Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Ahad, 21 Disember 2008

Diari 12 - Lawyer vs Artis?!

Kumpulan Rabbani

Salam Semua,


Disebabkan tiada aktiviti khusus yang saya rancang, sementelah terasa seperti mahu meraikan kebebasan daripada final exam yang baru habis, kebetulan di sebelah malam, saya dan beberapa sahabat merancang untuk mengikuti Program Santai Dakwah yang dianjurkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor dan Lembaga Zakat Selangor di Dataran Shah Alam. Antara acara yang dianjurkan pada malam itu adalah persembahan nyanyian oleh berapa kumpulan nasyid terkemuka tanahair, termasuk kumpulan Rabbani. Apabila vokalis kumpulan itu mempelawa penonton-penonton untuk mencuba menyanyikan lagu kumpulan mereka, rakan-rakan lain meminta saya ke hadapan pentas untuk menyanyi, kerana mereka memang tahu saya meminati muzik nasyid. Saya pada mulanya memanglah malu, tetapi disebabkan minat, saya memberanikan diri untuk menerima pelawaan mereka untuk mencuba menyanyikan lagu kumpulan tersebut. Walaupun secara peribadinya, mereka memang mengenali saya, kerana sudah banyak program yang dibuat bersama, tetapi saya tidak pernah bersama-sama membuat persembahan pentas.


“Nervousnyer..” kata hati saya. Walaupun berselang-seli lawak jenaka dan usikan-usikan ahli kumpulan tersebut terhadap saya, namun, darah gemuruh saya tidak juga berkurangan. “Betul ker aku nak menyanyi ni?” kata hati saya lagi. “Macam tak confident jer..” bebel hati saya lagi. Saya yang pada mulanya memilih untuk menyanyikan lagu Intifada bersetuju menyanyikan lagu Pergi Tak Kembali. Hahaha.. Memang kelakar sebab banyak lirik lagu tu yang saya tak ingat.. tetapi ahli Kumpulan Rabbani membantu menyebut lirik2 tersebut kepada saya. Rasanya, tak sampai seminit pun menyanyi, tapi rasa macam lama. Mana taknya.. Nervous giler.. Berterabur, campur pitching lari.. hahahaha.. Nampaknya pengalaman memasuki pertandingan nasyid peringkat Negeri Selangor beberapa kali tidak banyak membantu saya untuk menyanyi dengan baik. Mungkin sebab nervous kerana berdiri di atas pentas dengan Kumpulan Nasyid popular negara. Rasa macam suara sendiri pun tak keluar..


Sebelum turun ke pentas, sempat juga seorang anggota kumpulan tersebut menyatakan kepada penonton “ Rasanya, dia sorang jer peguam yang boleh menyanyi”. Kata-kata itu mengingatkan saya semasa zaman remaja saya, semasa masih mencari-cari identiti dan personaliti, tak tahu nak jadi apa bila besar. Pensyarah atau doktor atau peguam atau ahli politik atau akauntan atau penyanyi!? (Hehehe..) Akhirnya, bermula tahun 2002, kini genap 6 tahun saya telah berkhidmat sebagai pengamal undang-undang.


Pada saya, walaupun apa yang diimpikan berkemungkinan dimakbulkan atau pun sebaliknya, yang paling penting, kita perlu sentiasa menggunakan kemahiran dan mengamalkan ilmu yang kita ada untuk perkara-perkara kebaikan. Tidak kira sama ada kita peguam, penyanyi, pelakon, penyambut tetamu atau pengutip sampah, apa jua jenis pekerjaan yang dibuat dengan ikhlas dan dilaksanakan dengan baik, tentunya diberi ganjaran oleh Allah. Ilmu tanpa amal, ibarat pohon tanpa buah. Dan sekali-sekala, apa salahnya kita luangkan masa membuat perkara-perkara yang diminati, asalkan tidak terkeluar dari landasan yang dibenarkan Syarak. Mudah-mudahan kita termasuk di dalam golongan orang-orang yang mengamalkan ilmunya dengan ikhlas. Insyaallah.


"Mengharap redha Ilahi"

Hunny

Shah Alam

Tiada ulasan: