Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 13 Disember 2008

Diari 9 - Assignment vs Arak

Ban Liquor! Its prohibited to Muslims!!
Salam semua,

Sejak bangun pagi tadi, tak berganjak-ganjak saya dari kerusi. Menyiapkan assignment untuk dihantar hari Isnin minggu depan. Kakak sekeluarga balik ke kampung. Adik saya ke PC Fair di KLCC. Saya tekun mengadap laptop menaip tugasan.

"Hmm.. bilalah nak siap ni".. hati saya berkata.. Setakat ni baru dapat 6 mukasurat. Itupun belum edit lagi.. Sekurang-kurangnya ada 10-20 ms yang diminta oleh pensyarah.. Harap-harap dapat siapkan juga hari ni, kerana esok ada tugasan lain pulak nak dibuat.

Bila dah boring sangat, saya layari Utusan Malaysia ,Berita Harian dan Kosmo untuk mengetahui berita2 terkini tanah air (Hehehehe.. sebab tu lah tak siap2 assignment nyer..) Saya tertarik untuk mengulas mengenai satu berita yang dipaparkan:-

Port arak untuk remaja Islam


INILAH pusat hiburan yang menjadi port remaja Islam melepaskan ketagihan arak di Alor Star.

ALOR STAR - Di sebalik usaha kerajaan negeri yang cuba menyekat kegiatan meruntuhkan akhlak remaja, sebenarnya terpampang sebuah pusat hiburan di sini yang dijadi port anak-anak muda melepaskan ketagihan arak. Bukan setakat meminum arak malah premis yang dibuka bermula pukul 9 malam hingga 3 pagi itu juga dipercayai dijadikan lokasi pasangan kekasih bermadu asmara setelah khayal dengan arak dan dadah yang dibawa.

Tinjauan Kosmo! di pusat hiburan tersebut mendapati hampir 75 peratus pelanggan pusat hiburan bertemakan R&B (Rock & Blues) itu adalah ramaja Islam dan terdapat daripada mereka adalah pelanggan bawah umur.Yang paling sedihnya pula, selepas khayal dengan arak, segelintir anak muda di situ akan mencetuskan pergaduhan kerana ingin merebut perempuan.

Bekas pengunjung tetap pusat hiburan berkenaan yang mahu dikenali sebagai Farukh, 25, mendakwa, premis itu adalah tumpuan golongan anak muda melepaskan ketagihan arak secara terbuka tanpa perlu takut memandangkan pusat hiburan itu didakwa 'kebal' daripada diserbu oleh Jabatan Agama Islam Kedah dan polis. Menurutnya, setiap hari Rabu dan Jumaat, premis itu akan dipenuhi kira-kira 100 remaja Islam dan setiap dari mereka akan dikenakan bayaran sebanyak RM30 untuk menerima sebotol arak.- Bernama.


Setelah membaca artikel tersebut, saya berharap dan meminta supaya kegiatan tersebut dibendung serta merta, kerana ramai belia Islam yang terlibat. Teringat saya firman Allah swt yang maksudnya;"Sesungguhnya arak, berjudi dan bertenung nasib adalah sebahagian daripada amalan syaitan, justeru hendaklah kamu menjauhinya.Satu hadis yang telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda; Arak adalah ibu segala maksiat.

Tetapi, saya kurang bersetuju dengan pandangan Farukh, yang mengatakan bahawa premis arak tersebut 'kebal' daripada JAIN Kedah dan polis. Berkemungkinan tidak ada pihak yang membuat aduan sebelum ini, ataupun operasi premis ini dijalankan secara senyap-senyap.

Apapun, saya memuji Kosmo yang berjaya memaparkan kisah ini, supaya tindakan dapat diambil oleh pihak berwajib. Saya juga ingin menambah, tanggungjawab ini, bukan saja menjadi tanggungjawab pihak berkuasa agama atau pihak polis, tetapi semua orang Islam yang hendak melaksanakan Islam secara keseluruhan, bukan sebahagian sahaja, seperti firman Allah ; "Udkhulu fis silmi kaaffatan" yang bermaksud; Masuklah engkau ke dalam Islam secara keseluruhan.Insyaallah. Mudah-mudahan kita tergolong di dalam golongan yang mengamalkan Islam secara keseluruhan. Amin.

Say NO to liquor!! Arak Musuh Umat Islam!!

PERINGATAN!!

Orang Islam yang ditangkap meminum arak boleh didakwa di bawah Enakmen Jenayah Syariah Negeri-Negeri, di mana sekiranya disabitkan, boleh dihukum penjara tidak melebihi 3 tahun, denda tidak melebihi RM5,000.00 atau kedua-duanya sekali. Sila sebarkan kepada Ummah!!



3 ulasan:

iKHMAR berkata...

Salam singgah...
& salam ukhuwah...=)

Tanpa Nama berkata...

salam..
kak hani, memang sangat sedih bila ada kawan2 kata "minum" itu adalah biasa bg mereka dan tak segan untuk kata "YES, I"M DRINKING SO WHAT?"... :(

Hunny berkata...

Salam Aza, kena jugak tegur kawan2 kita yang minum, sebab menjadi tanggungjawab kita untuk tegur. Bukan kita yang minta tegur, tapi Allah yang suruh tegur. Dia tak nak terima, cerita lain. Yang penting, kita dah tegur.