Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Jumaat, 23 Julai 2010

Diari - Poligami lebih mudah? Resolusi Muzakarah Pindaan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003

Salam semua,

Mesti ramai suami yang tersenyum lebar bila membaca entri saya kali ini. Namun, ramai pula isteri akan jadi kelam -kabut. Mana taknya, permohonan berpoligami mungkin akan jadi lebih mudah di Selangor!

Selama dua hari bermula 22hb Julai hingga 23 hb Julai 2010, saya dijemput untuk menyertai Muzakarah Pindaan Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003. Saya juga diminta untuk membentangkan kertas kerja di dalam Muzakarah tersebut bertajuk "Poligami menurut Enakmen Undang- Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003. Kertas cadangan saya mengupas dua peruntukan berkaitan dengan poligami iaitu seksyen 23 dan seksyen 124 EUUKIS 2003. Seorang lagi pembentang, Puan Norlaili, Peguam Syarie dari Unit Guaman Syaries JAIS, membentangkan kertas kerja bertajuk Poligami Tanpa Kebenaran : Isu dan Masalah.

Muzakarah ini diadakan untuk mengupas isu dan masalah serta membentangkan penyelesaian kepada masalah poligami tanpa kebenaran Mahkamah di negeri Selangor. Antara panel-panel yang dijemput termasuklah SS Dato' Mufti, wakil-wakil dari Kamar Penasihat Undang-Undang Negeri, wakil pendaftar Mahkamah Syariah, Pegawai Tadbir Agama Islam Daerah (Kadhi), dan ketua-ketua jabatan di JAIS.

Setelah dua hari bermuzakarah, alhamdulillah, beberapa resolusi muzakarah berjaya dicapai yang diharap dapat menyelesaikan peningkatan kes poligami tanpa kebenaran. Persepakatan dan penyelarasan tindakan antara jabatan-jabatan yang terlibat juga dilihat sebagai satu kaedah bagi mengatasi masalah tersebut. Nampaknya, selepas ini, suami tak perlu bersusah payah membawa bakal isteri masing-masing ke sempadan untuk bernikah, kerana urusan untuk perikahan poligami, walaupun masih perlu mendapatkan kebenaran Mahkamah, nyata telah dipermudah.



Kertas kerja saya untuk Muzakarah ini.

Ironinya, dua-dua pembentang adalah wanita..:)

Dato' Pengarah JAIS mempengerusikan Muzakarah.

Diskusi selepas sesi pembentangan selesai.

Saya dan Hamidah dua orang wakil MAIS yang hadir.

Sebahagian lagi PTA yang hadir.

Peguam Syarie dan Pegawai JAIS yang turut serta. Dari kiri : Puan Hazura, Puan Norlaili (pembentang pertama) dan Ustazah Siti Khadijah

Muka letih sebab kol 4 pagi baru tidur siapkan paper work.

Sebab paper work baru siapkan jam 4 pagi, jadi kelam kabut staff-staff wanita di Bahagian saya membantu sejak awal pagi untuk membuat salinan untuk diberi kepada semua peserta Muzakarah. Tapi tak leh nak cepat sebab mesin fotostatnyer lembap!!

Antara Tuan-Tuan Kadhi daerah yang hadir.

Tuan Fouzi membentangkan resolusi kumpulan kami.

Perasmian Penutupan Muzakarah.

Ustaz Alwi Parman, KPP Bahagian Undang-Undang Keluarga JAIS memberikan ucapan alu-aluan.

Ucapan Penutupan Muzakarah oleh SS Dato' Pengarah JAIS.

Syabas kepada semua urusetia yang komited.

"Memartabat Undang-Undang Syariah"
Nurhani
De Palma Hotel

Shah Alam

2 ulasan:

aburazeen berkata...

kata orang MS Selangor memakai seksyen 23 dengan ketat sekali berbanding KL dan negeri-negeri lain. so maslahnya kat Hakim-hakim tak gitu?

Hunny berkata...

Salam Abu Razeen,

itu kena tanya YA Hakim.. hehehe ;) saya, no comment!!