Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 5 Januari 2011

Rileks Sebentar : Jadi paling gemuk dalam dunia kerana kecewa..

Assalam semua,

Haish!! Mintak-mintak aku tak la jadik macam ni. Kecewa bercinta punya pasal, 24 jam MAKAN ajer.. Ambil kalori yang berlebihan. Kalori yang tak digunakan akhirnya jadi LEMAK. Haish! Cukuplah lemak yang sedia ada. Ini pun dah terlebih-lebih. Mau kasik buang separuh dowh! Kalau boleh sedekah, dah lama aku buat. Hehehe..
Kucing pun kecewa bercinta..
 
For this simple reason, I am still proud with myself. Alhamdulillah.. Syukur kerana, walaupun aku pernah kecewa, aku tak giler mau rosakkan diri sendiri. Perjalanan hidup masih panjang (jika diizin Allah).  Impian masih ada yang belum terlaksanan. Falsafah aku bila ujian datang, hadapinya, dan andai kesudahannya mendukacitakan, well, this is not the end of the world. Peluang dan ruang lain masih ada. Cuma masanya belum pasti. Berusaha selagi kita mampu. Selebihnya serah pada ALlah. Jiwa lebih tenang, hati lebih tenteram.

Korang baca la sendiri kat sini. Lelaki, satu makhluk yang sinonim dengan keKUATan dan lagak MACHO, rupa-rupanya bila frust, TAK BOLEH KAWAL diri. Sian ek?

Jadi lelaki paling gemuk di dunia kerana kecewa


PAUL MASON menggunakan kerusi roda semasa dia keluar dari rumahnya di Ipwich baru-baru ini.


IPSWICH, Britain - Lelaki paling gemuk di dunia, Paul Mason, 49, memberitahu dia menjadi terlalu gemuk selepas ditinggalkan kekasih yang lebih tua daripadanya, lapor sebuah akhbar semalam.
Menurut Mason, dia makan 24 jam sehari selepas kekasihnya yang berumur 39 tahun bertunang dengan lelaki lain. Bekas pekerja pos itu menyatakan, semasa bercinta dengan wanita itu, umurnya 21 tahun dan kekasihnya bertindak meninggalkannya ketika dia berusia 26 tahun pada 1986.

Sejak itu, dia makan 24 jam sehari dengan memakan sarapan pagi yang mengandungi 2,060 kalori, snek dengan jumlah kandungan 1,740 kalori dan makanan tengah hari mengandungi 2,200 kalori. Jumlah kalori itu menyebabkan berat badannya meningkat kepada 444.52 kilogram (kg).

"Saya beralih kepada makanan, Apa yang saya mahukan adalah untuk mendapatkan keselesaan."

"Saya makan tanpa henti selama 24 jam pada setiap hari. Saya tidak tidur pada waktu malam kerana saya makan dengan konsisten," kata Mason yang kini bergerak dengan menggunakan kerusi roda elektrik. Berat badannya kini 234.02kg berkurangan sebanyak 190.50kg dalam tempoh setahun selepas dia menjalani pembedahan gastrik yang dilakukan bagi mengelakkannya memakan terlalu banyak makanan. - Agensi

Tak ada ke yang nak offer jadi pasangan hidup lelaki ni, macam Sanah dan Zainab?

Sumber : Kosmo Online

Sian kan? Menyakitkan diri dan merosakkan diri sendiri kerana orang lain. Kan sia-sia? Bukan makwe dia kisah pun? Sia-sia menderita macam tu. Apa yang dia dapat? Makin gemuk, banyak penyakit, tak leh berjalan dengan baik. Mengapa perlu mensia-siakan amanah yang Allah beri (tubuh badan) kerana orang lain? 

Zaman sekarang, ramai orang yang buat tindakan gila termasuk bunuh diri kerana kecewa dalam hidup. Sebab-sebabnya, gagal bercinta, gagal periksa, dibuang keluarga, masalah kewangan, bebanan hutang, tak dapat kerja, STRESS, dll. Itulah pentingnya IMAN yang mengisi dan menyuburi JIWA, sebagai sumber KEKUATAN dan BENTENG untuk menghadapi pelbagai bentuk UJIAN Allah.Mudah-mudahan jiwa kita dilimpahi dengan kekuatan Iman untuk terus menghadapi ujian yang mendatang. Amin..


"Renung-renungkan"
Nurhani
Shah Alam

6 ulasan:

white rose berkata...

perrggghhh...

tu terlebih kecewa laaa kak...

takut sy...
xmo laa kecewa2 macam tu...

wasatiah cukup lah...

DrSam berkata...

kesian kat Paul, itu baru kena tinggal oleh kekasih yang lebih tua...kalau kena tinggal oleh kekasih yang lebih muda macamana pula lah jadinya si Paul ni ye...

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Cinta dengan manusia ni kena sederhana jer...tak boleh lebih dari cinta kepada Allah dan Rasul

SURIA AMANDA berkata...

dah puas renung..sib baik badan kembang sebab preggy....kalau dak...habissshhhh...

ana berkata...

tgh kecewa pas bc satu paper...huwaaaaa

rATu kEBaYA berkata...

minta dijauhkan.. kecewa yang memakan diri ni..