Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Sabtu, 17 Januari 2009

Diari 21 - Morning Exercise


Pagi ini, saya meluangkan masa untuk menonton rancangan Tanyalah Ustaz. Hos pada hari ini adalah sahabat seperjuangan saya, Ustaz Muhamad Abdullah. Tajuk yang dibahaskan adalah mengenai isu harta-harta yang haram menurut Islam. Menurut beliau, ada 15 harta yang haram dalam Islam. Bagaimanapun, beliau hanya sempat menjelaskan 5 sahaja daripada harta-harta yang haram, kerana menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh para penonton. Antara harta-harta yang haram termasuklah:-

1) Judi, apabila kemenangan seseorang merupakan kemenangan seseorang. Contoh, main golf, sapa menang, kena belanja. Peraduan SMS berbentuk pertaruhan, telah difatwakan haram oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. "Dan sesungguhnya arak, judi, bertenung nasib adalah cabang dari amalan syaitan, maka hendaklah kau jauhi" Al-Quran.


2) Riba diharamkan secara qati’e. “Wa ahallallahul bai’a waharrama ar-riba” Dan telah aku halalkan jual beli dan mengharamkan riba - Al-Quran.


3) Rasuah – memberi sesuatu kerana niat sesuatu.

Hadis Ibn Majah “Laknat Allah atas orang yang memberi rasuah dan menerima rasuah”.


4) Harta Curi – “Sesiapa yang ambil sesuatu tanpa izin tuannya, adalah curi”- Tok Kenali. Contohnya, mengambil pen atau kertas pejabat.


5) Harta hasil daripada tipudaya – “Man ghasshana falaisa minna” Maknanya, sesiapa yang menipu, bukan dari golongan kami"- Hadis.


Pada pandangan saya, program seumpama ini sangat berkesan dalam memberi penjelasan kepada masyarakat mengenai isu-isu terkini dan semasa, kerana ianya lebih interaktif dan mediumnya lebih luas. Saya menyokong supaya perlu diperbanyakkan program seumpama ini, kerana program seumpama ini masing terlalu kurang dibandingkan dengan program hiburan yang saban hari bertambah dan tidak memberi manfaat kepada penonton. Tahniah kepada tv9 yang menyiarkan semula program Tanyalah Ustaz ini, mungkin disebabkan rating yang baik dan permintaan yang tinggi daripada penonton. Tahniah juga kepada semua ustaz yang diundang yang dapat menyampaikan ceramah dengan baik dan menjawab persoalan yang dikemukakan. Mudah-mudahan usaha yang dibuat beroleh ganjaran yang baik dari Allah s.w.t.



"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani

Kg Raja Musa

Tiada ulasan: