Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 8 Mac 2010

Diari - ".Masuk Islam?"


Salam semua,

Seharian saya menghadiri perbincangan demi perbincangan di pejabat. Pada sebelah pagi, saya dihadiri oleh seorang pegawai kanan di JAKIM untuk berbincang mengenai isu pemelukan Islam salah seorang daripada pasangan suami isteri yang bukan beragama Islam. Antara lain, pihak JAKIM mencadangkan supaya MAIS dapat memberikan bantuan dan panduan yang terbaik kepada saudara baru yang memeluk Islam. Ini untuk memastikan mereka selesa dan suka kepada sekaligus menguatkan kepercayaan mereka dan akidah mereka. Pada jam lebih kurang 12 tengahari, perbincangan selesai. Sebelum waktu rehat, sempat juga saya mengeluarkan satu notis untuk mengusir penceroboh yang menceroboh tanah MAIS. Saya memberi masa 24 jam untuk 'penceroboh' berkenaan keluar dari tanah MAIS, atau tindakan undang-undang akan diambil.

Petang tadi saya mengadakan perbincangan dengan YAD Dato' Adzib untuk meng'update' keputusan mesyuarat yang saya hadiri bagi pihak MAIS pada hari Jumaat minggu lepas. Selesai perbincangan dengan YAD Dato', lebih kurang jam 4.40 pm, saya dan Shakirah bergegas ke bilik Ketua Akauntan MAIS, Puan Norzaihan, untuk membincangkan mengenai draf Peraturan-Peraturan Zakat Fitrah (Negeri Selangor) 2010 yang hampir selesai, hanya beberapa peruntukan yang perlu diperhalusi, sebelum Peraturan tersebut diwartakan. Sempat juga saya membuat follow up jumlah peserta yang bakal hadir untuk Program Ceramah Multi Media yang disampaikan oleh sahabat saya Ustaz Amin pada hari Khamis, 11 Mac 2010 bermula jam 9 pagi - 11.30 pagi. Semua pengunjung blog ini turut dijemput hadir dan sila hebahkan pada yang lain.. :)

Disebabkan kebanyakan Ketua-Ketua Bahagian di MAIS masing-masing sibuk dengan tugasan, masa untuk bersembang sangat terhad. Bila ada peluang bersembang, memang macam-macam cerita yang dikongsi. Lagipun, jam dah menunjukkan pukul 6 pm. Dah lepas waktu pejabat pun. Usai perbincangan dengan Ketua Akauntan MAIS, saya bersembang dengan beliau:-

"Semasa saya kerja di bank **** dulu, saya selalu terfikir, saya ni nanti, masuk syurga ker, neraka.. Sebab dah terang-terang duit gaji saya ada duit riba.. Betul Hani.. Saya rasa serba salah.. Dah la tak bayar zakat.. Rasa tak senang hati ni," luah Puan Zaihan pada saya.

"Yer ker Puan? Habis tu Puan buat apa?" tanya saya.

"Sekali tu, ada meeting, saya duduk sebelah senior manager saya, saya pun cakap dengan dia, "saya ni encik, kalau saya mati nanti, tak tau la masuk syurga ker neraka, sebab makan duit riba, dan tak bayar zakat,"ceritanya pada saya.

"Habis tu, apa jawabnya?" tanya saya ingin tahu.

"Dia boleh tanya saya balik, "kita ni, kena bayar zakat ker?" Terkejut saya Hani bila dia tanya macam tu.. sebab kawan saya kerja di Public Bank, owner dia bukan Islam, bila kawan saya suggest untuk bayar zakat, owner tu jawab," do whatever you should do," tak ada pulak dia tanya kenapa kena bayar zakat atau tidak," panjang jawapan Puan Zaihan.

"Hmmm.. tu yang Puan kerja kat MAIS tu?" saya mengagak.

"Antaranya, tapi sebelum saya tinggalkan bank tu untuk terima tawaran MAIS, saya rasa puas hati sangat sebab saya dapat betulkan balik sistem perbankan kat bank tu, betul-betul follow islamic banking, bukan konvensional," tambahnya lagi.

"Macam mana Puan buat?" saya bertanya lagi.

"Saya contact kawan-kawan saya tanya, last-last ada sorang member ni kata, ada sorang budak junior kitorang (budak UIA) nama Zaki, dari Hong Leong Bank boleh bantu.. Hong Leong ok, bank bukan Islam juga, tapi sistem perbankannya dah 'masuk Islam' daripada bank **** tu," terang Puan Zaihan.

"Senang jer.. dia (Zaki) ajak saya bincangkan macam mana nak buat, dan siap offer untuk bagi taklimat kat board dan managerial staffs untuk adopt Islamic banking system dalam bank tu.. Free of Charge jer Hani.. (semoga Allah merahmatinya).. Alhamdulilah, board terima, dan saya sendiri minta disetkan KPI (Key Performance Indicator) ke atas saya untuk saya selesaikan task tu sebelum saya pergi. Memang susah Hani. Siap tidur kat bank lagi nak siapkan. Tapi, alhamdulillah Hani, akhirnya saya berjaya jugak. Buat test run, sampai boleh guna. Bank tu pun dah bayar zakat sekarang," ujarnya.

"Alhamdulilah.. Baguslah macam tu Puan.. sepatutnya kita semua kena macam tu.. Semua kerja kita kena selaras dengan Islam. Mengaplikasikan Islam dalam kehidupan. Semuanya kena mengikut Islam. Semua pegawai MAIS pun kena ada spirit yang sama, tak kisah department apa. Undang-undang, dakwah, pembangunan hartanah, perancang ekonomi,, audit, baitulmal, wakaf, zakat, faraid, audit dalam, pengurusan, latihan dll, semuanya kena la ikut cara dan dasar Islam, barulah betul," kata saya.

Bayangkan, contohnya, undang-undang, semua kena ikut syariat, tak mengenepikan hukum. Pembangunan hartanah pun sepatutnya mengambil kira dasar pembangunan Islam. Jual kat orang Islam sahaja. Tambahkan umat Islam di certain-certain area yang nilaian hartanya tinggi. Pembangunan ekonomi pun sepatutnya ikut dasar ekonomi Islam, bukan western, atau eastern. Penambahan dana Baitulmal juga wajar menggunakan dasar ekonomi Islam. Pinjaman qardh patut dianjurkan, yang telahpun dimulakan oleh MAIS. Pengurusan pun, mestilah pengurusan Islam, strategik dan berintegriti. Dakwah, secara Islam dan berhikmah. Sekiranya semua aspek disandarkan kepada Islam sebagai cara hidup, jujurnya saya percaya, satu institusi Islam yang perkasa berjaya dibangunkan. Kakitangannya berdisiplin dan telus, tidak ada pecah amanah, kerana kesan iman dan islam yang kukuh di jiwa masing-masing. Islam sebagai cara hidup, menjadi amalan seharian umat Islam di Malaysia, Islam bukan sekadar dipraktikkan sebagai agama 'ritual dan ceremonies" sahaja, bukan untuk istiadat sahaja, tetapi Islamlah cara hidup yang syumul dan sempurna. Manusia bukan sekadar dilahirkan sebagai Islam, atau 'masuk Islam', tetapi hendaklah menghayati Islam. Ini yang Allah SWT maksudkan sebagai 'masuk Islam secara keseluruhannya" di dalam Al-Quran. Saya membayangkan kalau semua orang Islam khususnya kakitangan MAIS mempunyai spirit yang sama dengan Puan Zaihan.. Alangkah seronoknya bekerja!

"Cintai Allah, Cintai Islam"
Nurhani

Shah Alam

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terharu dengan post ini hani. Alhamdulillah. Dont forget to send my regards to Puan Zaihan dan kata padanya saya ucap syabas muga Allah memberkati kehidupannya dan keluarganya dalam iman yang berpanjangan ...

Bukan senang untuk sacrifice jawatan dalam bank ni bila dah terlibat ..

Semuga hani terus menulis post post yang dapat memebri semangat untuk kita lakukan perubahan kepada islam ..

Tkasih

..nOWa.. berkata...

insyaallah kak hani..
tegur menegur, ingat mengingati dan berusaha mempertingkatkan ilmu..

Hunny berkata...

salam Muharrik Daie,

Insyaallah saya akan terus menulis penulisan yang memberi manfaat kepada agama selagi diberi kekuatan oleh Allah..:)

Hunny berkata...

Salam Nowa,

Yupp.. jom sama-sama usaha... :)

Tanpa Nama berkata...

Dimaklumkan juga bahawa MAIS juga mempunyai premis dan rumah untuk sewaan juga kan ? Adakah perjanjian sewaan yang diberikan oleh MAIS mengikut syariah islam ataupun konvesional ? Sekadar ingin bertanya ?

Hunny berkata...

Tanpa nama,

Ada dan selaras dengan syariah serta undang-undang yang berkuatkuasa. :)