Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 8 Februari 2011

Diari : Mood bercampur-campur..

Assalam semua,

Pagi tadi sebelum gi opis, kakak aku called berkali-kali. Poyo semacam nak suruh aku angkat telefon. Aku called kakak;

"Nape?" tanyaku.

"Tengok TV3. Azim ada," katanya.
Aku cepat-cepat switched on channel 3, tengok Azim sekejap, then off to office. Aku seronok dan bersyukur, sebab Azim dah selamat sampai, dan dapat share experience dia sepanjang pergolakan di Mesir dengan rakyat Malaysia.

Then, Kak Pah, staff UiTM kol aku. Dia mintak aku datang signed document. Aku tanya beliau, soalan exam yang aku hantar hari tu, dah semak ke belum, sebab sepatutnya UiTM kena vet soalan aku dan bincang dengan aku. Kak Pah kata, diorang dah vet dan ok. Owh! Aku rasa sedikit bangga, sebab first time draft soalan xm untuk UiTM, then diorang terima. Alhamdulillah..:)

Then, sorang pegawai muallaf datang jumpa aku untuk settlekan satu kes pertikaian jenazah muallaf. Mula-mula aku rasa ok, then aku rasa stress sangat..  Sebab, seharian kami kena selesaikan isu tu dan terpaksa turun ke lokasi kejadian. Walaupun akhirnya kes dapat diselesaikan secara baik, tapi aku tetap stress, sebab, isu integriti dan tanggungjawab pegawai di jabatan aku, turut dipersoalkan. Stress!!

Sebelum balik ofis, kami singgah minum. Aku makan seketul kuih vade harga 0.50 sen. Duit satu sen tak ada, sebab tak bawak wallet, so terpaksa mintak ehsan orang lain. Then ada sorang pakcik tua tetiba senyum manis sangat kat aku. Aku pun senyum balik. Then, dia datang kat meja kami. Ada beberapa bungkus keropok kat tangannya. Owh! Nak jual keropok rupanya. Aku kecek Kelate dengan beliau, walaupun tak berapa reti kecek Kelate, sebab lingua franca pacik tu, dialek Kelate. Dia kata, dia dari Thani, Thailand. Aku rasa tak sampai hati tengok dia. So, aku ajak dia minum. Dia malu agaknya sebab kami ramai, so dia tak nak. Dia pujuk aku beli keropok dia. Seyes, aku tak sampai hati. Aku terpaksa pau Ana RM10, untuk beli keropok pakcik tu. Pakcik tu senyum puas hati. Keropok dia laku.

Owh! Aku fikir, walaupun dia senyum, keadaan dia tentunya lebih teruk dari aku. Aku tak perlu jual keropok, jalan kaki jauh-jauh, untuk jual sebungkus keropok.

(Terima kasih kat Ana. Di samping beliau mensedekahkan RM10nya untuk beli keropok, beliau turut mensedekahkan minyak masak dan tenaganya untuk goreng keropok tu. Bini sapa la tu..:P)

Sampai di pejabat, dah kol 6pm. Orang dah balik. Aku rasa PANAS sebab, air cond dah padam. Tapi terpaksa bertahan, sebab masih ada kerja perlu dibuat. Jam 7.50 baru aku gerak balik. Perut lapar sebab tak sempat lunch weh, menyebabkan aku rasa nak makan orang! Nasib baik ada lauk-pauk Shikin bawak dari rumah. Ada udang sambal, ada cendawan. Aku pun makan rezeki yang Allah beri. Alhamdulillah... Aku rasa kenyang dan bersalah sebab langgar peraturan diet yang aku gariskan sendiri.


Owh! Aku dapat jugak makan nasik, walaupun lambat. Saudara seIslam ku di tempat lain, entah dapat makan ntahkan tidak. Kadangkala, kita kena diuji dengan kelaparan dan kesusahan, barulah kita dapat menyelami perasaan orang yang ditimpa musibah yang sama.

Tadi, ada satu orang kol aku dan mengadu kat aku, pasal isu nikah sindiket. Aku cuba dapatkan info lanjut daripada beberapa pihak tapi tak berhasil. Aku stress lagi! Niat aku nak tolong jerr, tapi last-last aku yang stress!!

Owh! Aku lupa. Allah kata, kalau kita permudahkan urusan orang lain, Allah akan permudahkan urusan kita. Aku doa, Allah permudahkan urusan aku pada 14.2.2011 ni..Aminn..

So, sekarang, aku masih stress, sebab, belum buat apa-apa untuk research proposal aku. Arghhh!!! Kadang-kadang, aku terpaksa ketepikan kepentingan peribadi dan beri keutamaan kepada kepentingan ummah. Tapi, sampai bila? Owh! Maaf. Kadang-kadang aku terlupa tanggungjawab sendiri. Bukankah kepentingan ummah lebih penting. Slogan aku di sini adalah, "Boleh saya tolong anda / Apa yang saya boleh tolong?," bukan nya, "Mintak tolong/ Apa yang korang boleh tolong aku/ korang carik lah pertolongan di tempat lain".




Patutlah lagu Ana Raffali menang Juara Lagu hari tu. "Tolong Ingatkan Aku" sebab kita manusia memang selalu lupa.. So, tolong ingatkan aku selalu yerr..


"Mood Bercampur-Campur"
Nurhani

Shah Alam

4 ulasan:

beautiful_rose berkata...

tugas seorang peguam mmg bz kan...

ana berkata...

kalau fikir2 balik...best kan keje kita? sbb tu apa jd kat opis tetap nak keje kat sana :)

white rose berkata...

arrgghh...stress baca nih...
miahaha...

cool la kak...
tengok pemandangan yg menenangkan bila stress...

sy bile keje banyak, sy pasang radio IKIM / cd Al Quran, sy pasang kuat2...
baru keje sy berjalan...

si para para berkata...

jangan stress,,kamu buat pekerjaan mulia..buatlah dengan senang hati..dengan ikhlas..
buat baik pasti di balas baik..
jadilah segigih pakcik tu...

dan senyum selalu.. :)