Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Ahad, 19 Disember 2010

Main Masak-masak : Keropok Lekor

Salam semua,

Masa aku balik dari misi jelajah 3 negeri, ada la aku beli keropok lekor sikit. Tapi sikit sangat, 6 batang jerr..  Saiz pun kecik ajer. Aku beli pun sajer buat syarat. Tak sah ke Pantai Timur tak beli keropok lekor. :D Lagipun, kat opis aku, kami boleh dapatkan stok keropok lekor dari drebar kami, Fadil. Keropoknya memang sedap.

Waktu kami sampai di Shah Alam,  kawan baik sepejabat aku Nomi nak menumpang lepak rumah sekejap sementara tunggu suami beliau ambik. Sorang lagi blogger Ana, nak tunggu bas balik ke Melaka jam 8.15 malam. Biasalah, sebab rumah aku kan dekat sangat dengan opis. 1.1km ajer. So, selalu jadi rumah transit bila ada program :) 

Masa diorang datang umah, aku decide nak goreng keropok yang aku beli tadi. Tetamu yang datang, kena layan baik-baik, sebab diorang bawak rezeki. Aku masuk ke dapur dan panaskan minyak dalam kuali. Sambil tunggu minyak panas, aku potong pendek-pendek keropok tu. Senang nak goreng. Bila minyak dah panas, aku masukkan keropok tu dalam kuali.

Minit pertama, ok ajer. Masuk minit kedua, tiba-tiba...

POP!

Keropok tu meletup! Terkejut jugak aku. Tapi aku rilek ajer, sebab letupan kecil ajer. Ini bukan first time aku goreng keropok lekor. Lagipun, ada tetamu kat umah, kena lah kontrol macho kan? Konon-konon terer kat dapur. Rupanya  keropok tu diam sekejap ajer. Pastu, letupan demi letupan berlaku, menyebabkan aku gabra sebab minyak memercik sampai ke siling!

POP! POP!

Alamak! Macam mana nih??

"Saya kalau keropok lekor bulat ni, saya selalu kelar-kelar dulu, sebab kalau kita potong biasa, memang boleh meletup. Tak ada lubang untuk angin. Cuba tutup dengan tutup periuk Cik Hani." cadang Ana, sempat memberi tips semasa letupan bertubi-tubi menyerang dapur aku.

Dengan berani-berani takut, aku tutup jugak keropok yang aku tengah goreng. Sekejap ajer keropok tu diam. Pastu..

POP! KEBABOOO!! Dengan tutup-tutup periuk tu meletup!! Apa lagi!! Aku mengelak dari terkena minyak sambil berlari ke depan. Berdentam-dentum bunyi letupan kat dapur menyebabkan seisi rumah gempar.

"Matikan api Hani." Kata Kak Nomi. 

Hah! Matikan?? Alamak! Takutnyer!! Bahaya dowh!! Oh no!! Tidakkk!!!

"Matikan. Kang terbakar dapur tu," aku tak pasti sapa cakap, sebab aku betul-betul cuak nak matikan api, dengan kuali dan minyak panas yang memercik-mercik sampai ke siling!!!

Sebab tak ada orang yang sanggup buat tugasan tu, aku terpaksa menguatkan semangat ke dapur. Perlahan-lahan aku menjengah ke dapur sambil menutup muka dengan surat khabar. Bahaya giler dowh! Boleh cedera muka dan badan!! Keropok masih meletup. Penutup periuk dah terangkat dari kuali. Minyak panas dah melimpah ke lantai dapur. Percikan minyak di sana sini. Horror and disaster.

Dengan lafaz bismillah, aku hulurkan tangan aku yang mulus ke suis dapur dan memulas tombolnya. Alhamdulillah. Berjaya! Dan aku tak cedera. Alhamdulillah, syukur. Aku terus trauma nak meneruskan gorengan kali kedua.

"Sedap la keropok ni," kata adikku dan Shikin.
Sedap la sebab bukan korang goreng!! Hampir mati aku dibuatnya TAHU?? Haish!!

Moral of the story, keropok lekor walaupun SANGAT SEDAP tetap SANGAT MERBAHAYA kerana boleh mencederakan kita.

"Main Masak-Masak"
Nurhani
Shah Alam

 Sebelum digoreng, rupanya macam ini. Nampak 'sangat baik' keropok ini kan?

 Lepas digoreng rupanya begini. Sedap, sesedap pengalaman menggorengnya..:P

12 ulasan:

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Rupanya payah juga nak goreng kerepok lekor ni ya! Rupanya memang sedap...:)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

salam
antar rumah gua satu pinggan lapao ni..

Hunny berkata...

En Razak,
Tak sangka, kali ni benar2 diuji..:P

Hunny berkata...

Brutalsolo,

Yang belum goreng boleh la.. Mau ka?:P

white rose berkata...

kakakaka...

agak kerujaan bila tengok kopok leko tu...

dah lama tak makan yg made in kelantan...

mmg pun kena kelar2kan dulu, pastu baru goreng...

Hunny berkata...

White Rose,

Ini kepok Terengganu. Really tak tawu dowh!!

Kamil Hasan berkata...

kak an nih mmg tak belajar dari pengalaman lah...kan ritu org dah wat eksperimen kt umah yg meletup xigt dunia tuh...hahaha

Hunny berkata...

Cek Kamel,
Sebab bukan Cik An yang goreng.. Huwahuwa...

incik berkata...

kelakarlah entry ni.hahaha.tapi b4 ni penah dgr gak..goreng keropok lekor perlu ebrhati2..huhu..
sy x pnh lg goreng..mak je..

Hunny berkata...

incik,

Try la goreng..:P

ejaMaria berkata...

satu lagi klu kopok ni baru keluar peti ais... sure meletup... klu dia kat luar je ok sket...

hehehe... akak pun pernah kena peristiwa mcm ni...cover muka dgn tutup kuali utk nak padamkan api...

Hunny berkata...

Uh! Kak Eja,
Saya masukkan kepok tu dalam peti ais. Habislahh!!! Gempa bumi!!