Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 25 November 2009

Diari - Akhil Hayy pulak...


Salam semua,

Hari ini saya sempat membaca MStar online yang memaparkan mengenai kenyataan Akhil Hayy berkenaan penangkapan beliau oleh JAIS tiga tahun dulu. Setelah saya membuat perbandingan dengan kes Dr Asri, di dalam kes Akhil Hayy, beliau ditahan kerana tidak memiliki tauliah berceramah di Negeri Selangor dan ini melanggar peruntukan Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 atas kesalahan mengajar agama tanpa tauliah. Sama juga macam kes Dr Asri.

Apa yang menariknya, apabila dalam kenyataannya beliau dilaporkan berkata,"

"Mereka tidak tahu yang mengajar agama di Selangor perlu ada tauliah"

"Negeri Selangor yang buat enakmen seperti itu. Negeri lain pun nak jaga ajaran sesat juga, tetapi tiada enakmen seperti itu. Jadi, janganlah tahan orang yang nak beri ceramah ini dalam masjid dan surau."

"Malah, JAIS juga tidak pernah mengeluarkan sebarang tauliah terhadap Akhil untuk menjalankan sebarang aktiviti ceramah atau khutbah agama di negeri itu."

"Jadi, kalau rasa enakmen ini perlu dibubarkan, kita bubarkanlah dan perhatikanlah orang yang betul-betul perlu ditahan."

Untuk makluman, di semua negeri di Malaysia terdapat peruntukan yang serupa dengan peruntukan di negeri Selangor, bezanya sama ada dibuat tindakan penguatkuasaan atau tidak. Di mana-mana negeri pun, adalah menjadi tanggungjawab pegawai penguatkuasa agama untuk bertindak di atas aduan yang diterima. Sama juga apabila terdapat aduan berlakunya jenayah syariah di beberapa kawasan, pegawai penguatkuasa akan mengambil tindakan. Ini diperuntukkan di dalam Seksyen 54, Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003, yang mana sama juga peruntukkan yang terdapat di dalam negeri-negeri lain. Mungkin Ustaz Akhil tak perasan kot..

Kenyataan beliau bahawa mereka tidak tahu adanya undang-undang tauliah, bukanlah satu pelepasan untuk beliau ditahan. Ini kerana ignorance of the law is NO excuse. Kalau tidak, setiap kali nak tahan orang langgar lampu isyarat atau bunuh orang lain, mereka akan kata," kami tak tau ada undang-undang..

Merujuk kepada Peraturan-Peraturan Tauliah (Negeri Selangor) 2009, tauliah atau kebenaran daripada Majlis Agama Islam Selangor hendaklah dipohon, bukan dianugerahkan secara percuma. Pemohon juga perlu menghadiri sesi temuduga oleh Jawatankuasa Tauliah yang ditubuhkan oleh Majlis.

Dan akhirnya, saya berpandangan, tindakan Ustaz Akhil Hayy mempersoalkan mengenai kewibawaan undang-undang tauliah ini seolah-olah mencabar kuasa DYMM Sultan, dan pihak berkuasa agama. Ini kerana DYMM Sultan sendiri telah menitahkan supaya penceramah yang dijemput untuk memberi ceramah di masjid-masjid perlu memperolehi tauliah daripada Majlis dan bahawasanya dengan kelulusan dan perkenan beliau juga lah undang-undang ini digubal dan dikuatkuasakan.

Mungkin saya perlu mengingatkan Ustaz Akhil Hayy mengenai peruntukan seksyen 12 (a) dan (b) Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 yang memperuntukkan seperti berikut:-

Seksyen 12 EJSS 1995

"Mana-mana orang yang bertindak dengan cara yang menghina kuasa yang sah, atau mengingkari, atau melanggar atau mempertikaikan perintah atau arahan_
(a) DYMM Sultan atas sifat Baginda sebagai Ketua Agama Islam,
(b) Majlis; atau
(c) Mufti

adalah melakukan satu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Memang la Ustaz Rock.. Saya berpandangan, mungkin Ustaz Akhil perlu meneliti semula kata-kata beliau...


"Memartabat Undang-Undang Syariah"

Nurhani

Shah Alam

6 ulasan:

..nOWa.. berkata...

contoh orang yang berasa dengan ilmu yang beliau ada sudah cukup untuk menafikan undang2..

ana berkata...

bandingkan attitude ustaz2 glamour ngan ustaz2 yg betul2 berjuang untuk berdakwah...

Hunny berkata...

Nowa,

Sebab dia tak belajar undang-undang...

Hunny berkata...

Salam Ana,

Mudah2an beliau ikhlas dalam dakwahnya..

Tanpa Nama berkata...

Ikhlas ke? tak larat tgk ustaz akhil hay sangat! Beliau perlu muhasabah balik...cermin diri tu. Setuju pendapat cik hani.

Hunny berkata...

Salam Tanpa Nama,

Semoga lebih ramai yang menyedari keperluan untuk memperbaiki diri.