Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Khamis, 11 Mac 2010

Diari - "SPM 1996"


Salam semua,

Semasa menonton Buletin Utama jam 8.30 malam tadi, barulah saya tahu hari ini keputusan SPM tahun 2009 keluar. Kepada adik-adik yang cemerlang, tahniah dan semoga terus sukses. Kepada yang tidak dapat keputusan yang memuaskan, redha dan bersabar.

Teringat saya saat-saat masa saya mengambil keputusan SPM di sekolah. Saya ambil SPM tahun 1996. Saya pergi sendiri, mak dan abah tak ikut pun. Sampai kat sekolah, sudah ramai pelajar yang dah sampai. Macam-macam reaksi ada... Ada yang menangis kerana gembira dengan keputusan yang diperolehi, ada juga yang menangis kerana keputusan kurang memuaskan. Ada yang berkongsi keputusan dengan rakan-rakan lain.

Jujurnya saya amat-amat takut masa nak buka slip keputusan periksa tu. Ini kerana, saya amat tahu, kertas putih sekeping itulah yang akan menentukan ke mana destinasi ilmu saya selepas itu. Saat kertas putih itu di tangan saya, saya masih berbelah bagi, nak tengok ke tak nak.

Saya memejam mata.

"Bismillahirrahmanirrahim.."

Saya membuka mata. Perlahan-lahan saya membuka slip keputusan SPM saya..

"Alhamdulillah.." saya mengucap syukur pada Allah. Keputusan saya, 10 agregat dengan 5A. jika dibandingkan dengan keputusan pelajar-pelajar SPM sekarang ini, memang keputusan saya adalah keputusan yang biasa-biasa ajer.. Pelajar-pelajar sekarang, semakin ramai yang memperolehi A dalam kesemua mata pelajaran yang diambil. Bermakna, pelajar kita, semakin hari semakin bijak dan cemerlang dalam mata pelajaran yang diambil.

Dengan keputusan saya itu, saya mengisi borang UPU. Pilihan pertama saya, UIAM dalam bidang undang-undang. Pilihan kedua, UiTM, bidang perakaunan. Pilihan ketiga UM, akademi Islam. Pilihan keempat UKM dan pilihan terakhir tak ingat. Ada seorang sahabat baik saya Nazik, yang mengajak saya untuk menyambung pengajian di Jordan dalam bidang Bahasa Arab. Mungkin sebab result Bahasa Arab saya cemerlang. Namun, pada masa itu, saya berpandangan, bila saya tamat belajar, nanti saya kena jadi pendidik, saya cepat-cepat menolak pelawaan tersebut.

"Saya tidak mahu jadi guru, saya nak jadi orang lain," hati saya berkata-kata.

Bukan kerana saya memandang rendah pada profesyen tersebut (kerana ayah saya juga guru), tetapi jujurnya, saya tidak berminat.

Sambil menunggu jawapan dari universiti, saya menyambung pengajian di Tingkatan 6 Bawah di SAMTH. Sempat juga belajar Pengajian Am dan subjek-subjek agama yang diajar di dalam bahasa Arab. Saya masih ingat saya sempat menghafaz surah as sajadah untuk mata pelajaran al-quran. Ustaz yang mengajar adalah seorang ustaz muda yang baru menamatkan pengajian dari al-Azhar Mesir, iaitu Ustaz Rauf, anak kepada Y Bhg Dato Dr Hasan Azhari. Saya suka juga dengan subjek Bahasa Arab dan Sejarah Islam, sehinggakan rasa sayang nak berhenti sekolah bila dapat tawaran.

Akhirnya, bila jawapan UPU sampai, saya mendapat dua tawaran, UIAM dalam bidang undang-undang dan UiTM dalam bidang perakaunan. Membayangkan saya tidak begitu berminat dengan ilmu hisab dan matematik, (yang pastinya perlu diambil kalau saya memilih kos akauntansi) saya akhirnya memilih untuk ke UIA, walaupun pada waktu itu, ada juga rasa nak melanjutkan pengajian di luar negara. Akhirnya, saya teruskan juga niat untuk menyambung pengajian di UIAM dalam bidang guaman. Saat ini, saya amat-amat bersyukur dengan apa yang saya pilih pada tahun 1997 dan saya betul-betul yakin dan percaya, Allah telah memberikan saya ilham untuk memilih UIA dan bidang guaman yang kini menjadi sebahagian dari hidup saya. Saya gembira dan seronok diberi peluang menuntut ilmu ini dan dapat berkhidmat dengan orang ramai dengan secebis ilmu yang saya ada dalam bidang ini. Semoga akhirnya ilmu yang saya dapati dapat saya gunakan untuk kebaikan agama dan ummah. Amin..


"Memartabat undang-undang"

Nurhani

Shah Alam

2 ulasan:

..nOWa.. berkata...

hebat tu kak hani..time saya dulu taklah cemerlang sgt..biasa2 aja..lps spm saya mohon itm (sekarang uitm) course landscape arch..pernah juga isi borang jadi nurse dan polis..hehehhh

Hunny berkata...

salam nowa,

Biasa jer.. ramai lagi yang terror2..alhamdullillahh...