Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 26 Februari 2011

Diari : SARIQAH aka CURI...

Assalam semua,

 
Biasalah rutinku di setiap hari Sabtu. Aku biasanya akan bangun awal bagi menyiapkan slide show untuk kelas Undang-Undang Jenayah Islam di UiTM. Selepas Subuh, terus mengadap laptop kesayangan dan mentelaah buku-buku yang berkaitan. Mujur kelas aku mula jam 12 tengahari, jadi ada masa yang cukup untuk aku buat nota bagi setiap topik. Selalunya aku akan ambik feel untuk buat slide show ni sejak hari Jumaat lagi. Biasanya time rehat 2 jam (kalau tak gi shopping/tidur), atau malam. Tapi malam semalam, seyes aku letih giler pas main badminton. Balik-balik jer, sementara nak keringkan peluh, sempat jugak online jap, sembang dengan Nowa, then aku terus terlelap.

Untuk slide show dan bahan mengajar, rujukan utama aku adalah nota-nota lama pengajian aku di UiTM, buku-buku karangan Prof Dr Abdul Halim El-Muhammady mengenai undang-undang jenayah Islam, dan Dr Saodah, kes-kes Mahkamah serta undang-undang yang berkaitan. (Enakmen Jenayah Syariah Selangor dan Penal Code).

 

Topik pengajaran aku hari ni ialah jenayah hadd Sariqah / mencuri. Hukumannya menurut Islam adalah potong tangan. Banyak perbahasan ulamak mengenai jenayah curi dalam Islam. Macam-macam isu, termasuk curi harta suami/isteri, curi buah atas pokok, bahkan isu curi kain kapan pun ada! Untuk dikupas dan diterangkan dalam masa 2 jam memang tak cukup. Tapi, aku cuba yang terbaik.

Habis kelas, aku lepak umah dengan Shikin. Tengok citer Hindustan, "Mujhe Dosti Karoge". Cerita ini mengisahkan percintaan 3 segi antara 3 orang kawan baik, Hritik, Rani dan Karina. Sebenarnya Hritik cintakan Rani, tapi sebab KESIAN dengan Karina, dia nak kawen dengan Karina. Lama tak layan citer Hindustan, tangkap leleh jugak aku dibuatnya.:P

Tapi, aku sangat menyalahkan Hritik Roshan dalam citer ni, sebab dari awal tak nak bertindak berani dan berterus terang dengan Karina Kapoor yang dia cintakan Rani. Dah sampai hari perkahwinan Rani dengan hero kedua, Karina tahu rahsia yang Hritik cintakan Rani, so Karina berkorban untuk Hritik dan Rani. Nasib baik la Karina Kapoor mengalah dan berkorban, tak jadi nak kawin dengan Hritik. Kalau tak, maybe perkahwinan mereka tak bahagia. Moral of the story, sometimes kita memang perlu berkorban dan lukakan hati sendiri untuk bahagiakan orang lain...:)

Petang tadi, aku menghubungi emak yang menziarahi Cik Pah, jiran belakang rumah kami di Hospital Sg Buluh kerana penyakit kencing manis. Teruk jugak aku dengar. Sebelah kakinya kena potong hingga paras peha. Nauzubillah.. Mudah-mudahan beliau tabah dengan dugaan yang melandanya. 

Then, adik aku Mell bagitau satu berita yang memeranjatkan,

"Cik An, baru 10 minit tinggal dalam kereta, lappy Ucu(adik lelaki bongsu aku) dengan Lisa (kawan adik aku) kena curik," katanya.

"Haaaaa???" balasku seakan tak percaya. Terbayang laptop QOSMIO beliau yang harganya sekitar RM5k.

"Bila? kat mana?" tanyaku.

"Tadi, masa dia parking kat Hospital. Sekejap sangat kot. 10 minit jer dia pegi beli air kat kantin. Ni dia tengah wat report," jawab Mell.

"Astaghfirullah."


Then aku teringat kamera yang aku letak dalam kereta. Sah! Kena kebas jugak!! Arggghhh!!! Hampesss betul la pencurik ni !! Aku jumpa siap kau aku hudud!! Kasi potong!!! Barang yang hilang adalah 2 buah laptop, external HD, VCam SONY, camera CANON IXUS. Lebih kurang RM10K jugak nilai barang-barang tu.... Adusss!!!

Moral of the story, CRIME DOES NOT WAIT. DONT EVER ENTICE THE CRIMINALS TO DO CRIME. Jangan sekali-kali letak laptop di ruang tempat duduk dalam kereta. Kalau nak tinggal, bubuh dalam bonet. Mujur kereta tak kena pecah atau pun kena kebas sama, meraung aku kot!!

Takziah pada Ucu aku dan Lisa. Sian budak2 lanskap ni. Sumer projek diorang buat penat2 siang malam kena kebas. Macam mana nak tolong tu. Projek diorang dah la banyak. Pencurik tu pulak ambik dengan beg lappy, memang pakej dalam tu sumer ada sekali dengan external HD. Mak kata, lappy boleh beli baru. Kerja-kerja tu, tak ternilai. Geram betul aku pada pencuri tu. Time ni nak doakan dia dapat hidayah pun, tak sanggup. Geram!! Biar Allah balas sebab susahkan hidup orang lain.


"Bengang tapi Redha"
Nurhani
Shah Alam

6 ulasan:

white rose berkata...

innalillah...
dah xde rezki kan kak...

nak wat cane, semua tu dugaan...

penat lelah buat projek laa...

kita kena berhati2...
jangan tggalkan apa2 yg berharga dalam kete...

org skrg ni lagi cekap, semua bole buat...

ghost berkata...

salah kita jugak kan...

dah banyak sangat barang aku hilang..tapi redha jer selagi barang2 tuh masih boleh dicari ganti.

berkata...

salam..

citer hindustan tu memang syok...
tgk bnyk kali pun tak jemu

hehehhe

(^^,)✿

ana berkata...

tgk gak cete hindustan time tu...tak tau yg dh keberapa kali :)

Nik berkata...

akak pun suka tengok citer tu.best sgt2.menitis gak la airmata.huhu

yebbit + . + berkata...

tapi, yang ne tak masuk exam plak. :p