Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 28 September 2010

Diari - Beraya di Kelantan Dan Terengganu (Part II)

Salam semua,

Tanggal 26hb September 2010, selepas pulang dari JHEAIK, kami memulakan perjalanan ke Terengganu.

"Betul-betul kita ni beraya, sebab dok atas jalan raya ajer," seloroh saya pada ahli rombongan.

Sebelum bertolak ke Kuala Terengganu, kami singgah sebentar di Pasar Siti Khadijah untuk membeli buah tangan untuk dibawa pulang.

"Jam 2 petang, kita jumpa balik di sini," kata ketua rombongan. Saya melihat jam di handphone saya. "12.30pm". Maknanya kami ada lebih kurang satu jam setengah untuk membeli barang-barang idaman hati.

Keadaan yang panas di dalam pasar menyebabkan saya tidak berada lama di Pasar Siti Khadijah. Saya hanya membeli sehelai tudung kiriman Shikin, sahabat saya, dan beberapa keping fridge magnet untuk menambah koleksi fridge magnet yang saya kumpul. Disebabkan masih awal, saya singgah solat di surau berhampiran sebelum menapak ke tempat bas berhenti.

"Itu aje ke beli?" tanya pemandu bas yang saya panggil "wak". "Kalau orang rumah aku ikut, banyak dia borong," sambungnya.

"Ha ah Wak. Ini pun kawan kirim," jawab saya sambil menaiki tangga bas. Rupa-rupanya saya seorang sahaja yang telah tiba di dalam bas. Saya terus duduk dan melihat jam di hp saya. Lagi 2 minit pukul 2. Nampak gayanya, lewat juga kami akan bergerak ke Terengganu.

Lebih kurang jam 2.30 pm, kami memulakan perjalanan ke Terengganu. Kami sempat singgah di Besut, kerana seorang rakan saya, Zukri, seorang peguambela dan peguamcara yang memiliki firma guamannya sendiri bermurah hati membelanja kami makan satar, otak-otak dan minum petang. Kami tiba di Kuala Terengganu lebih kurang jam 6.30 petang dan terus check in di Felda Residence, Kuala Terengganu. Lokasi hotel ini yang terletak betul-betul di tepi laut merupakan satu kelebihan hotel ini. Saya mengkagumi pemandangan indah laut yang terbentang luas di hadapan saya, dengan bot-bot dan cahaya lampu di sekitarnya. Subhanallah! Cantik!!

Rancangan untuk bersiar-siar di sekitar hotel dan berjalan-jalan di tepi pantai pada malam itu terpaksa saya lupakan kerana terlalu letih. Perjalanan seharian ini memang meletihkan, namun saya tetap seronok. Semoga saya dan semua yang menyertai program ini bukan sekadar merasa letih dan penat, namun mendapat manfaat daripadanya.

"Berjalan, Melihat dan Mentafsir"

Nurhani

Shah ALam


Bas yang membawa kami.

Bangunan yang menempatkan JHEAIK.

Sampai di JHEAIK.


Mesyuarat bersama JHEAIK. Majlis dipengerusikan oleh Timbalan Pengarah JHEAIK.

First time makan nasi dagang. Sedap!!

Melawat ke Bahagian Pendakwaan JHEAIK.

Berbincang dan bertukar-tukar maklumat bersama Ketua Pendakwa Syarie Kelantan (berbaju hitam) dan Pendakwa Syarie Selangor.

Bergambar kenangan bersama JHEAIK.

Thanx to Zukri dan keluarga kerana sudi belanja 1 bas.

Pemandangan indah pantai Terengganu.

Felda Residence, tempat kami menginap.

4 ulasan:

tukang karut berkata...

bas tu klu tambah sayap bole trbang tak???

ana berkata...

murah rezeki tuan zukri tu ye...satu bas tu belanja.

Hunny berkata...

Tukang karut,

Bolehhh.. kata Transformer..

Hunny berkata...

Ana,
amalan bersedekah memang Allah gandakan rezeki... :) so, jomlah amalkan budaya bersedekah :)