Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Jumaat, 12 Disember 2008

Renung Sejenak 4 - Masa


Salam semua,

Hari ini terasa berlalu begitu cepat. Jam 6 pagi saya sudah bangun bersiap-siap ke pejabat setelah 4 hari bercuti. Melangkah sahaja ke bilik, bertimbun-timbun fail di atas meja yang perlu dilihat dan dikerjakan. Sempat menyelesaikan dua tugasan, jam 9.30 pagi, saya bergegas ke bilik mesyuarat utama untuk mempengerusikan mesyuarat bagi program yang akan diadakan pada minggu hadapan. Mesyuarat tamat jam 11.30. Saya meneruskan kerja-kerja harian dan sedaya-upaya ingin menyelesaikan semua kerja yang diamanahkan kerana saya merancang untuk bercuti pada minggu hadapan kerana mengambil peperiksaan LLM.

Oleh kerana hari Jumaat, saya mengambil peluang waktu rehat yang lama untuk pergi ke pejabat pos mengambil surat berdaftar dan merehatkan badan di rumah. Dalam masa yang sama, saya dihubungi oleh rakan sepejabat yang inginkan pendapat saya mengenai isu perkhidmatan kakitangan MAIS. Saya kembali semula ke pejabat lebih kurang jam 2.45 petang. Saya menyambung semula tugasan, dan seringkali terganggu oleh laungan telefon yang berdering-dering minta diangkat. Semuanya meminta khidmat nasihat dan bantuan guaman. Sedar tak sedar sudah jam 5.30 petang. Saya solat Asar terlebih dahulu sebelum pulang ke rumah. Saya mengatur langkah ke rumah kakak yang terletak tidak berapa jauh dari pejabat.

Sekarang sudah jam 12.30 tengah malam, dan saya masih menaip artikel ini. Hajat di hati nak menyiapkan tugasan LLM, tetapi laptop kesayangan digunakan oleh anak saudara yang tengah ketagih main computer game. Huh! Sekejap betul masa berlalu.. Besok dah nak mula hari baru..
Termenung sejenak saya bila mengingatkan masa selama 24 jam pada hari ni, di mana saya habiskan.. Harap-harapnya saya telah gunakan untuk perkara-perkara yang bermanfaat.

Teringat saya lirik lagu kumpulan Raihan yang bertajuk Demi Masa, yang diadaptasi daripada surah Al-Asr: 1-3:-

Demi masa,
Sesungguhnya manusia kerugian,
Melainkan yang beriman dan beramal soleh..

Ingat 5 perkara,
Sebelum 5 perkara,
Sihat sebelum sakit,
Tua sebelum muda,
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit,
Hidup sebelum mati....

Justeru, mudah-mudahan kita semua tergolong di dalam golongan manusia yang menghabiskan masa hidup kita untuk perkara yang bermanfaat dan diredhai Allah, sebelum tiba 5 perkara tersebut. Insyaallah.

Tiada ulasan: