Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Khamis, 4 November 2010

Renung Sejenak : Teman Setia Sepanjang Hayat



Salam semua,

Hari ini aku bercuti, sebab esok nak raya, nak baling kelapa... Ahahaha...:D. Semalam aku merempit tak hengat dari opis, sebab nak elak balik malam. Tapi Allah punya kuasa, aku sampai umah, malam jugak, lebih kurang jam 8.30. Oleh kerana aku kuar opis pun dah lewat, dalam pukul 6.50pm, then aku singgah solat Maghrib kat masjid Kg Puncak Alam, akhirnya, aku terpaksa jugak merentasi jalan Ijok - Berjuntai Bestari - Kg Raja - Tg Karang yang gelap pekat bersendirian. Walaupun baru jer lepas Maghrib, tapi suasana dah gelap gelita sebab tak ada lampu jalan. Mula-mula aku layan lagu-lagu rock kapak, then aku rasa 'kurang selamat' pulak dengar lagu macam tu, terus aku on CD Maher Zain aku... Huwa huwa... Penakut tahap Gaban kot!! Then, apalagi.. Aku speed la.. Naik keta enjin 2.0 VTEC, aku pun berdesup jerr...

"Mesti mak risau ni, sebab aku belum sampai." getus hati aku.

Tepat jangkaanku. 2 miskol mak kat hp aku. Aku terus kol mak. Mak bagitau, adik aku, Uda, yang dari Shah Alam pun dah sampai. Aku update lokasi kat mak dan teruskan perjalanan. Kali ini lebih laju, sebab suara mak bagi aku semangat untuk jadi lebih berani. Ahhahaaa.. boleh macam tu?

Masa aku lalu jalan paling gelap dalam dunia (dari Unisel ke arah Tg Karang), adik aku plak kol, tanya dah sampai mana. Dia kata 'hati-hati'. Hehehe.. Cam tau-tau jer aku seram-seram kuku lalu kat situ sensorang..:) Walhal dah berpuluh taun aku lalu jalan yang sama. Dah la kat kampung aku ada orang baru jer meninggal pagi tu... Hiii.. Seram!!

Tapi bila sampai umah, aku rasa semua perasaan seram, takut, cuak, nervous, etc etc tu, hilang serta-merta, bila lihat muka orang-orang yang aku sayang. Mak, Abah, kakak, abang, adik-adik.. Patutlah Allah anugerahkan Khadijah sebagai pelengkap kepada Rasulullah SAW. Untuk menemani dan menenangkan Baginda saat Baginda perlukan teman. Teringat aku saat-saat semasa Nabi bertemu Jibril dan menerima wahyu pertama Baginda. Baginda menggeletar, pucat lesi wajah Baginda dan menggigil tubuh Baginda. Langsung Baginda balik ke rumah, dan Nabi ditenangkan oleh Khadijah. Khadijah juga yang mula-mula beriman dengan Nabi dan menjadi teman untuk Nabi berkongsi kepayahan berdakwah kepada ummah. Walaupun Nabi berkahwin lain selepas kematian Khadijah, namun, Baginda masih tidak dapat melupakan jasa dan pengorbanan Khadijah membantunya di sepanjang 23 tahun tempoh dakwahnya.

Bagi aku, kita juga manusia biasa seperti Nabi. Sentiasa diuji Allah. Kadangkala kita mampu bertahan menghadapi ujian itu bersendirian. Kadangkala kita perlukan sokongan dan bantuan teman-teman dan keluarga. Acapkali kita berazam untuk melakukan sesuatu, dan acapkali juga pendirian kita berubah. Semuanya kerana motivasi diri yang sentiasa pasang surut. Kat ofis pun sama. Setiap hari sebelum pergi kerja, aku berazam nak jadi pekerja yang baik, tapi kat ofis banyak betul ujiannya. Ujian mental dan emosi. Ini budak ofis aku jer yang tau..hehe..:).

Tapi, kita perlu berhati-hati, kerana tak semua teman pembimbing membantu kita untuk jadi manusia lebih baik. Kes-kes lari dari rumah, penzinaan, buang bayi puncanya kerana teman pembimbing yang membimbing ke arah yang lebih buruk. Pengalaman sehari aku di Henry Gurney baru-baru ni, membuktikan bahawa remaja kita terdedah dengan segala macam maksiat dan jenayah disebabkan pengaruh kawan. Sorang pelatih yang duduk sebelah aku disabitkan atas 7 pendakwaan jenayah menyamun. Dia disabitkan melalui identification parade (kawat cam). 7 report polis, 7 orang yang buat report mengecam dan mengesahkan dia adalah orang yang menyamun. Bila aku tanya puncanya, dia bagitau dia ambil dadah sebab terpengaruh dengan kawan. Bila dah ketagih dan tak ada duit nak beli dadah, dia menyamun pulak. Yang sorang lagi pecah masuk sekolah. Sebab ikut kawan. Sorang lagi curi duit dalam mesin slot kat Genting Highlands. Jumlahnya RM22,000-00, tapi dia bukan dapat semua pun. Dia dapat RM2,000 jerr..Pastu kena meringkuk dalam Henry Gurney. Nasib baik tak masuk penjara sebab bawah 21 tahun. RM20,000-00 kawan dia dapat. Sebab percaya kawan, masa depan mereka musnah. Ada jugak yang mengaku, dah merogol 9 orang anak gadis sebelum tertangkap. Nauzubillah..

Menurut soal siasat yang aku buat, mereka lebih banyak menghabiskan masa dengan kawan-kawan 'pembimbing' daripada keluarga yang 'mencegah', itu tak boleh, ini tak boleh. Ada juga keluarga yang jenis 'melantak', maknanya, 'lantaklah ko nak buat apa pun'. Jadi jiwa budak-budak remaja yang nak bebas dan tidak suka disekat ni pun memberontak. Tambah teruk lagi bila tidak diisi dengan ilmu agama dan sandaran iman yang kukuh. Bila bersama kawan-kawan, mereka bebas buat apa saja. Tak ada orang nak ingatkan atau larang. Memang la best! Dunia ini, ana yang punya!!

So, kalau nak cari kawan, carilah yang boleh bimbing dan sokong kita menjadi lebih baik, lebih tenang, lebih maju, lebih berilmu, dan lebih berani menempuh ujian yang Allah beri. Bukan semakin jauh dari Allah, semakin sesat. Macam mana kalau tak ada orang nak berkawan dengan kita? Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Dianugerahkan KalamNya yang mulia, Al-Quran yang mulia, mukjizat Nabi tercinta, untuk menemani kita saat-saat kita takut, sedih, luka, duka, pilu. Ianya teman terbaik dan paling setia menemani kita saat kita perlukan teman. Tak pernah sekalipun dia menolak bila kita memerlukannya, menyentuhnya, mendakapnya, mengucupnya dan cuba memahaminya. Tak pernah dia memaki, menista, memfitnah, bercakap buruk pasal kita, membuat cerita palsu mengenai kita. Sebaliknya dia beri kita satu ketenangan hati dan jiwa saat bibir kita melagukan bait-bait syair cinta yang Allah utuskan untuk kekasihNya Muhammad SAW. Aku menggelarkannya "Teman Setia Sepanjang Hayat" untuk semua orang. Ianya mengingatkan aku kepada Penciptaku, dan Kekasih Penciptaku. Ianya membuat aku menelusuri dan mengimbau sejarah Kekasih Allah Adam, Musa, Isa, Soleh, Lut, Hud, Yusuf, Ayyub a'laihimussalam yang diuji dengan 1001 macam ujian yang maha hebat, lebih hebat dari kita semua. Ianya membuatkan aku bersyukur dengan nikmat yang Allah beri, dan membuat aku merasa kecil dan lemah di hadapan Penciptaku.

Moral of the story, setiap orang perlu ada teman setia untuk merasa lebih yakin diri dan menempuh kehidupan seharian. Tentu kita gembira dan suka kalau dapat meluangkan masa dengan teman setia yang sebegini bukan? Masa bersama teman seperti ini serasa sebentar, walhal dah berjam-jam kita meluangkan masa bersamanya. Lalu, adilkah kita kalau kita tak luangkan masa langsung untuk "Teman Setia Sepanjang Hayat" iaitu Al-Quran? Bukan lama, sekejap aja pun tak mengapa. 5 minit sehari? Mungkin baik untuk permulaan. :) Kata orang tua-tua ," Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain".

Jom spendkan masa bersama teman setia ini sekurang-kurangnya selembar sehari untuk merasa yakin diri dan semakin dekat dengan Allah. Lebih elok dibuat di awal pagi supaya kehidupan kita sentiasa dibimbing oleh Allah. Mudah-mudahan hidup kita diberkati. Amin.

"Al : Quran: Teman Setia Sepanjang Hayat"
Nurhani
Kg Raja
Kuala Selangor

22 ulasan:

ana berkata...

hisshhh...bila masa pulak dunia ni ana yang punya! hahahaha

Hunny berkata...

ahahaha...;)

Iryani Noor berkata...

betul tu.. kite kena pandai cari kawan yg membina, bukan yg merosakkan...
n Al-Quran is the best choice...

Hunny berkata...

Iryani,

Yup..:)

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ berkata...

salam hunny

yanie suker ayat nih kita perlu berhati-hati, kerana tak semua teman pembimbing membantu kita untuk jadi manusia lebih baik...

betul....kadang kala kawan2 yg boleh merosakkan kita....

SiNoMoSa berkata...

Salam Hunny,

Dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang..
Salam ziarah & taaruf :)

SURIA AMANDA berkata...

setuju sangat2...i follow you too..

Hunny berkata...

Yanie,

Ada jugak yang baik.. kena carik..:)

Hunny berkata...

Sinomosa,

Salam ziarah kembali..:)

Suria Amanda,
Thanx..:)

white rose berkata...

kak hunny...
saya stuju entry ni...
kalo ade tanda "LIKE" dah tekan berpuluh2 kali...

ya, "TEMAN SETIA" tu laa yang kita cari bila kita dalam kesusahan...

Hunny berkata...

White Rose,

I likest..:)

..nOWa.. berkata...

cuk honey..the bestest reminder..doakan diri ini sentiasa dekat dengan AlQuran dan Dia..

Hunny berkata...

Nowa,

Allah bersamamu..:)

Redbloodsnow berkata...

NICE ENTRY..HEHE :)

Ati Masrif berkata...

selamat bercuti Hunny

jauh betui perjalanan ke kg dah jalan tu mcm ular kena palu kan.

mmg kita perlu memilih kawan.

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) berkata...

menyetuh perasaan akk punya entry kali ni..heheh

si biskut berkata...

aku punya teman paling rapat dulu tapi sekarang...tapi sekarang keadaan mengubahnya.

Hunny berkata...

Red Blood Snow,
Thanx..)

Hunny berkata...

Ati Masrif,

U are rite..:)

Hunny berkata...

Ayong,

Yer ker?

Si biskut,

Cari yang baru...

Nia berkata...

Al-Quran bukan saja perlu dibaca dan difahami, tapi segala ajaran yg kita dapat didalamnya kena diamalkan. kalau tak, Al-Quran tu akan laknat kita balik. Itu yg ustazah saya ajar dulu, hehe

incik berkata...

slm.nice sharing..sbb dpt tahu kisah di sebalik yg berbeza dgn cara student life sy..