Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Rabu, 10 November 2010

Diari : Multi Tasking...

Salam,

Huwarggghhh!!! Mengantuknyerr.. Aku baru jer habis baca folder Mesyuarat Jawatankuasa Wakaf yang akan bersidang esok jam 9.30pagi. Folder baru dapat tadi, tengahari. Sebelah pagi aku membuat kerja-kerja rutin menyiapkan tugasan pejabat yang tak pernah surut, menyemak surat-surat dan menjawab panggilan telefon yang tak putus-putus sehinggakan kedua-dua handphone aku kehabisan bateri. Tepat jam 9.30, Puan Maszalina, seorang peguam dari sebuah firma guaman tersohor di Shah Alam sudah berada di pejabat aku untuk berbincang mengenai satu saman pemula yang difailkan terhadap MAIS.

Belum pun mula perbincangan, telefon aku berbunyi. Seorang pegawai penguatkuasa JAIS memaklumkan mengenai mesyuarat bertindak gejala sosial yang diadakan pada pagi ini. Aku meminta maaf kerana aku menyangkakan mesyuarat tersebut pada sebelah petang. Aku memaklumkan tidak dapat hadir kerana ada perbincangan, dan menghantar wakil untuk hadir dalam mesyuarat.

Lebih kurang sejam lebih kami berbincang mengenai kes saman tersebut. Selesai perbincangan, aku mengikut Fahimi, peguam syarie MAIS ke Mahkamah Syariah untuk membaca wakalah dan mengikrar affidavit untuk 7 kes MAIS. Pada waktu rehat, aku dan Pn Nomi ke Mydin untuk membeli barangan untuk program di Port Dickson pada hujung minggu ini sebelum aku bergegas untuk temujanji dengan Tuan Hj Johar, Pengurus Besar KPJ SMC di bangunan KPJ SMC seksyen 20. Agak lama juga kami di KPJ SMC, kerana Tuan Hj Johar mempunyai tetamu lain yang membuat temujanji dengan beliau, so kami terpaksa menunggu.

Balik ke pejabat, aku berusaha menyiapkan kerja-kerja yang tertangguh. Alhamdulillah, sempat jugak siapkan 1 kerja dan emailkan pada boss. Aku solat Maghrib berimamkan Shakirah dan pulang ke rumah dengan Nora.

Kami tak terus pulang, sebaliknya menuju ke TESCO Shah Alam untuk membeli beras. Niat di hati nak beli beras Faiza Herba Poni Taj Mahal yang kurang kolestrol dan kanji, namun kami terpaksa melupakan hasrat tersebut kerana dimaklumkan, Kerajaan India telah mengenakan sekatan terhadap import barangan tersebut sehingga dimaklumkan kelak oleh Kementerian Perdagangan dan Asas Tani, yang sedang berusaha mendapatkan kerjasama Kerajaan India berhubung isu ini. Padanlah aku mencari beras jenis yang sama di Mydin tak ada. Lebih kurang jam 10, baru kami sampai rumah. Aku mandi, solat Isyak dan mentelaah folder mesyuarat. Pas tu, sempat baca paper Metro hari ni. Satu berita menyebabkan aku menjerit,"Gilerr!!" Basuh bayi dalam washing machine?"

Sekarang aku dah mengantuk. Tapi aku masih nak berblog. (Gilerrr!! ) So, apa kesimpulannya? Aku pun tak tau! Eheheh..

Kesimpulannya, hari ni aku rasa, aku berjaya mencapai hasrat MAIS supaya pekerja dan kakitangannya jadi pekerja yang setia dan multi tasking. Aku percaya, ramai kakitangan kat MAIS ni yang setia dan ada skill multi tasking (dah berbelas-belas tahun kerja di MAIS), sebab tu lah bilangan staff di sini masih kurang dibandingkan dengan bilangan staff di institusi Islam lain di Selangor, sedangkan peranan MAIS dah tentu lebih besar dibandingkan dengan intitusi Islam lain, kerana MAIS adalah pihak berkuasa agama yang bertanggungjawab menjaga dan memelihara sosio ekonomi umat Islam di Selangor. Thanks kepada MAIS kerana beri peluang pada aku dan kakitangan lain untuk turut menyumbang tenaga dan idea dalam melaksanakan tanggungjawab MAIS, demi mendapat keredhaan Allah. Alhamdulillah, dah 6 tahun lebih aku kat MAIS. Dari pegawai kontrak ke tetap, semuanya untuk jalankan kerja-kerja agama Islam. Daripada tak ada skill, sampai berskill sklill. Cuma pada aku, sepatutnya, MAIS kenalah jaga staff-staff yang berbakat dan multi tasking kat sini. Kalau staff multi tasking ni bertukar ke tempat lain, aku rasa, rugi besar lah MAIS. Nak kena train balik orang baru :P. Nak faham selok belok MAIS, pun dah ambil masa beberapa lama. Rugi masa, tenaga yang terlatih, dan wang yang telah dibelanjakan untuk beri latihan kepada kakitangan yang multi tasking.

Kesimpulan lain, u ols fikirlah sendiri.:D Aku dah ngantuk. Mau tido. Selamat malam.:P

"Kejayaan Memerlukan Pengorbanan"
Hunny

Shah Alam

5 ulasan:

ana berkata...

patut la cari beras faiza tak dapat2...baru tau nape.

Unknown berkata...

hehe kita yg baca ni terasa penatnya hari awak

..nOWa.. berkata...

betul betul betul..macam mana nak jaga dan siapa yang nak jaga tu, haishhh ada orang lain yang patut fikirkan, bukan kita..kalau dia tak jaga kita juga, macam mana?

Hunny berkata...

Ana,

Itulah.. last2 terpaksa beli beras perang, tapi tak sedap laa..

Adlina,
Itulah hari-hariku...:P

Nowa,
Susah!!

Unknown berkata...

kerja kene enjoy.. :)