Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 13 April 2009

Diari - Dua hari di Hari Mesra Pelanggan MAIS

Salam semua,

Sepanjang Sabtu dan Ahad lepas, selama dua hari ini, saya terlibat dalam program Karnival Mesra MAIS menguruskan Klinik Guaman Syarie. Selain dari pertemuan dengan pak Ngah, rakan blogger saya, banyak aktiviti menarik yang disediakan oleh penganjur sepanjang dua hari program berlangsung. Di sini saya attachkan gambar2 menarik untuk tatapan pengunjung blog ini.

Timbalan Setiausaha MAIS memberi ucapan alu-aluan semasa Majlis Perasmian Program hari Mesra MAIS 2009.

YAD Dato' Setia Pengerusi MAIS memberikan ucapan perasmian program.

Sebahagian kakitangan MAIS dan pengunjung yang hadir semasa program perasmian.

Wakil NGO Muslim Care, berkongsi pengalaman detik-detik mereka menghantar bantuan ke Gaza. Menurut beliau Muslim Care adalah NGO pertama yang berjaya menghantar terus bantuan ke Gaza dan menemui pemimpin HAMAS. Mereka turut mendedahkan mengenai adanya NGO bukan Islam yang menggunakan nama Islam untuk mengaburi penderma.

Taklimat bahagian-bahagian di dalam MAIS. Tak sampai 5 minit saya sampai di lokasi program, saya diminta memberi taklimat mengenai Bahagian Undang-Undang MAIS dan perkhidmatan yang dianjurkan. Kalau diberi tahu lebih awal, boleh la prepare dengan power point ker.. jadi disebabkan tak ada apa2 accesories, saya goreng jer lah..

Ustaz Juraish sedang melayan soalan daripada Pak Ngah, blogger yang hadir di Klinik Guaman Syarie kami.

Kaunter Lembaga Zakat Selangor.

Kaunter Lembaga Zakat Selangor yang mempamerkan barangan kraftangan asnaf MAIS.

Antara NGO yang turut mengambil bahagian, persatuan tahfiz dan MACMA.

Booth milik Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) yang menawarkan pengajian tinggi dalam pelbagai bidang.

Booth paling ceria, dengan muslimah-muslimah jelita yang menjual barangan terpakai dengan harga murah. Sumbangan daripada hasil jualan akan dimasukkan ke dalam Tabung Amanah Anak Yatim MAIS.
Booth milik Kumpulan MAIS Corporation yang merupakan anak syarikat MAIS.

Berjalan sambil menderma. Tak dapat derma duit, derma darah pun boleh. Jururawat dari Hospital Banting diimport untuk menguruskan kempen derma darah.

Mari!Mari! Mari! Murah giler! 3 majalah cuma seringgit! Mari!Mari! Sementara stok masih ada.

Jualan unit-unit rumah di USJ 17, salah satu projek perumahan MAIS. Kelihatan kakitangan MAIS sedang memberi penerangan kepada pelanggan yang singgah.

Cik abang kita ni mencuba bakat menulis kaligrafi Cina. Ada bakat menconteng la bang!! Haha.. Faham ker apa yang ditulis?

Cantik!Produk-produk hasil tangan asnaf-asnaf fakir miskin yang menerima bantuan dari Lembaga Zakat Selangor.

Saudara Daniel Hakim Boey, dari MACMA, yang memberi penerangan semasa demonstrasi membuat mi oleh seorang Imam dari China.

Tetamu VIP dan pengunjung program sedang tekun menyaksikan mi buatan sendiri yang dihasilkan oleh seorang Imam dari negara China yang kini sedang menjalani latihan sebagai kader dakwah di MACMA. Seronok saya tengok.. macam kungfu pun ada. tak payah guna mesin, tapi mi yang dihasilkan sangatt lembut..

Pembuat mi meminta tetamu yang hadir merasa kelembutan mi yang dihasilkan. Memang lembut sangat. menurut saudara Daniel Hakim, mi yang dihasilkan ini lebih cepat dimasak, kerana lebih lembut dari mi maggi.

Sesi kuis kenali MAIS bersama penonton.

Persembahan nasyid daripada murid-murid Sekolah Menengah Agama Hishamuddin Kg Jawa Kelang.
Pandai adik-adik ni berbongo dan main percussion nasyid. Teringat zaman muda-muda i dulu... Suka masuk pertandingan nasyid.. dah tua-tua ni pun, masih suka lagi.. huhu..

Pelajar-pelajar dari Sekolah Agama Menengah Sungai Bertih, Klang, juara pertandingan nasyid antara sekolah peringkat negeri. harapnya kekallah u alls melagukan nasyid2 da lagu2 keagamaan.. jangan bila dah besar, sebab ada bakat nyanyi, masuk AF plak..

Disebabkan tak ada orang nak sampaikan hadiah, saya jadi bidan terjun untuk beri hadiah dan pernghargaan kepada penasyid-penasyid muda kita.

Bergambar kenangan bersama ahli persatuan MACMA (Malaysian Chinese Muslim Association) dengan adik saya serta isteri dan anak-anak.

Ini adalah kali pertama pihak MAIS mengadakan program Hari Mesra MAIS bersama anak syarikat, dan besar kemungkinan akan diadakan program susulan selepas ini, dengan penyertaan yang lebih ramai. Insyaallah. Mudah-mudahan hasrat kami terlaksana. Amin.


"Kebajikan - bekalan menuju akhirat"

Nurhani Salwa
Shah Alam
13 April 2009
10.30 pm

4 ulasan:

Leenoh berkata...

Salam.
Meriah, berjaya. banyak informasi yang disebarkan.
Diharap ada lagi program yang sama formet yang menampilkan pengisian yang berbeza pada masa akan datang.

Hunny berkata...

Insyaallah Pak Ngah, banyak lagi program.. tungguuu.... :)

Unknown berkata...

Assalamualaikum Hani.
Menarik dan happening nya program tu. Nampak macam sambutan pun bagus. Syabas untuk MAIS kerana menganjurkan program sebegitu.

Hunny berkata...

Waalaikumsalam Kak Chik,

Alhamdulillah. Berjaya. Tapi, pada saya,banyak lagi kami perlu upgrade program2 macam ni. Terima kasih la Kak Chik atas sokongan.. Mana tau, next time boleh jemput Kak Chik jual buku pulak :)