Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 8 Jun 2010

Diari - Dari Mahkamah Sivil ke Mahkamah Syariah

Salam semua,

Semalam, pada sebelah pagi, saya menghadiri Mahkamah Tinggi Sivil Track 1, di Plaza MRCB Shah Alam untuk perbicaraan kes permohonan gantirugi oleh waris si mati, Muhamad Rayappan bin Abdullah yang bukan beragama Islam. MAIS diwakili oleh peguam yang memang senior dan cukup dikenali Tuan Hj Sulaiman Abdullah, yang merupakan peguam yang bertindak menentang peguam Lina Joy di Mahkamah Persekutuan. Kehadiran saya adalah sebagai saksi dan wakil bagi MAIS.

Lama sungguh saya tak menjejakkan kaki ke Mahkamah Sivil sejak bekerja di MAIS. Ini kerana, kebanyakan kes di MAIS adalah kes-kes syariah. Saya hadir bersama 3 orang pegawai yang menjadi saksi bagi pihak MAIS dan 5 orang pegawai MAIS yang turut sama hadir untuk menyaksikan prosiding kes yang difailkan. Kesemuanya lelaki kecuali saya seorang sahaja kakitangan wanita yang hadir.

Perbicaraan berlangsung lebih kurang 4 jam (terus menerus) dengan keterangan saksi pertama Plaintif. Seronok saya menyaksikan kemahiran peguambela di kedua-dua belah pihak dalam berhujah.

"Best jugak ni. Lama tak buat," bisik hati saya.

Lebih kurang jam 1.15 tengahari, kami selesai. Mahkamah menangguhkan perbicaraan kes tersebut pada hari ini untuk saksi kedua Plaintif memberi keterangan. Banyak juga keterangan saksi kedua yang boleh dicabar dengan keterangan dokumentar yang kami ada.

Selesai perbicaraan, saya mengajak kesemua pegawai yang hadir dan saksi-saksi untuk makan tengahari. Semalam Ustaz Anuar, PSU Bahagian Riqob belanja, hari ini saya yang belanja. Kami makan di Restoran Al-Munawwarah Seksyen 9, di belakang Concorde Hotel Shah Alam. Kami memang mengenali empunya restoran tersebut, Ustaz Mohd Yusof Ong yang dulu pernah berkhidmat di MAIS dan JAIS selama beberapa tahun. Agak lama juga saya tak makan di sini, lebih kurang 2 bulan.

Ustaz Latif, seorang mualaf berbangsa India yang turut menjadi saksi berkata,"

"Nanti semua orang kena ingat makanan masing2 yerr.. jangan terambil orang lain punya. nama Kam Heong la, Fuyong la, ntah apa-apa ong lagi. Jangan bergaduh pulak,"pesannya.

Rupa-rupanya, pesanan beliau memang tepat, kerana bila makanan sampai, kami masing2 tak tahu mana satu makanan kami, kerana namanya semua dalam bahasa Cina. Hahahaha..

Lebih kurang jam 1.45 tengahari, kami selesai menjamu selera dan pulang ke pejabat. Sampai di pejabat, saya bergegas untuk solat kerana ada Mesyuarat Pengurusan pada jam 2.30 petang. Sebelum masuk ke bilik mesyuarat, saya sempat berbincang mengenai satu perjanjian dengan kakitangan saya. Hanya pada jam 3pm baru saya masuk ke bilik mesyuarat. Mesyuarat telah bermula dan dipengerusikan oleh SS Dato' Pengarah JAIS.

Jam 3.30 saya terpaksa meminta diri kerana perlu menghadiri kunjung hormat YAD Dato' Setia Pengerusi MAIS dan SS Dato ' Setia Mufti Diraja ke pejabat YAA Ketua Hakim Syarie Selangor yang baru, YAA Tuan Mahyudin bin Ibrahim. Kami disambut oleh Ketua Pendaftar Jabatan Kehakiman Syariah Selangor, Tuan Zainol Rashid. Sementara menunggu ketibaan YAD Dato' Pengerusi MAIS, SS Dato' Mufti berkata,"

"Cik Hani, jangan lama-lama sangat yer. Saya ada appointment pukul 5.15," katanya.

"Wah! Belum mula lagi dah nak tamatkan Dato?" saya bergurau.

"Insyaalllah, sebelum jam 5 kita selesai," saya memberi jaminan.

Tepat jam 4.00 pm, kami sudah berada di pejabat beliau. Turut serta adalah Timbalan Pengarah JAIS, Ustaz Ali Mohamad dan Kadi Daerah, Ustaz Rahim. Dato' Pengerusi mengalu-alukan kehadiran YAA Ketua Hakim Syarie yang baru. Perbincangan kami berkisar mengenai imej Mahkamah Syariah khususnya mengenai penyelesaian kes-kes di Mahkamah Syariah yang sering dipertikaikan. Turut dibincangkan adalah mengenai isu Peguam Syarie bukan Islam yang sedang hangat diperkatakan. Lebih kurang jam 4.45, perbincangan kami selesai. Alhamdulillah, selesai pada masa yang diminta oleh SS Dato' Mufti. Kalau tak, menjawab jugak! Hehehe..

Sampai di pejabat, saya meneruskan semakan terhadap dokumen-dokumen yang ada sebelum solat Asar dan pulang pada jam 6.30pm. Perggghh... Really exhausted, but still happy, sebab saya merasakan masa saya betul-betul terisi dengan perkara yang bermanfaat. Semoga Allah memberi saya dan rakan-rakan seperjuangan kekuatan untuk terus membantu dengan kudrat dan ilmu yang Allah kurniakan untuk memartabatkan undang-undang Islam di Selangor. Amin.


"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani

Shah Alam

Tiada ulasan: