Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 15 April 2009

Diari - Semangat yang hilang..

Salam semua,

Hari ini, Allah uji saya dengan ujian 'temperature'. Akibatnya, rasa macam nak marah kat semua orang. Termasuk la ustaz yang saya hormati selama ni, pun kena 'hangin' dengan saya. Kalau ustaz tu terbaca tulisan saya malam ni, saya mohon maaf la ustaz. Ana tak berniat pun nak kecikkan hati ustaz, tapi tadi syaitan tu berjaya goda saya.. Ditiupkan rasa marah dan disimbah ana dengan petrol.. Memang lah marak apinya.. Ampun dan maaf banyak2 la ustaz..

Kebetulan sebelah pagi tadi, saya sibuk menyiapkan tugasan dan persediaan untuk mesyuarat Jawatankuasa Undang-Undang esok. Telefon pulak tak berhenti2 bunyi dan arahan-arahan lanjut yang diterima. Yang menyebabkan saya rasa macam nak menangis, bila rasa macam tak sempat nak buat semua benda.. Rasa macam nak berenti kerja n mintak kerja lain jer, sebab rasa tak leh nak pikul tanggungjawab.. hari demi hari makin berat.. makin banyak nak kena jawab dan buat.. Tu yang rasa 'temperature' naik hari ni.. Maaf banyak2 la ustaz..

Sebelah petangnya pula, saya berjumpa dengan Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang iaitu YB Penasihat Undang-Undang Negeri untuk brief beliau mengenai mesyuarat esok pagi. Jam 3.10pm saya dan seorang pegawai dari LZS dah terpacak di hadapan pejabat beliau di Tingkat 4 Bangunan SUK Selangor. Disebabkan panggilan telefon dan beberapa pegawai yang ingin bertemu dengan YB, pertemuan kami berlanjutan hingga jam 7.30 malam! Aduss!! Memang la stress!! Esok nak miting lagi!!

Bila balik, rasa hilang semangat nak buat kerja, sebab dah penat and dah buat salah kat orang kan? Mesti ustaz tu kecik hati dengan saya, sedangkan dia bersemangat minta saya tolong, dan ingatkan saya supaya bantu dengan niat untuk Islam.. Aduhai.. Malu nak telefon and minta maaf.. Cuma terkadang, terdetik di hati, mengapa saya yang dipilih? Terkadang terdetik di hati, mengapa Allah tak beri ilham kat ustaz tu untuk minta bantuan orang lain? Paling selalu terdetik di hati, kenapa aku jer yang kena buat and bantu, orang lain tak? Bila soalan last tu terdetik, biasanya memang hilang semangat nak buat kebaikan.. Astaghfirullah..

Selalu persoalan tu berlegar2, tapi tak terjawab. Hanya boleh sedapkan hati, Allah pilih sebab Dia tahu saya mampu selesaikan.. Betul ker? harap2 betullah telahan ku itu... Ya Allah! Ihdinassirotolmustaqim.. Tunjukkanlah aku jalan yang benar.. Amin..

Macammana agaknya rakan2 blogger yang lain? Pernah tak rasa macam yang saya rasa? Apa u all buat? Bolehlah kongsikan..:)

"Mencari Redha Ilahi"
Nurhani Salwa
Shah Alam
15 April 2009
11.35 pm

6 ulasan:

Leenoh berkata...

Salam,
Itulah manusia dan itulah juga dunia, manusia diuji, dunia tempat ujian,
Semua orang laluinya, emosi pasang surut semua orang mengalaminya, hilang gelap, timbullah cerah,
manusia serupa sahaja, walaupun tidak sama.
Marah dan memohon maaf adalah sifat normal yang ada pada manusia.
Hehehe, cuma tazkirah pagi.Nanti ok la tu.

Cikgu Nan berkata...

Jangan marah kena jual nanti...

sentosa77 berkata...

Salam.. saborlah ya, banyak keja kena buat, itu pun ibadah juga. sibuk2 juga, jgn lupa makan ya.. :-)

Hunny berkata...

Salam Pak Ngah,

Terima kasih atas nasihat. Betullah.. Ada satu lagu nasyid yang saya suka nyanyi bila ada problem:-

Ujian adalah,
Anugerah dari Allah
Apakah kita kan sabar?
Ataupun sebaliknya,
Ketenangan yang datang
Selepas kesusahan
Semuanya adalah, nikmat dari Tuhan

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada Tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu, pasti cerah kembali..

Hunny berkata...

To Cikgu Nan,

Yerrlah.. :)Jual pun tak laku... Hehe

Hunny berkata...

To Zaidon,

BaiklaH! TQVM atas nasihat.. Insyaallah, sibuk macamne, saya ni, makan tetap makan.. Hehe.. Itulah rahsia kecantikan saya..:)