Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Khamis, 2 September 2010

Diari :Pesanan seorang Raja..

Salam semua,

Lagi 7 hari jer lagi Ramadhan.. Pastu dah masuk Syawal.. Cepatnya masa berlalu.. Sedar tak sedar, dah 6 tahun 5 bulan saya di MAIS. Means dah 6 kali Ramadhan dan insyaallah 6 kali Syawal (5 kali konfem, 1 kali lagi belum pasti) saya sambut semasa berkhidmat di MAIS. Lama tu..:). ( So, apa kaitan dengan gambar kat atas tu???)

Tak kisah lah berapa lama dok di MAIS, yang penting, apa yang dah disumbangkan untuk MAIS untuk mentadbir Islam di Selangor. Well... It is not an easy job.. Setiap masa, mesti ada ujian dan cabaran yang terpaksa ditempuh. Tenaga dan airmata pun dah tumpah banyak. Darah aje belum tumpah. Harap-harap tak adalah! (Nauzubillah)

Tadi, saya ke Istana Kayangan, mengadap Tuanku Sultan Selangor, bersama-sama rombongan JAKIM, LEPAI dan MAIS untuk menyembah maklum status hartanah wakaf di PJ. Walaupun asalnya saya tak nak pergi (malasss!!), taipi sebab Ustaz Halem yang baik hati itu dah hantar sms kat saya suruh pergi jugak, jadi, saya terpaksa pergi. Delegasi mengadap diketuai oleh Dato' Paduka Prof Dr Mahmood Zuhdi, Naib Pengerusi LEPAI. Turut hadir sama, Pengarah JAKIM, Dato Wan Muhamad. Pihak MAIS diwakili oleh YAD Dato' Setia Pengerusi MAIS, Dato' Salehuddin Saidin, Dato Pengarah JAIS, Ustaz Halem Hapiz dan saya. Ini kali ketiga saya berpeluang mengadap Tuanku untuk kes-kes MAIS.

Setelah selesai sesi taklimat oleh pihak JAKIM, DYMM Sultan beramah mesra dengan tetamu yang hadir. Baginda turut bertitah mengenai isu yang berlaku di masjid dan surau di Selangor.

"Kat Selangor ni macam-macam benda berlaku. Sekarang masjid dan surau pulak. Saya tak suka masjid dan surau dipolitikkan. Sekarang kita encourage pulak non muslim politician buat event dalam masjid. Dulu masa Queen Elizabeth datang, dia nak masuk masjid negeri tengok kubah masjid, sebab orang Europe yang design, Nenda saya tak bagi masuk sampai ke mihrab. Ada jarak lagi daripada mihrab dan ruang solat utama. Ada gambar lagi disimpan." kata Baginda.

"Politic is politic, jangan politik meranapkan bangsa dan agama" katanya lagi.

"Masjid sepatutnya menjadi tempat orang Melayu bersatu-padu, tanpa ada perbezaan fahaman politik. If bukan di masjid, di mana lagi?" sambung Baginda lagi.

Baginda turut memaklumkan mengenai pemberitahuan yang telah dikeluarkan oleh MAIS dan JAIS dan telah diedar ke semua masjid dan surau seluruh negeri mengenai larangan untuk berpolitik di dalam masjid dan surau di Selangor.

"Dah letak, tapi tak baca," ucap Baginda lagi.

Satu perkara lagi yang menarik hati saya ialah apabila Baginda berkata:,

"Beta nak betulkan sket. Mufti Selangor ni bukan ditulis sebagai "Mufti Kerajaan Negeri Selangor". Yang betul adalah Mufti Diraja Selangor. Sebab Mufti bukan Kerajaan Negeri lantik, tapi Beta. Kerajaan tak boleh kacau," katanya sambil membelek-belek kertas kerja yang disediakan oleh pihak JAKIM.

Kesimpulannya?? Saya tak tau nak buat kesimpulan apa.. Hehehe...Korang buat la kesimpulan sendiri.. :)

"Sajer-sajer"
Hunny
Shah Alam

Tiada ulasan: