Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Khamis, 11 Februari 2010

Diari - Mudah-mudahan Allah panjangkan usia...


Salam semua,

Sejak semalam, bermula jam 9 pagi, saya dan Ketua-Ketua Bahagian di MAIS terlibat di dalam Bengkel menggubal Peraturan bagi anak syarikat MAIS. Tujuan peraturan ini diwujudkan adalah untuk memastikan anak syarikat yang ditubuhkan oleh MAIS sentiasa mematuhi dasar-dasar pentadbiran dan polisi MAIS selaku pihak berkuasa utama di Selangor dalam hal ehwal pentadbiran agama Islam selepas DYMM Sultan. Ini kerana, pihak MAIS adalah pihak yang berakauntabiliti dalam setiap persoalan berhubung dengan pentadbiran sosio ekonomi umat Islam di Selangor. Ini termasuklah perkara berkaitan pungutan dan agihan zakat, pendaftaran dan perkembangan wakaf, penyewaan tanah-dan premis Baitulmal, pengurusan pusaka tidak berwaris, pendaftaran, penjagaan dan pengajaran muallaf, penguatkuasaan undang-undang jenayah Syariah, pendaftaran nikah, pengurusan masjid-masjid, pembangunan harta umat Islam, dll. Justeru, adalah amat penting bagi setiap anak syarikat MAIS untuk bertindak dalam melaksanakan fungsinya selaras dengan dasar yang ditetapkan oleh MAIS.

Lebih kurang jam 11.30 tengahari, saya meminta izin untuk menghadiri mesyuarat di Tingkat 9 MAIS bersama Tuan Fouzi, Penolong Penasihat Undang-undang Negeri dan Puan Nurul, seorang peguam dari fima guaman panel MAIS berkenaan dua isu perundangan MAIS. Lebih kurang jam 1.20 kami selesai berbincang. Tuan Fouzi meminta diri untuk pulang.

"Ada kerja lagi ni," katanya.

Saya mengajak Puan Nurul ke pejabat di Tingkat 10 MAIS untuk menyemak beberapa perjanjian dan dokumen perundangan. Saya solat Zohor sementara menantikan beliau menyemak perjanjian dan memberikan komen-komen beliau. Hanya pada jam 2.40 kami selesai berbincang dan perut terasa lapar dan berkeroncong. Disebabkan kantin di bawah tutup (proses pemindahan), kami ke restoran di luar pejabat. Setelah selesai menjamah hidangan, Puan Nurul menghantar saya ke pejabat. Saya menyambung tugasan harian di pejabat sebelum pulang ke rumah pada jam 6pm.

"Letihnya!" getus saya.

Akhirnya saya tertidur disebabkan terlalu letih. Hanya pada jam 7.15 pm, saya terbangun kerana telefon saya berbunyi. "Ya Allah! Dah nak maghrib rupanya," hati saya berkata. Saya bingkas bangun.

"Kak Hani, meh la makan roti tampal (roti canai yang ditampal telur mata kerbau) sama-sama," pelawa Nora yang baru saja tiba di rumah. Lebih kurang jam 9 malam, saya, Nora dan 6 orang kakitangan wanita MAIS bergegas ke Dewan MBSA di seksyen 7 untuk bermain badminton. Seronok rasanya bila dapat mengeluarkan peluh sambil membuat pukulan 'smash'. Lebih kurang jam 11 malam, kami berhenti.

Sampai di rumah, sementara menantikan peluh saya kering, saya membaca beberapa buah majalah yang saya beli semasa Karnival Karangkraf minggu lalu. Akhirnya, hanya pada jam 12.30 saya bangun, membersihkan diri dan solat. Jam menunjukkan pukul 1.30 semasa saya membaca doa untuk tidur beserta tiga 'qul'. Hajat di hati nak melayari web, tapi dah lewat sangat.

Rasanya macam baru jer pukul 9 pagi, dah pukul 1.30 pagi. Keterbatasan waktu yang begitu pantas berlalu, semacam menakutkan. Banyak amalan belum dibuat, banyak tanggungjawab belum selesai, banyak hutang belum dilunas. Mudah-mudahan Allah panjangkan usia kita untuk membuat semua perkara itu. Amin..


"Mengharap Redha Ilahi"
Nurhani
MAIS.

Tiada ulasan: