Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 28 November 2009

Diari - Ijtimak JamRah

Salam semua,

Jika jemaah haji berhimpun di Arafah semalam, untuk berwukuf, pada tarikh yang sama tahun ini, kami adik-beradik dapat berhimpun bersama-sama. Semua adik-beradik saya seramai 11 orang semua berkumpul di kampung kami di Kg Raja, Kuala Selangor. Walaupun abah tak ada, kerana terpilih bertugas di Pulau Sumbowo, berhampiran dengan Lombok, Indonesia, alhamdulillah raya haji kali ini kami semua dapat berkumpul bersama-sama dengan sambutan yang sangat sederhana. Masakan pun sederhana, nasi impit dan ayam masak kicap serta sayur kobis ditumis. Walaupun masakannya simple, tapi sebelah petang, kami terpaksa masak lagi, kerana lauk dah licin! Baru separuh hari, tapi semua makanan dah habis.. Agaknya masing2 berselera bila makan ramai-ramai.. Tapi, begitulah keadaannya bila kami semua balik kampung.. Dapur kami memang sentiasa 'hidup' dan macam convenience store, 24 jam beroperasi.. kalau meniaga, memang untung..

Dan kebiasaannya, bila berhimpun, the most favorite activity kami adalah menyanyi beramai-ramai dengan petikan gitar. Kalau tak abang kedua kami, adik bongsu kami, Faisal yang akan memetik gitar. Dulu, masa kami kecik-kecik, abah mesti nasihatkan dan suruh kami berzikir atau mengaji. Lebih bermanfaat dan dapat pahala katanya. Tapi sekarang, abah dah tak halang. Maybe sebab kami masing-masing dah dewasa, atau sebab dia tau, kami takkan larat melalak lama-lama, dan bila time-time tertentu especially solat, kami mesti berenti punya. Atau pun, dia dah maleh nak membebel.. :P Atau, mungkin dia akhirnya sedar, bahawa darah seni yang mengalir dalam diri kami, tak boleh dipisahkan dari kami.. Apapun, kami sentiasa ingat pesanan abah supaya sentiasa mengingati Allah, dan ianya sentiasa tersemat di hati dan minda kami.

Apapun, Ijtimak Jamrah (Perhimpunan anak-anak Jamaluddin dan Rahmah) ini, memang best!

"Syoknya cuti!"

Hunny

Kg Raja

Kuala Selangor

2 ulasan:

..nOWa.. berkata...

teringin nak makan ayam masak kicap mak kak hani..aumm!

Hunny berkata...

Nowa,

Sangat sedap yerrr... Tapi, ayam masak kicap yer, bukan harimau masak kicap.... aummm!