Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 22 Februari 2010

Diari - "Berjuang, Berkorban demi cinta.."


Salam semua,

Hari ini, jam 8.15 malam, saya baru dapat pulang dari pejabat. Semuanya gara-gara pertemuan saya dengan Pengerusi MAIS tengahari tadi.

"Salam Dato'. Saya dan Rohana cuma nak maklumkan, Jumaat lepas ada satu artikel ditulis oleh P Gunasegaram dalam akhbar The Star yang mempertikaikan mengenai hukuman sebatan ke atas 3 wanita atas kesalahan melakukan hubungan seks haram," saya menjelaskan kepada Pengerusi MAIS, Dato' Azib semasa pertemuan siang tadi di pejabatnya. Turut serta dalam pertemuan tersebut adalah Puan Rohana, PRO MAIS. "Saya tak sempat baca pun," jelasnya yang baru pulang daripada Maghribi kerana mengiringi rombongan MB ke negara tersebut.

" Apa cerita?" tanyanya lagi.

"Penulisnya berbangsa India, dan bukan Islam, dia editor di The Star. Dia tak tahu pun pasal undang-undang Islam, tapi boleh komen pasal undang-undang Islam. Pandangan saya, komen-komennya agak melampau," saya menerangkan satu persatu.

"Apa tindakan yang boleh diambil?" tanyanya.

"Saya cadangkan esok di Mesyuarat MAIS, kita bincangkan perkara ini. Kalau menurut undang-undang, apa-apa kenyataan yang bersifat menghasut boleh dikenakan tindakan di bawah seksyen 4 Akta Hasutan atau seksyen 298A Kanun kesiksaan kerana menimbulkan suasana ketidakharmonian dan ketegangan disebabkan alasan agama," jelas saya panjang lebar.

"Kalau macam tu, buatkan pandangan undang-undang dan sediakan paper," arah Dato' Azib.

"Err.. Dato', saya rasa lebih baik masuk dalam hal-hal lain ajer, tak payah buat paper," usul saya cuba mengelak dari menyediakan kertas kerja kerana masa sudah terlalu singkat. Tambahan pula, ini merupakan kertas kerja ketiga yang perlu dibentang oleh saya esok, setelah dua lagi kertas kerja diserahkan pada minggu lepas.

"Mana boleh. Habis tu macam mana nak bincang esok. Kena la ada paper. Lepas tu minta pandangan Dato' Saleh dan Datin LA," arahnya lagi.

Nampaknya, strategi saya supaya tak payah bentang paper tak berkesan. Mujur juga Rohana dan Rasyid, kakitangan di Bahagian saya sudi membantu membuat salinan dokumen-dokumen yang diperlukan. Pada waktu rehat, sempat juga saya dan Rohana serta Puan Norraini, Ketua Audit Dalam MAIS menziarahi seorang kakitangan MAIS yang dimasukkan ke Hospital Besar Tengku Ampuan Rahimah Klang kerana demam denggi. Hanya pada jam 3.30 saya baru mula mendraf. Dua mesyuarat di sebelah petang saya mewakilkan penolong pegawai saya untuk hadir. Pengalaman menyedia dan membentang kertas kerja sebelum ini menyebabkan saya agak 'rileks' walhal masa penyediaan sangat singkat. Agaknya dah terbiasa dan telah tahu apa perkara penting yang nak dimasukkan. Untuk kesekian kalinya, saya bersyukur kerana Allah memudahkan urusan saya. Jam 8 malam, saya akhirnya menyerahkan salinan dokumen dan kertas kerja kepada urusetia yang masih 'setia' di pejabat.

Alhamdulillah... Terima kasih Allah, kerana memberiku ilham dan mempermudah urusan ku. Walaupun perut terasa lapar dan berkeroncong, namun berkat rahmat dan kasih sayangmu, dapat juga aku siapkan kertas kerja itu. Sesungguhnya aku berjuang demi cintaku padaMu dan pada agamaMu.. Saat rakan-rakan lain sudah pulang, aku masih di pejabat.. Thanx Allah...:) Moga terus dipermudah urusan dunia dan akhiratku dan teman-teman seperjuangku.. Amin.. :)


"Cintai Allah, Cintai Islam"
Nurhani
Seksyen 3
Shah Alam

Tiada ulasan: