Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 24 Mei 2010

Diari - Program Ramah Mesra Bersama Mualaf Daerah Klang

Salam semua,

Saat ini, saya masih di Hotel Impian Morib, kerana jemputan menghadiri program Ramah Mesra Bersama Mualaf. Saya dan Ustaz Fahimi tiba seawal jam 2 petang, kerana slot saya bermula pada jam 3pm. Namun, slot saya ditangguhkan ke jam 9 malam. Alhamdulillah, saya dapat berkongsi kesan-kesan pemelukan Islam bersama lebih kurang 40 orang mualaf daerah Klang. Antara lain yang saya kongsikan adalah apabila mereka memeluk Islam, mereka tertakluk kepada undang-undang syariah dan juga undang-undang sivil.

Kini, jam dah menunjukkan pukul 11.30, dan program dialog dengan mereka masih belum selesai. Banyak permasalahan dan isu-isu yang mereka kongsikan. Semakin lama saya dengan mereka, semakin banyak luahan mereka yang saya dapat dengar. Bantuan bulanan, elaun, bimbingan agama, perlindungan dan masalah-masalah lain yang mereka kongsikan. Turut dibangkitkan adalah pegawai mualaf yang kurang mesra. Alhamdulillah, sahabat-sahabat daripada MAIS dapat memberikan jawapan kepada semua persoalan yang dikemukakan.

Jujurnya, saya amat-amat bersyukur kerana lahir sebagai seorang Islam sejak kecil, dan diberi hidayah sejak lahir. Alhamdulillah..

Malam ini saya diminta menerangkan mengenai kesan-kesan pemelukan Islam. Bersama saya Ustaz Fahimi, Pegawai Syariah MAIS.

Sebahagian muallaf lelaki yang hadir. Pukul 12.30 baru kami dapat bergerak pulang, sebab ditahan oleh mereka. Banyak yang mereka tanyakan untuk mendapatkan penjelasan MAIS.



Peserta yang hadir, muallaf dari daerah Klang. masing-masing khusyuk mendengar penerangan yang disampaikan.

"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani
Bilik Kelanang
Hotel Impian
Morib

Tiada ulasan: