Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 22 Jun 2010

Diari - Langkah pertama..


Salam semua,

Hari ni, aku posa. Sunat Isnin dan sunat Rejab. Adik aku Mell pun posa. Tapi sungguh miracle, aku bangun jam 4.30 pagi untuk sahur, dan tak tidur lepas tu, but aku tak mengantuk langsung kat opis. Best! Yang lagi best, balik dari ofis, aku dan adik aku Mell terus ke Taman Tasik Shah Alam. Lebih kurang 40 minit jugak kami spent dengan berjalan kaki dan berlari-lari anak. Berpeluh jugak. Kami sampai umah jam 7.05 minit.

"Wahhhh! Hausnyerr!! Lama lagi kot nak buka?" adikku bertanya.

"Mestilah haus. Kita kan berjoging," jawab saya.

"U all ni, dah la posa, berjoging, nanti tak larat," kata Nora, yang turut sama berpuasa.

"Insyaallah, kitorang tahan." jawabku.

"Kak Hani, saya dah cuba tukarkan lampu bilik air tu dengan starternya sekali, tapi saya tak sampai nak adjust. Kak Hani kan lagi tinggi dari saya. Boleh tak Kak Hani tolong adjust?" tanya Nora.

"Alaaa.. Kak Hani tak berani laa.. Takut jatuh jerr.. Kak Hani gayat," jawabku, risau memikirkan jika aku terjatuh dari kerusi di dalam bilik air.. Tentu luka parah kaki aku yang memang dah parah.

"Alaaa.. Boleh punya. Nora dah buat, tapi tak cukup tinggi," Nora membalas.

"Napa tak panggil technician jer? Kan senang?" tanya saya, seboleh-bolehnya mengelak daripada memanjat dan membetulkan lampu bilik air kami.

"Takkan la benda mudah nak panggil technician kak," kata Nora lagi.

Atas desakan Nora, akhirnya, aku memberanikan diri untuk memanjat kerusi dan membetulkan lampu bilik air. Nora dan Mell memberi panduan kepadaku cara-cara memasang lampu dan membetulkan starter lampu.

"I tak pernah buat kerja ni ok. Tak ada dalam skop kerja Kak Hani. Tak ada silibus ni masa i study kott!!," kataku, tak puas hati sebab kena buat jugak. Tapi nak buat macam mana, sebab aku yang paling tinggi di kalangan kami.

"Wah! Berpeluh hebatnya!!! Bagus betul ni. Lagi berpeluh dari berjoging," Mell mengusik, setelah melihat aku berpeluh-peluh membetulkan lampu.

Dengan bantuan Nora, mula-mula aku pasang lampu, then starter.

"Ok Kak, starter tu, akak cuba masukkan, then adjust ke kiri atau kanan, sampai tak boleh cabut," Nora memberi panduan.

Tap! Berjaya!!!

Alhamdulillah.. Akhirnya terang semula bilik air kami yang dah 3 hari bergelap sebab lampu terbakar.

Satu pengajaran yang saya perolehi dari peristiwa ini, kita tak mungkin tahu bagaimana untuk mengendalikan semua urusan/ perkara di dalam dunia ini. Tetapi sebenarnya, kita harus ingat, apa jua perkara, ianya perlu bermula dengan langkah pertama pada kali pertama. Kalau kita ragu-ragu, kita perlukan guru untuk mengajar. Mungkin kita akan membuat kesilapan pada langkah yang pertama, tetapi itu lumrah. Kesilapan tersebut akan mengajar kita untuk lebih berhati-hati pada kali kedua dan seterusnya, sehinggalah kita menjadi mahir dan bersedia dengan segala cabaran dan kemungkinan. Sistem pengajaran dan pembelajaran ini akan berterusan sampai bila-bila. Setiap masa akan berlaku langkah pertama kali pertama. Semoga kita semua terus berani memulakan langkah pertama buat kali pertama untuk perkara-perkara baik dan baru yang kita terokai supaya menjadikan diri kita lebih baik dan lebih mendekatkan diri kita pada Allah.

"To be a betterman"
Nurhani

Shah Alam

2 ulasan:

..nOWa.. berkata...

u did it, kan? ternyata fobia boleh diubati..

Hunny berkata...

Nowa,

Ye lahhhh.. Bengkel kaunseling banyak membantu.. :P. Thanx anyway.. walau aku terpaksa, akhirnya aku berjaya..:P