Kurang daripada 48 jam sahaja lagi akan tiba satu lagi hari kebesaran Islam iaitu hari kelahiran Kekasih Allah yang tercinta, Rasulullah Muhammad s.a.w. Saya pernah ditempelak oleh seorang rakan apabila menyertai program perarakan sempena sambutan maulidurrasul peringkat negeri Selangor tahun lalu.
"Sia-sia ajer. Buat penat kaki. Tak ada dalil pun atas sambutan ni," tempelaknya.
"Boleh ke sambut Maulidurrasul ni? Bukan bidaah ke?" seorang sahabat lain bertanya.
Ini persoalan yang sering ditimbulkan bila hari kebesaran Islam disambut, tetapi tidak pula timbul persoalan bila New Year disambut, hari kemerdekaan disambut, dan ntah apa-apa hari lain..
Kebetulan semalam saya sempat membuka mesej di dalam Facebook saya, yang diterima dari seorang sahabat, melampirkan satu artikel bagi menjawab persoalan ini. Penulis asal artikel ini adalah Sheikh Muhammad Hisham Kabbani tetapi telah diterjemahkan. Semoga Allah SWT membalas jasa baik PENULIS dan PENTERJEMAH artikel yang sangat bermanfaat ini.
Artikel ini diedit dalam bentuk “e-Book” secara sukarela oleh seorang Muslim yang berharap agar manfaat artikel ini dapat disampaikan kepada seluruh umat Islam. Mohon maaf di atas segala kekurangan dan kesilapan yang berlaku. Semoga Allah SWT menerima usaha yang dhaif ini sebagai sebab untuk mencapai redha Allah dan Rasul-Nya. Kepada semua yang hendak menyalin dan menyebarkan, silakan. Cuma tolong masukkan nama penulis asal artikel ini (Sheikh Muhammad Hisham Kabbani).
Segala puji dan puji hanya buat Allah, Tuhan seluruh alamraya dan selawat serta salam buat Nabi dan RasulNya Muhammad dan kaum keluarganya dan para sahabat. Didalam agama Islam terdapat dua perayaan besar yang disebut sebagai hari Raya ataupu 'Id iaitu, 'Idil-adha dan 'Idil-fitri. Perayaan lain yang terdapat didalam agama Islam, seperti Maulidurrasul bukan merupakan satu kewajiban tetapi ia tidaklah pula dilarang untuk menyambutnya. Pada zaman ini terdapat banyak suara-suara yang mempertikaikan tentang sambutan Maulidurrasul dan ia menjadi fokus perdebatan dan perbalahan, walaupun sebenarnya, banyak lagi isu penting yang perlu ditangani oleh umat Islam. Zaman ini merupakan zaman dimana musuh-musuh Islam sedang melakukan operasi besar-besaran untuk menghancurkan ummat Muhammad, daripada dalam mahupun daripada luar tanpa perasaan belas kasihan dan amat sedikit sekali bilangan orang-orang yang beriman yang dapat mempertahankan ummah ini daripada serangan-serangan ini. Zaman ini merupakan zaman jahiliyyah Ummat Islam, sehinggakan kebenaran amat jarang sekali dan kebatilan merupakan perkara yang biasa dan diterima umum. Firman Allah kepada orang-orang yang beriman,"Berpeganglah kamu pada tali Allah dan janganlah kamu bercerai-berai" (Ali-Imran: 103). Pada zaman ini serangan musuh bukanlah satu-satunya penyebab penderitaan ummat Islam. Dikalangan kita sendiri - ummat Islam - ada musuh dalam Islam, tidak perlulah kita sebut siapa mereka kerana ianya telah pun diketahui umum. Musuh dalam selimut ini, tidak pula suka untuk menyerang musuh-musuh Islam yang sebenar tetapi sebaliknya, mereka menyebarkan pula permusuhan dan perpecahan dikalangan ummat Islam diseluruh dunia. Oleh itu saya rasa ini merupakan tanggungjawab saya untuk melindungi mereka yang beriman daripada serangan mereka ini, yang tidak ada kerja lain, selain mencari kesalahan saudara sendiri. Mereka berkerja bertungkus lumus untuk menaikkan rasa syak wasangka dan was-was kepada perkara-perkara yang sahaja mereka timbulkan agar ianya menjadi satu yang kontroversi dan seterusnya, menuduh saudara sendiri sebagai musyrik, kafir, dan mubtadi'. Mereka pula dengan senang-senangnya merubah pendapat-pendapat ulama-ulama yang terdahulu, yang selama 1400 tahun dianggap sahih dan benar oleh semua ummat Islam dan menamainya sebagai bid'a, syirik dan kufur!
Membesarkan Maulidurrasul samalah seperti kita membesarkan Islam kerana Rasulullah (s.a.w) umpama simbol bagi agama Islam. Imam Mutawalli Sha'rawi telah menuli didalam kitab beliau, Ma'idat al-Fikr al-Islamiyya (ms. 295),"Jika setiap kejadian yang tidak bernyawa sekalipun, bergembira dengan kelahiran baginda (s.a.w) dan semua tumbuh-tumbuhan pun bergembira malahan semua binatang pun bergembira dan semua malaikat pun bergembira dan semua jinn Islam bergembira diatas kelahiran baginda (s.a.w), kenapa kamu menghalang kami daripada bergembira dengan kelahiran baginda (s.a.w)?"
Oleh itu, untuk melindungi orang-orang awam Muslim dan Mukmin daripada tuduhan-tuduhan yang tidak boleh diterima, terutama sekali di Amerika dan Kanada, yang tidak mempunyai ramai ulama' yang boleh menjawab orang-orang yang jahil ini adalah penting untuk mengetahui mengenai kedudukan keadaan yang sebenarnya. Sebenarnya kedudukan perkara ini melibatka persoalan khilaf (perbezaan pendapat para ulama') sahaja dan tiada siapa yang merubah pendapat para ulama' yang muktabar kecuali orang-orang yang jahil dan para pembuat bida'ah. Insyaallah, saya akan memberi fakta dan nas serta dalil yang berkaitan dengan Maulidurrasul yang berlandaskan Al-Quran dan As-sunnah serta ijma' para ulama, agar dengan niat ini, semoga ianya menjadi jawaban kepada kritikan-kritikan dan persoalan-persoalan para "ulama" yang jahil yang berpura-pura mahir dalam agama dan semoga ilmu ini dapat dikongsi bersama - ilmu yang Allah beri kepada ulama' yang benar dan semoga Allah merahmati para ulama' yang benar ini. Sebelum pergi dengan lebih mendalam lagi ingin saya kemukakan 3 kenyataan:
1. Kami mengatakan bahawa menyambut Maulidurrasul (s.a.w) adalah dibolehkan. Perkumpulan yang dilakukan untuk memperdengarkan Sirah (kisah hidup) dan 'Madh' (puji-pujian) buat Rasulullah (s.a.w) adalah juga dibenarkan, begitu juga dengan kebiasaan menjamu tetamu dan menggembirakan saudara seUmmah adalah dibenarkan dan digalakkan.
2. Meraikan Maulidurasul (s.a.w) bukan sahaja terhad pada 12 hb. Rabi'ul al-Awwal tetapi ianya patut dilakukan pada setiap hari dalam setiap bulan di setiap masjid agar orang ramai dapat merasakan cahaya Islam dan Shari'a didalam hati-hati mereka.
3. Majlis sambutan Maulidurrasul (s.a.w) merupakan peluang keemasan yang berkesan dan efisyen untuk menyebarkan Islam dan mendidik anak-anak kita, yang tidak patut diabaikan oleh para ulama dan da'I, untuk mengajar dan mengingatkan Ummah mengenai Rasulullah (s.a.w) dan akhlaq baginda yang mulia, cara baginda beribadah dan cara baginda baergaul dengan orang ramai. Cara ini boleh memupukkan perasaan cinta dan sayang serta sentiasa mengingati Rasul (s.a.w) pada hati kanak-kanak. Pemberian makanan serta minuman dan hadiah juga akan membuatkan mereka merasa gembira menyambut hari tersebut.
Penulis : Sheikh Muhammad Hisham Kabbani (bersambung..)"Mari Mencintai Nabi"
Nurhani
Shah Alam
3 ulasan:
Assalamualaikum..
Ustazah dah siasat sapa tu Sheikh Muhammad Hisham Kabbani ?
Shaykh Kabbani is a spiritual teacher in the line of the Naqshbandi-Haqqani Sufi Order. (rujuk = http://en.wikipedia.org/wiki/Hisham_Kabbani)
Syeikh HISHAM KABBANI.(Pengganti syeikh Nazim Al Haqqani) yang dipetik daripada http://heliconia.wordpress.com/tag/naqsyabandi/
Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah D.A.
Kategori : Akidah
Tajuk :
Tariqat An Naqsyabandiah Al Aliyyah
Isu : Tariqat An Naqsyabandiah Al Aliyyah pimpinan Syeikh Mohammed Nazim Haqani
Fatwa :
Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah D.A. setelah mengkaji bersetuju dengan sebulat suara mengharamkan tareqat ini.
Rujukan Pewartaan : No.20 Jd. 44
Tarikh Pewartaan :
27 September 2001
Macam mana ustazah boleh guna tulisan beliau sebagai rujukan ustazah ?
Tambahan lagi..
1. Tariqat Naqsyabandiah Al-aliyyah Syeikh Nazim Al-haqqani
Tarikh Keputusan : 3 Apr, 2000
Tarikh Mula Muzakarah : 3 Apr, 2000
Tarikh Akhir Muzakarah : 3 Apr, 2000
Oleh : Muzakarah Kali Ke-48
Keputusan
Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam. Pengamal ajaran ini hendaklah segera bertaubat.
Semua negeri dikehendaki memfatwa dan mewartakan bahawa tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim diharamkan dan tidak boleh diamalkan oleh umat Islam kerana ia bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.
2. Tariqat Naqsyabandiah Al-'aliah Pimpinan Syeikh Nazim
Akidah
Keputusan:
Tariqat Naqsyabandiah Al-'Aliah di bawah pimpinan Syeikh nazim bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan menyeleweng daripada ajaran Islam. Pengamal ajaran ini dikehendaki segera bertaubat.
Status Penwartaan: Diwartakan
Nombor Rujukan: PMWP/100/20;PN(PU2)530/III
3. Tariqat An Naqsyabandiah Al Aliyyah
Akidah
Huraian Tajuk/Isu:
Tariqat An Naqsyabandiah Al Aliyyah pimpinan Syeikh Mohammed Nazmim Haqani
Keputusan:
Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah D.A. setelah mengkaji bersetuju dengan sebulat suara mengharamkan tareqat ini.
Keterangan/Hujah:
Kerana ianya didapati bertentangan dengan fahaman Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam. Pengamal ajaran ini dikehendaki segera bertaubat.
Status Penwartaan: Diwartakan
Nombor Rujukan: PMN(K)045(13)
Akta/Enakmen: No.20 Jd. 44
semua diatas boleh rujuk http://www.e-fatwa.gov.my/
aik mana nie tiada apa-apa komen ker...
Catat Ulasan