Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Ahad, 29 Ogos 2010

Rileks Sekejap: Malam Al-Qadar

Salam semua,

Hari ini kita bakal memasuki fasa ke 3 bulan Ramadhan iaitu, fasa 10 malam terakhir, di mana Allah menjanjikan kepada umat Islam, satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Janji Allah ini terakam di dalam surah al-Qadar, yang mana ganjaran beramal pada malam tersebut adalah seolah-olah kita beramal selama 1000 bulan!! Bayangkan kalau kita bersolat pada malam itu dua rakaat sahaja, kalikan dengan pahala solat 2 rakaat untuk 1000 bulan,(kalau nak kira, kena dapatkan dulu bilangan solat kita buat selama sebulan.. ) Itu baru 2 rakaat. Bagaimana kalau kita bersolat 20 rakaat terawih, solat tahajud, witr, hajat, dan solat-solat nawafil yang lain.. Perghhhh... Memang tak cukup kalkulator nak kira.. Memang berbaloi-baloi!!

Tidak pernah ada mana-mana majikan, baik agensi swasta atau kerajaan, yang pernah memberi bonus selama 1000 bulan kepada kakitangan mereka. Kalau ada, memang rekod dunia (dan akhirat!! hehehe..) Dan konfem LHDN akan kejar majikan berkenaan suruh bayar cukai.. Ehehehe.. Sebab satu-satu Majikan yang memberi bonus 1000 bulan kepada hamba-hambaNya hanya Allah SWT sahaja. Nak ikutkan, Dia nak beri lebih daripada tu pun Dia boleh, Dia Maha Kuasa, tapi Dia nak manusia fikirkan sendiri hikmahnya, dan buat perbandingan. Itu pun dah banyak...

So, saya nak mengajak sahabat-sahabat semua untuk sama-sama mencari malam tersebut. Bagi full swing lah untuk 10 malam terakhir Ramadhan ni.. Kita pun tak tau bila malam al-Qadar ni. Cuma Rasulullah SAW pernah berpesan, carilah malam Qadar itu pada 10 malam terakhir. Mudah-mudahan kita semua berjaya mendapatkan malam tersebut. Sekurang-kurangnya, kalau kita berzikir 'alhamdulillah' sahaja pun, kalau diberi ganjaran amalan 1000 bulan, dah 1000 kali kita berzikir. Best kan? So apa lagi? Meh le ramai-ramai penuhi 10 malam terakhir Ramadhan ini dengan beribadah.

Di sini, saya ingin kongsikan penulisan seorang rakan blogger, al-Fathani mengenai malam al-Qadar untuk tatapan dan renungan bersama. Linknya di sini:_Dari Teratak Al Fathani: Mencari diri selepas "malam". Semoga kita semua berjaya menemui malam Al-Qadar dan mendapat kebaikan serta manfaat daripadanya.


"Ku Mengharapkan Ramadhan Kali Ini Penuh Makna"
Nurhani
Kg Raja
Kuala Selangor

2 ulasan:

Fakeh berkata...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

Hunny berkata...

Salam Fakeh,

terima kasih atas info tu..:)