Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 3 Julai 2010

Diari - Satu perjalanan..

Salam semua,

Malam Jumaat lalu sepatutnya saya menyiapkan Kertas Kerja untuk dibentangkan di dalam Mesyuarat JKSM pada Isnin depan, tetapi disebabkan sakit kepala, jadi selepas berbuka puasa bersama Shakira di Restoran Abe di Seksyen 7, saya terus mengajak Shakira pulang. Tomyam Abe yang selalunya habis licin saya hirup, masih bersisa separuh mangkuk.Nasi separuh pun masih ada separuh lagi. Tekak saya payah nak menghabiskannya. Ntah kenapa. Agaknya sebab dah balun 3 ketul kuih masa buka posa di rumah. Ditambah dengan kepala sakit, mungkin sebab kena hujan.

Sampai ajer di rumah, saya terus merebahkan badan di katil, dan terus dooze off.. Memang tak sedar diri, sebab sakit kepala sangat. Mujur dapat bangun balik malam tu, untuk solat Isyak, dan solat sunat. Niat saya nak menyambung tugas di pejabat pada sebelah pagi, tapi rupanya ada ceramah yang dianjurkan oleh Kelab Sukan & Kebajikan MAIS. Saya memang suka dok depan bila dengar ceramah, jadi saya nak pastikan dapat tempat duduk depan, saya masuk awal. Heheheh.. Kertas kerja entah ke mana.. :P.

Penceramah jemputannya Ustaz Nazmi yang menerangkan mengenai hikmah di sebalik peristiwa Israk dan Mikraj. Seronok dan terhibur dengan ceramah beliau. Ustaz Nazmi yang kelakar dan suka bergurau memang pandai mengupas sejarah Rasulullah SAW dan mengaitkannya dengan suasana sekarang. Alhamdulillah, antara lain, intipati daripada ceramah tersebut, berdakwah adalah satu perjuangan dan sememangnya berisiko. Jadi kalau takut dengan risiko, tak perlulah teruskan perjuangan berdakwah. Beliau turut mengatakan betapa susah payahnya Rasulullah SAW nak berdakwah kepada umat jahiliyyah. Bila dakwah dan seruannya kepada penduduk Mekah gagal, dia ke Taif. Ke Taif, Nabi yang mulia, berjalan sejauh 12batu dengan anak angkatnya Zaid.. masyaallah.. jauh nyerrr.. Dulu bukan ada kereta. Kena naik unta atau jalan kaki, Di sana, bukan Nabi disambut atau diraikan, tapi dimaki cerca dan dia dibaling batu.. sampai berdarah-darah kakinya.... Sedey tol dengar citer ni..

Nak kata betapa Allah sayang kat Nabi kekasihnya, setelah Allah melihat kesungguhan dan susah payah kekasihnya menyampaikan ajaran dan melaksanakan amanahnya sebagai Nabi, Allah bagi ganjaran paling besar, iaitu Israk Mikraj, yang mana Nabi kita dapat jumpa ALlah... Allahuakbar!

Kesimpulannya, Ustaz Nazim kata, kalau anak buah / sapa-sapa yang kita minta bantuan, dah berusaha gigih, dan kita tahu dia dah berusaha sebaik mungkin, tapi mungkin penghujungnya, dia menemui kegagalan / kejayaan, sewajarnyalah kita beri dia ganjaran, sebagai penguat semangat untuknya berusaha dengan lebih kuat lagi. Bukannya kita caci maki dia, atau turunkan semangat juangnya, malahan kena beri semangat pada dia..

Macam yang berlaku kat aku itu hari.. Perghhh... Tensen weh! Tapi sabar ajelah. But then, I realised satu perkara. Maybe ALlah nak uji aku sekarang, so aku boleh tahan ujian lagi besar akan datang.. Insyaallah.. Perjalanan aku masih jauh lagi..:)

Ustaz Nazmi yang kelakar dan petah, tetapi ceramahnya penuh pengisian dan memberi kesan mendalam. Tahniah Ustaz, dan keep it up! :)

Time ceramah dengan ustaz Nazmi, mesti konfem penuh!! Best!

Sebahagian lagi yang hadir. Punya penuh sampai berdiri-diri.. Bagus!!


Salam berjemaah sambil berselawat selepas tamat tazkirah. Semoga saya dan semua yang hadir dapat manfaat daripada tazkirah tersebut.

"Mengharap Redha Ilahi"

Hunny
Shah Alam

Tiada ulasan: