Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 20 Julai 2010

Diari - Kursus Gubalan Undang-Undang (Asas) Pelbagai Jabatan

Salam semua,

Setelah lama tidak berkursus, bermula 19hb hingga 22hb Julai 2010 saya dan dua orang kakitangan di Bahagian Undang-Undang MAIS, Rasyid dan Shakirah. Ini kali pertama kami bertiga attend kursus ini. Sebelum ini banyak kali kami merayu untuk masuk, tapi tak dapat. Ini pertama kali berkursus, walhal dah banyak undang-undang dan peraturan yang kami gubal.

Alhamdulillah, pada hari pertama sebelah paginya, kami diberikan penjelasan oleh penceramah jemputan, Encik Afizi mengenai jenis undang-undang yang melalui proses penggubalan. Semasa beliau menyampaikan ceramahnya beliau ada menyebut, beliau dulu belajar di UIA.

"Padanlah macam kenal aje rupanya ex-UIA," bisik hati saya.

Usai pembentangan beliau, saya bertemu Encik Afizi, dan bertanya, beliau graduate tahun bila.

"2001." jawabnya.

"Lerr patutlah macam kenal, satu batch rupanya," kata saya.

"Iye? Sori saya tak perasan. Macam ne boleh tak kenal ni ek?Ini mesti sebab ada perubahan nii," ujarnya tergelak-gelak. (Haish!! Mengata aku la tu!!)

"Hahahaa.. Size does matter," jawab saya.

"U geng budak baik-baik kan? Saya geng budak-budak nakal, memang la tak ngam masa kat UIA," sambung saya disambut ketawa besar Encik Afizi.

Pada sebelah tengahari, penceramah seterusnya, Puan Juanita, juga ex-UIA, tapi my super senior dari Bahagian Gubalan, Jabatan Peguam Negara menerangkan kepada kami mengenai 6 prinsip penggubalan, yang diringkaskan menjadi 6C; antaranya setiap undang-undagn yang digubal mestilah comprehensive, consice, clear, (lagi 3 tak ingat!)

Pada sebelah petangnya, Puan Juanita membuat latih amal untuk semua peserta. Kami dibahagikan kepada 4 grup dan perlu menjawab semua soalan yang dikemukakan. Saya termasuk dalam Kumpulan 4. Masa nak present, ahli kumpulan saya meminta saya yang present. Alhamdulillah, sebab dah biasa present paper dan bagi ceramah di ILDAS, tak ada masalah bagi saya. Betullah, practice makes perfect. Dulu masa belajar punya la kecut perut bila time nak present.. menggigil kepala lutut.. :D

Insyaallah, walaupun gubalan undang-undang ini its a very dry subject, namun saya berharap 4 hari di sini kami yang hadir dapat menambah ilmu untuk memperbaiki teknik gubalan undang-undang di Bahagian Undang-Undang MAIS, untuk menggubal undang-undang yang adil untuk dikuatkuasakan di Selangor.


Bergambar kenangan dengan kawan lama, Encik Afizi, satu batch 2001 di UIAM, yang juga penceramah sesi pagi,

Lawanyerr.. ngeeee..:D

Puan Juanita, penceramah sesi tengahari dan petang.

Bergambar kenangan bersama Puan Juanita.

Sesi pembentangan.

:)

"Menuntut Ilmu Sampai dari Buaian hingga ke Liang Lahat"
Nurhani
ILKAP

Tiada ulasan: