yang patut diutamakan ?

Pelik sungguh !

Hunny berkata...

Salam Tanpa Nama,

Lebih baik tanpa nama tanya dia sendiri...:D