Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 23 Jun 2010

Diari - Pembentangan Kertas Kerja Peguam Syarie Bukan Islam

Salam semua,

Semalam aku rasakan 8 jam di pejabat tak cukup. Sepatutnya jam 9 pagi aku dah kena attend satu mesyuarat anjuran Bahagian Pentadbiran MAIS mengenai maklumbalas Munaqasyah Pemerkasaan MAIS yang dipengerusikan oleh Dato' Pengarah JAIS. Namun, sebab report untuk mesyuarat tak siap lagi, aku menyiapkannya terlebih dahulu. Aku berbincang dengan Rasyid untuk maklumbalas terkini tindakan yang diambil oleh Bahagian kami. Hanya pada jam 10.20 pagi, baru aku sampai di bilik mesyuarat. Aku meminta kebenaran Dato' untuk memaklumkan status terkini aktiviti yang telah dibuat dan bakal dibuat oleh Bahagianku terlebih dahulu kerana aku perlu mempengerusikan mesyuarat bersama peguam MAIS pada jam 10.30 pagi.

Jam 11 pagi, aku dah memulakan mesyuarat kedua di Tingkat 9 yang turut dihadiri oleh Ketua-ketua Bahagian hartanah, Baitulmal dan Penyelenggaraan dan Projek. Banyak isu yang dibincangkan untuk mendapatkan kata putus daripada semua ahli mesyuarat yang hadir. Pada jam 1.40 tengahari, kami berhenti untuk makan dan rehat. Jam 2.20petang, kami bersurai. masuk aje ke pejabat aku di Tingkat 10, aku dihubungi oleh Ustaz Jais Kamus, Pegawai di Jabatan Mufti Selangor supaya dapat turun ke tingkat 7 untuk membentang kertas kerja memohon pandangan Jawatankuasa Fatwa mengenai isu peguam Syarie bukan Islam. Dengan aku tak membawa salinan kertas kerja tersebut (kerana kertas tersebut disediakan oleh Ustaz Fahimi, aku semak dan pinda sahaja), aku terus turun ke tingkat 7.

Mak ai! Tak sempat prepare kot!

Aku hanya menenangkan hati dengan tak putus-putus membaca surah Al-fatihah.

"Assalamualaikum," ucapan pertamaku saat pintu Bilik Mesyuarat di Tingkat 7 Jabatan Mufti ku tolak.

"Waalaikumsalamwarahmatullah," balas ahli JK Fatwa yang hadir.

Aku sempat mengerling ke sekeliling bilik. Pengerusi JK Fatwa, Dato Mufti, Dato' Zauyah (LA Negeri), Dato' Saleh Ahmad (UIA), Dato Abdul Majid Omar (Timb. Mufti), Tuan Hj Sianid, Tuan Hj Alwi, dan ada seorang lagi ahli yang aku terlupa namanya.

"Alhamdulilah, kita alu-alukan kehadiran Cik Nurhani Salwa, Penasihat Undang-Undang MAIS, untuk membentangkan kertas kerjanya untuk memohon pandangan mengenai peguam syarie bukan Islam. Untuk makluman Cik Hani, hari ini ada satu paper aje untuk dibentang, iaitu paper Cik Hani," ucapan Dato Mufti menyebabkan hati aku tiba-tiba berdebar.

Patutlah urusetia mintak turun cepat, rupanya tak ada paper lain... getus hati saya.

Ermmm.. Tapi.. Alamak! Masak!! Mesti banyak diorang nak tanya, sebab aku jer yang bentang hari ni?!! Haishhh!!

Sebelum aku membentang, sempat aku meminta sesalinan kertas kerja daripada Ustaz Jais. Dato' Zauyah menghulurkan kepada aku sesalinan kertas kerja tersebut.

"Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt. YAD Dato' Setia Pengerusi dan ahli mesyuarat..." aku memulakan bicara pembentangan aku dengan yakin.

Tepat sekali tekaanku, selesai pembentangan, memang banyak soalan dan pandangan yang diajukan kepada aku. Mujurlah di pertengahan pembentangan dan sesi soal jawab, Dato' Paduka Zaleha, Timbalan Pengarah IKIM datang dan merancakkan perbincangan kami. Alhamdulillah, pembentangan saya berjalan lancar dan akhirnya pada jam 4 petang, saya dilepaskan. Terus saya ke pejabat dan menghadiri satu lagi mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Akauntan MAIS di Tingkat 9. Jam 6 petang aku dan Mell ke Taman Tasik untuk berjoging. Pulang dari tasik, aku dan Mell ke rumah pakcikku di seksyen 7 Shah Alam untuk menghantar hadiah hari lahir kepada sepupuku, Yani. Jam 9 kami beransur pulang. Sebelum sampai di rumah, kami berdua makan tomyam di kedai Abe, seksyen 7. Tomyam kat kedai Abe ni memang sedap, sebab tu kami kalau teringin nak makan tomyam, kami ke sana. Kemudian baru kami pulang ke rumah.

Penat sangat, tapi puas hati, sebab masa aku terisi. Tak payah susah hati nak fikir benda lain. 8 jam kat ofis pun tak cukup... Sekarang aku dah sangat penat dan dah ngantuk sangat. Nak tido.. :) Nak rehat pulak....

Anggota-anggota JK Fatwa Kebangsaan bersama DYTM Tuanku Mizan.

"Sajer-sajer
Nurhani
Shah Alam

Tiada ulasan: