Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 16 Ogos 2010

Diari - "Bacalah.."


"Cik An.. nak Quran,"

Anak buahku, Ika dan Najah (9 tahun) meminta Quran dari aku, usai kami bersolat subuh berjemaah bersama-sama 5 Ramadhan 1431. Tadi kedua-dua mereka bersolat berimamkan aku. Selepas bersahur dan bersolat, aku terus membaca al-Quran. Nak capai KPI diri sendiri tahun ni, nak habiskan 30 juzuk dalam bulan Ramadhan sahaja. Bulan-bulan lain sekali lagi khatam. Maknanya, setahun dua kali.

"Sekurang-kurangnya setahun 2 kali," Abah memberitahu kami semasa sesi taklim dalam bab fadhilat Quran semasa aku bertanya beliau berapa kali kita perlu khatam al-quran setahun.

Tahun-tahun yang lalu, sama juga KPI aku, tapi tak berjaya. Agaknya sebab usaha aku masih kurang. Pada aku kesibukan bekerja bukan penghalang. Sekarang, bila-bila masa kita boleh membaca Al-Quran. Semuanya di hujung jari. Banyak software al-quran yang dijual di pasaran atau secara online. Hanya dengan satu click saja, kita dah boleh download macam-macam versi bacaan al-quran.

Tetapi saya masih suka cara lama. Membacanya dalam bentuk fizikal. Ambil wudhuk, tutup aurat dan aku bacanya, dengan menjaga tajwid dan lenggok bacaan aku yang tersendiri. Itu yang anak-anak buahku nampak. Dan itu juga yang mereka tiru. Mereka nak buat apa yang aku buat walaupun aku tak ajak pun mereka sama-sama baca al-Quran. Alhamdulillah, Allah bukakan hati mereka dan hidayahkan mereka untuk sama-sama membaca al-quran apabila mereka nampak aku baca.

"Cik An. Kita nak Quran jugak," giliran Fawwaz dan Ikram (7 dan 9 tahun) meminta Al-Quran dari aku.

"Ok. Gi ngaji kat atas yer," kata aku sewaktu menghulurkan masing-masing senaskah al-quran yang aku ambil dari almari di ruang tamu.

Aku menyambung kembali bacaanku. Beberapa minit kemudian, aku mendengar riuh suara anak-anak buahku, masing-masing membaca Al-Quran. Aku tersenyum. Dalam hatiku, aku berdoa, semoga Allah terus memberikan petunjuk dan hidayahNya kepada anak-anak ini. Mereka darah dagingku, yang akan menyambung perjuangan generasi kami kelak. Pada ketika mereka dewasa, ujian dan dugaan mereka tentu lebih hebat lagi. Semoga Allah mengisi jiwa-jiwa mereka dengan Kalam Nya yang penuh mukjizat dan ilmu agama yang mantap sebagai petunjuk dan pendinding diri mereka dari maksiat dan tipu daya syaitan.

Tinggal 1 mukasurat lagi aku nak menghabiskan satu juzuk bacaan aku, tiba-tiba,"

"Cik An. Kita pun nak Quran," Iman (7 tahun), meminta Quran dari aku.

"Iman dan pandai baca Quran ke?" tanya aku, menduga.

"Dahh.. kita cari kat atas tak jumpa," katanya.

"Kejap. Cik An dah nak habis ni. Nanti Iman guna Quran Cik An yer?" kataku.

Iman menganggukkan kepalanya. Aku meneruskan bacaan terakhirku dengan tartil. Aku tersenyum. Dalam hati aku berbunga riang!

"Ku Mengharapkan Ramadhan Kali Ini Penuh Makna"
Nurhani

Shah Alam

2 ulasan:

eNaSaN berkata...

Terbaek nie Oan..



Budak2 lagi senang nak suh baca Al_quraN compare dgn org dewasa..

Hunny berkata...

Enasan,

Betullah tu...:)