Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 8 Disember 2010

Rileks Sekejap : Bonus, di mana kau Bonus???

As-salam semua,

Hari ni hari pertama aku bekerja dalam tahun baru Hijrah 1432.  Alhamdulillah, syukur sebab Allah panjangkan umur aku untuk hidup dalam tahun baru Hijrah ini. Masih boleh bernafas, walaupun tersumbat kerana selsema. Alhamdulillah. Syukur..:)

Seperti biasa, dokumen dah berlapis-lapis minta disemak, walhal aku cuti SEHARI jer. Rasa nak demam balik pun ada, tapi bila mengingatkan kewajipan DIRI sendiri, aku pasrah.:P
Tapi sebenarnya, bukan sebab dokumen yang bertimun-timbun tu yang buat aku rasa suhu badan aku meningkat. Tapi sebab nak kena isi borang LNPT. Korang tau tak LNPT tu apa?:D. Meh sini aku bagitau. (Tunjuk ajar ku sifu!)

Untuk pegawai kerajaan, LNPT adalah singkatan kepada Laporan Nilaian Prestasi Tahunan, di mana pegawai atasan kita akan menyemak dan memberi markah untuk pelaksanaan aktiviti tahunan yang disasarkan di dalam SKT. SKT tu apa pulak yer?? :D

SKT pulak adalah Sasaran Kerja Tahunan iaitu TARGET aktiviti kita pada setiap tahun. Kalau aktiviti yang kita rancang untuk dilaksanakan berjaya, maknanya sasaran kita tercapai. Kalau tak, maknanya kita gagal capai apa yang ditargetkan.

So apakah kaitan LNPT dan SKT aku dengan kenaikan suhu badan aku?

























well.......
































Sebabnya, jumlah BONUS aku bergantung kepada berapa pencapaian markah LNPT yang boss aku letak... Hmmmm... Perlukah mengorat atau membodek boss semata-mata nak dapat SEBULAN bonus?? Haish!! Giler hapa!!! Dah! Dah! Berangan tak sudah-sudah!! Cepat isi borang tu weyy!! Lambat hantar karang tak dapat bonus LANGSUNG! 


 
Ini bukan Borang LNPT aku. Ini contoh borang LNPT untuk pegawai kumpulan sokongan. Untuk pegawai kumpulan pengurusan & professional, borang LNPT mereka berwarna hijau.

"Ntah Hapa-Hapa"


Hani
Shah Alam

6 ulasan:

white rose berkata...

akak, sama la...
kita pun borang kuning jugak...

awal bln 11 aritu dah siap hantar...
sebab jabatan nak segera...

entahla, sy pun mls nak amik tau pasal markah sy...

yg penting keje sy dilaksanakan dgn baik...

Abd Razak berkata...

assalamualaikum...

ermmm...saya tak payah isi borang tu..




sebab




saya kerja sendiri...hehehe

Hunny berkata...

WR,

Awalnyerr siap..:P

Kak Hani punya warna hijau, so tak sama..hehehe..:)

Hunny berkata...

En Razak,

Nak isi pun tak apa.. Then, nilai sendiri.. Tak ok pun tak apa. Bonus tetap ada..:)

beautiful_rose berkata...

sabar jelah...apa boleh buat kita hanya bekerja..huhuuh



tapi borang itu harus isilah!

Hunny berkata...

BR,

Iyer lahh.. Saya isi ni..:)