Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 9 Februari 2010

Diari - Wanita Hebat


Salam semua,

Malam semalam saya tidur lewat, lebih kurang jam 1.30 pagi. Walhal, seharian berjalan dengan seorang teman dan kakak dengan anak-anaknya di Jusco Bukit Raja. Malam tadi pun sama. Susah nak melelapkan mata. Seharian hari saya dipenuhi dengan kerja-kerja rutin di pejabat. Pagi saya menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Wakaf Negeri Selangor sehingga jam 1.30 tengahari. Sebelah petangnya, saya sibuk dengan rutin biasa, perbincangan dengan kakitangan Bahagian dan menyiapkan tugasan yang diamanahkan. Jam 7 malam, barulah saya bergerak pulang, selepas membuka semua emel-emel Jabatan berkenaan dengan tarikh mesyuarat, pindaan perjanjian-perjanjian dan maklumbalas mesyuarat.

Semasa memandu, perut saya terasa lapar sangat, sampai terasa agak pedih. "Adus!! Laparnya!!!" getus hati saya. Teringat saya pada kupon percuma McDonalds yang saya perolehi semasa Karnival Karangkraf minggu lepas. Saya singgah di McDonalds drive through di Seksyen 3 untuk menukarkan kupon tersebut dengan Filet - O Fish percuma. Alhamdulillah...

Selepas solat Maghrib dan mandi, saya menonton Buletin Utama. Selepas itu, bagai mendapat semangat baru, saya menyelesaikan satu demi satu kerja yang saya bawa pulang. Saya menswitch channel ASTRO kepada channel 851 Sinar. Tak lah boring sangat menyiapkan kerja sambil mendengar radio. Sebelum mula 'bertugas over time' saya memasukkan baju-baju di dalam mesin basuh automatik. "Nanti kalau dah boring membaca, bolehlah menjemur pulak," hati saya berkata.

Lebih kurang jam 10, berhenti seketika untuk solat Isyak. Memang menjadi tabiat saya, kebiasaannya, kalau saya mentelaah, saya akan berehat sebentar lebih kurang 5-10 minit selepas 1 jam membaca untuk melapangkan fikiran. Kemudian saya akan menyambung semula mentelaah dan akan berehat sebentar untuk menjemur kain dan melipat baju. "Nasib baik dah seterika baju semalam, kalau tak mesti lagi letih," hati saya berbicara.

Akhirnya, lebih kurang jam 12 malam, saya selesai menyemak 1 Perjanjian Jual Beli, 2 Perjanjian Kebenaran Menduduki, 1 Peraturan Jawatankuasa Tetap MAIS yang bakal diwartakan dan 1 prosedur kutipan khairat Negeri Selangor. Phew! Memang rasa letih, tapi syukur sebab akhirnya dapat juga ku semak.. Alhamdulillah...

Dan untuk kesekian kalinya, saya memang 'salute' dan tabik hormat kepada para ibu yang berkejaya. Mereka bekerja di sebelah siang, mengasuh anak dan menjaga suami di sebelah malam, nak memasak, mendobi, menggosok baju, mengulangkaji dengan anak-anak, bersembang dengan suami... etc etc... rasanya, 24 jam pun tak mencukupi... Patutlah kata orang, tangan yang menghayun buaian bisa menggoncang dunia... Ibu-ibu ini, yang dikurniakan sifat kasih sayang dan kesabaran yang tinggi dalam mendidik dan membesarkan anak-anak, jika betul didikan yang diberi, pastinya anak yang lahir bisa menjadi contoh dan pemimpin yang bagus dalam masyarakat. Betullah juga kata orang, di sisi seorang lelaki yang hebat, ada seorang wanita yang hebat di sisinya... Seorang pemimpin lelaki yang hebat, pasti ditemani seorang wanita yang hebat. Lelaki yang soleh, temannya wanita solehah. Ini kerana, hanya wanita-wanita yang hebat dan solehah berusaha memahami kesibukan suami sebagai ketua keluarga, kewajipan mencari nafkah dan mencurahkan khidmat kepada masyarakat, suami yang terpaksa mengorbankan masa untuk keluarga tercinta demi agama.

Contohnya seorang Menteri. Katalah sehari masa 24 jam, 8 pagi dah kena bergerak ke persidangan. 11 pagi perasmian program. 12.lunch dengan duta. petang. terbang ke tempat lain pulak. malam. dinner bersama menteri. tengah malam. baru nak tengok surat-surat... bila agaknya nak spend masa bersama keluarga?

Hmmm... Saya nanti, bagaimana agaknya? Adakah saya wanita hebat? Waktunya belum sampai.. Hanya saya berdoa semoga mudah-mudahan Allah golongkan saya dalam golongan itu. Aminn...

By the way, tahniah saya ucapkan pada Ustaz Amin atas kelahiran cahayamata yang keempat. Semoga jadi anak soleh :)

"Aku wanita"
Nurhani
Shah Alam

2 ulasan:

ibnu_maulub berkata...

salam..
kalau dah pakai kereta sport tapi nak jadi zuhud sedekah jelah kat saya..huwa..huwa..huwa...
kak gurau je..hik..hik..hik..

Hunny berkata...

Salam dik,

Ada, tapi yang replika, bila isi minyak dapat kereta.. Nak tak? Zuhud sungguh tu...