Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 10 Disember 2008

Renung Sejenak 2 - Crazy Sales @ Solat


"Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya,
maka dia mendirikan agama, sesiapa yang meninggalkannya,
maka dia meruntuhkan agama"
Salam semua,

Hari ni saya isi dengan berjalan bersama kakak dan anak-anak saudara saya di pusat membeli belah Jusco Bukit Tinggi, sempena J Card Day. Lautan manusia memenuhi pasaraya Jusco terbesar di Malaysia. Pelanggan-pelanggan sibuk memilih barangan untuk dibeli. Saya yang pada mulanya berhasrat untuk membeli barangan kurang daripada RM50, akhirnya terpaksa membatalkan hasrat saya kerana barisan di kaunter pembayaran memerlukan saya beratur sekurang-kurangnya 2 jam!

Begitulah kegilaan manusia, bila berhadapan dengan barang @ perkara yang disukainya. Masa berjam2 yang dihabiskan langsung tidak terasa. Terdetik saya, alangkah baiknya kalau kegilaan manusia dichannelkan kepada perkara yang difardhukan, seperti solat? Sudah tentu kegilaan manusia berhibur dan berpesta dapat dikurangkan, kerana solat adalah ibadah yang mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar, seperti firman Allah ; "Innassolata tanha a'nil fahsyai wal munkar".

Semasa berjalan di sekitar Jusco, saya terkesan dengan teguran anak saudara saya yang baru berusia 7 tahun, bertanyakan bila kami akan solat, sedangkan waktu Zohor sudah masuk. Walaupun masih kecil, tetapi telah tahu tentang ibadah solat. Begitulah peri pentingnya bimbingan dan asuhan ibu bapa terhadap anak-anak mengenai pembangunan tiang agama ini sejak kecil lagi.

Teringat saya bait-bait lagu Kumpulan nasyid Huda yang popular satu ketika dulu;

Suruhlah anak-anakmu bersembahyang, Sedari umurnya 7 tahun, Bimbing mereka lakukan kebaikan, Hidup dan mati kerana Tuhan...

Kewajipan bersolat mengingatkan pesanan ayah kepada kami adik-beradik bahawa solat adalah ibarat kepala kepada badan. Jika anggota badan yang lain tidak ada, manusia masih boleh hidup, tetapi tanpa kepala, mustahil bagi seseorang manusia untuk hidup. Justeru, saya ingin mengajak sahabat-sahabat semua untuk sama-sama mempromosi ibadah solat kepada orang lain. Insyaallah.


Tiada ulasan: