Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 13 Januari 2009

Renung Sejenak 9 - Lima Perkara Yang Mesti Disegerakan

Salam semua,

Hari ini, saya nak kongsikan satu riwayat dari Hatim Al-Asom yang saya terbaca di dalam email yang dihantar.

"Terburu-buru itu termasuk sifat syaitan, kecuali pada
lima tempat", maka ia termasuk sunnah Rasulullah SAW:


1) Memberi makan tetamu, bila ia datang berkunjung.

2) Menyiapkan perkuburan mayat bila telah mati.

3) Mengahwinkan anak perempuan, bila cukup umur.

4) Membayar hutang, bila telah sampai masanya.

5) Bertaubat dari dosa, bila ia telah melakukannya.

Kata-kata Hasim dalam riwayat ini mengingatkan peri pentingnya mempercepatkan tindakan dalam kelima-lima perkara yang disenaraikan. Setelah saya meneliti riwayat ini, saya terasa kesal kerana mengambil masa yang lama untuk menggantikan barang seorang sahabat saya, yang menyebabkan beliau marah dengan sikap saya. Kecuaian saya itu menyebabkan perhubungan kami renggang kerana beliau terasa hati dengan sikap saya yang tidak melihat kepentingan untuk menggantikan barang miliknya dengan segera. Ada baiknya kalau saya telah membaca riwayat ini dan melaksanakan tindakan drastik, tentunya persahabatan kami dapat diselamatkan. Apapun, ia menjadi teladan kepada saya untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Justeru, saya menyeru diri saya dan pembaca semua untuk sama-sama menghayati riwayat ini dalam kehidupan harian kita. Mudah-mudahan kita tergolong dalam hamba yang mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w.

Tiada ulasan: