Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 14 Januari 2009

Diari 19 - Dakwah Itu Berterusan

Salam semua,

Kebiasaannya, pada setiap hari Rabu, kalau ada kelapangan, saya tidak pernah melepaskan peluang untuk menyertai kuliyyah maghrib yang disampaikan oleh sahabat baik saya, Ustaz Muhamad Abdullah Al-Amin di Fakulti Perubatan Universiti Malaya. Seronok melihat adik-adik yang tekun mendengar ceramah yang disampaikan. Paling seronok, adalah semasa sesi soal-jawab yang diadakan selepas selesai ceramah. Macam-macam jenis soalan yang ditanya mengenai isu-isu berkaitan agama, fiqh dan hukum-hakam dalam Islam. Yang menariknya, Ustaz Muhamad akan cuba sedaya upaya memberi jawapan yang terbaik untuk setiap soalan yang dikemukakan, walaupun kadang-kadang soalan yang ditanya pada pandangan saya, soalan yang dikemukakan agak sukar untuk dijawab.

Apapun, berdasarkan pengalaman yang saya lalui, dua perkara ingin saya kongsikan di sini. Pertama, tahniah diucapkan kepada semua pendakwah yang bersedia untuk memberi penjelasan yang benar mengenai Islam dan Hukum Syarak, termasuk Ustaz Muhamad, dan juga lain-lain penceramah agama di luar sana, yang sanggup meluangkan masa mereka untuk memberikan penjelasan dan berkongsi ilmu masing-masing terhadap persoalan-persoalan mengenai Islam kepada golongan yang inginkan kepastian. Yang nyata, banyak masa mereka dikorbankan untuk terus menyebarkan mesej dakwah. Kedua, tahniah kepada mereka yang suka bertanya, termasuk adik-adik di Fakulti Perubatan UM, untuk mencari kebenaran demi menjadi manusia yang lebih baik dalam agama dan kehidupan. Syabas buat kalian. Moga-moga terus komited dan sentiasa dalam rahmat Allah. Kalian adalah pelapis untuk meneruskan penyampaian mesej dakwah untuk generasi akan datang. Teruskan usaha, tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.

Pelajar-pelajar lelaki yang sedang asyik mendengar tazkirah yang disampaikan.Masing-masing tekun mendengar. Insyaallah, mereka inilah kader-kader yang diharapkan dapat mewarisi ilmu yang diperolehi daripada penyampai, untuk disampaikan kepada generasi akan datang. Sabda Rasulullah s.a.w., "Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat".

Pelajar paling tekun... sampai tertunduk-tunduk, punyalah khusyuk!! Hehehe..

Ustaz Muhamad sedang bersemangat menyampaikan tazkirah mengenai fiqh perubatan.

Sebahagian pelajar perempuan yang hadir. Nampak ceria dan bersemangat mendengar kuliyah yang disampaikan. Teringat zaman muda-muda di UIAM dulu.. Yang saya perhatikan, mereka memang rajin menyalin points yang penting yang disampaikan. Menurut Ustaz Muhamad, itu menunjukkan mereka memang nak belajar dan menimba ilmu. Tahniah buat gadis-gadis ayu ini. Teruskan usaha menambah ilmu!

Calon-calon wanita pelapis untuk menggalas tanggungjawab dakwah islamiyyah pada masa akan datang.

Jadual di surau Fakulti, sentiasa dipenuhi dengan program-program agama dan pengisian rohani. Alhamdulillah. Semoga diteruskan sampai bila-bila.

Selain memberi kuliyah maghrib di UM, Ustaz Muhamad juga merupakan pendakwah yang sering diundang oleh stesyen-stesyen TV tempatan untuk memberikan pandangan beliau. Gambar ini diambil semasa beliau menyampaikan ceramah bertajuk JIHAD untuk program Al-Kuliyyah, di TV3. Tahniah dan semoga Ustaz terus komited menyampaikan mesej dakwah kepada semua.

"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani

Shah Alam

Tiada ulasan: