Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 29 Jun 2010

Diari - Aku yang semakin matang..

Salam semua,

Minggu lepas hari Sabtu, 26hb Jun 2010, selepas riadah di taman tasik, aku ke rumah Farah seorang kakitangan MAIS yang melangsungkan pernikahannya pada tarih tersebut. Rumah Farah terletak di Banting. Sepatutnya kendurinya hari Ahad, namun sebab kena bentang paper di ILDAS, jadi aku memutuskan untuk datang pada hari Sabtu setelah meminta izin pengantin perempuan.

Sepanjang perjalanan, aku banyak bersembang dengan adik aku Mell. Cuaca yang panas menyebabkan air cond dalam kereta ku seolah-olah tak berfungsi. Sebenarnya cuaca begini yang aku paling tak suka bila memandu, dan kalau boleh aku memang mengelak untuk memandu kereta di waktu cuaca panas sebegitu, sebab banyak kali aku tiba-tiba ajer dah terlelap.. Sangat bahaya yerr..

Lebih kurang jam 3 kami sampai di rumah Farah. Seronok jugak datang time pengantin tak bz dan orang tak ramai,. Hanya ada tiga orang pakcik yang sedang makan, dan beberapa orang makcik yang sedang rewang. So, pengantin perempuan lah yang layan kami berdua. Hehehehe.. Special guest tu.. Masa tu, sempat jugak interview Farah, macam mana kenal suami dia. Rupanya sebab tersilap nombor telefon. Kalau dah jodoh tersurat, tersilap nombor pun boleh sampai ke jinjang pelamin. Kalau tak ada jodoh, bercinta bagai nak rak pun, tak ke mana. Biasanya hanya meninggalkan kesan luka yang dalam dan lama untuk dirawat..:(
Anyway, tak ada ke orang nak tersilap nombor telefon aku plak? Hahahaha..

Lebih kurang jam 4 petang, aku dan Mell bergerak pulang ke kampung. Perjalanan kami lancar, walaupun aku memang sangat mengantuk sebab cuaca panas. Mujur ada Mell menemankan aku. Kalau tak, dah tentu aku akan berhenti untuk take a nap sekejap.

Sampai jer kat umah, kakak aku dan adik aku nyanyikan lagu birthday untuk aku. Hiiii.. dah semakin matang aku ni.. (sebab tak nak admit dah makin tua, bahasa lembutnya, 'matang') hahaha.. Then, aku melayan anak buah baru aku Najla, yang semakin bulat dan tembun. Chomey!!! Hilang sekejap rasa penat naik keta sport adik aku dari Banting.

Malam tu, aku rasa penat sangat. Sebab travel kot. So, pas Isyak jer aku terus mati syahid. Tak sedar diri. Sampai adik aku kejut soh bangun.

"Cik An. Bangun la.. Kita nak tido ni.." kata adik aku Ina. Percubaannya beberapa kali gagal. Aku masih tak bergerak.

"Cik Annnnn!!!! Bangunnn!!! Jangan himpit Najla boleh tak?" selaku seorang cikgu sains, suaranya yang memang berpitching tinggi menyebabkan aku tersentak.

"Tengok! Najla yang bangun. Teruk betul tido. Tido mati," bebelnya lagi.

Aku bangun terpisat-pisat sambil menggosok-gosok mata.

"Kol berapa Cik In?" tanyaku.

"Lagi 10 minit kol 12,"jawabnya acuh tak acuh.

Aku bangun turun dari dari katil dan menuju ke bilik air. Aku dapat dengar suara abah, emak, dan adik-adikku sedang bersembang. Namun, suasana di ruang keluarga aku dah gelap...

"Happy Birthday to you, Happy Birthday to you, Happy Birthday to Cik Annnnnnn, happy birthday to you," Surprise!!!!!

Ahahahahaa... Itu dia. Birthday gurlz paling busuk dalam dunia. Baru bangun tido kot! Ahahaha... Tapi, walaupun aku busuk, tapi aku selalu berdoa, hati aku wangi, jiwa aku murni. And, walau aku busuk, keluarga aku tetap sayang kat aku. tak pernah buang aku, walau banyak sangat kelemahan yang aku ada. Kasih sayang diorang memang ikhlas, tak ada hidden agenda,suci, tulus, kudus.. Tak macam sesetengah orang, berpura-pura sayang kat aku sedangkan sebenarnya dia tak ikhlas, tak jujur..

Special thanks to Ucu sebab sponsor kek untuk Cik An.:D. Cik Ya kata, sayang betul Ucu kat Cik An, sebab tak ada sapa soh beli kek tu, Ucu yang nak beli.. heheheh..

Terima kasih Allah, atas rahmat dan kasih sayangMu, atas anugerah dan nikmatMu, kami dapat beribadah dan menyembahMu, dan berkasih sayang sesama kami, dan bersyukur atas nikmat kurniaanMu.

"Ya Allah! Rahmatilah ibu bapaku, dan seisi keluarga aku. Semoga kasih sayang antara kami kekal selamanya. Semoga tautan ukhuwah antara kami menguatkan cinta kami dan iman kami padaMu... Aminnnn.."


"I Love my family"

Hunny

Shah ALam

Tiada ulasan: